14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift

Hand Pushing Dislike Buttons on Keyboard

 

Det er noen store problemer med å satse alt på den amerikanske hesten. Mest av alt er problemet den enorme risikoen for å tape alt.

Facebook har åpnet kontor i Norge. Eller, Facebook har åpnet et norsk salgskontor. Som skatter til et annet land. Annen debatt. Preben Carlsen mener Erna Solberg liker Facebook for mye, mens Hans Petter mener det blir for mye mas

Denne bloggposten handler ikke om hvorvidt utenlandske bedrifter skal få lov til å drive i Norge, eller vilkårene de eventuelt driver under (skal du først åpne den honningkrukka burde man nok muligens startet i en annen bransje*).

Denne bloggposten handler om DIN BEDRIFT.

Og hvorfor du kan havne i et livsfarlig fluepapir ved å satse for mye på det ene sosiale mediet. 

Listen er gjort så tabloid at den skal gå greit å lese, og dele. 

1. Dine kundedata blir Facebooks kundedata

Så kan Facebook bruke dine kundedata til å selge annonsering til din konkurrent. 

2. Facebook tar trafikk fra dine egne sider

Ved å fokusere på Facebook forteller du dine kunder at de heller kan besøke Facebook enn dine egne sider. Det er langsiktig en strategi som graver egen grav. 

3. Facebook-oppdateringer er statiske

Jada, du kan pushe ut så mange du vil og slette senere. Dog er det slik at dynamikk, den dynamikken du har på egne flater (din egen nettside) hvor du selv kan optmalisere og tilpasse - og først og fremst - kontrollere - er mye bedre.

4. Kommentartrollet er farlig

Kommentarer er en demokratisk fin måte å være i kontakt med dine kunder på. Ikke sant? Eller er det slik at du åpner en flom av negativitet? Hvem vet? Kommentarer forplikter at du svarer, er aktiv og er mye jobb. Folk vil forvente nøyaktig samme svar som ved direkte henvendelse på Facebook, og sletter du kommentarer vil det bli lagt merke til. 

5. Du må kjøpe egne fans

Ja, du har kanskje 1500 som liker siden din - men for å treffe alle må du kjøpe annonser fra Facebook. Folk liker mindre, og deler mindre - og spesielt kommersielle sider. Først har du kanskje betalt for å få likes så betaler du for å nå dem etterpå. Det er god business. For Facebook. Og er likes så mye verdt?

6. Falske sider vil ødelegge

Det er ikke sikkert det er din offisielle side folk finner ved søk på Facebook, det kan være en falsk side eller en hatside (eller hvis du er heldig: En fanside)

7. Falsk annonsering ødelegger

Les denne artikkelen

8. Det krever mye investering i å følge med

Facebook forandrer mye, hele tiden. Det betyr at du også må forandre mye, hele tiden. Det koster. 

9. Kidsa velger andre sosiale medier

Og som med Skam så gjør vi det samme som kidsa etter hvert. (Facebook er nummer fire) 

10. Sikkerhet

Facebook har stadige problemer med sikkerhet, men det er en annen greie. Hva skjer hvis du glemmer å logge deg ut av Facebook som admin for bedriftens hjemmeside og en eller annen tilfeldig legger ut noe som ikke burde ha blitt lagt ut på nettsiden? Skillet mellom privat og bedrift er syltynt for brukeren, og vanskelig å følge opp. 

11. Målgruppestyring er nærmest umulig

Det er svært vanskelig å styre en Facebookside mot en bestemt målgruppe. Det strider mot selve grunnprinsippet i Facebook. Det betyr at kanskje alle dine fans egentlig er konkurrenter eller folk du ikke vil markedsføre deg mot. 

12. Facebook stresser folk

Undersøkelser har vist at vi som forbrukere blir stresset av Facebook, og det å kommunisere med målgruppen i en stresset situasjon er ikke god branding.

13.  Hvor lenge vil Facebook vare?

Messenger 1999-2006 (siste versjon 2012)
Myspace 2003 - 2009 ("lever" fortsatt) 
Facebook 2005 - ? 

14. Facebooks mål er å promotere Facebook, ikke din bedrift

Betyr det at du ikke skal være på Facebook? Selvfølgelig ikke, men du bør også her - som med alt - ta alt med moderasjon. Akkurat som at programmatisk annonsering ikke er svaret på alt så er ikke Facebook svaret på alt. Bruk Facebook for det som det er godt for, og husk at det kan være midlertidig at vi sjekker Facebook så ofte som vi gjør... 

* Ja, olje. For øvrig: Visste du at plastikkdinosaurer er laget av dinosaurer? Dinosaurer ble til fossiler. Fossiler til olje. Olje til plastikk. 

4 kommentarer

Fredrik

08.06.2016 kl.10:45

Kult innlegg. Enig i alt som har med Facebook å gjøre. Men dinosaurer ble ikke til olje. Olje lages av organismer som har ligget i geologiske lag mye lengre enn dinosaurene.

Pål Nisja

08.06.2016 kl.11:59

Ja. Det er bare en spøk fra Albert Åberg :)

pjusken

08.06.2016 kl.13:38

Fjasboka er en pest og en plage uansett hva den benyttes til!

Roger Aas

08.06.2016 kl.17:53

Flott info!

Du får send den til DNB.no

jeg synes det er lite smart av DNB og gi makta til facebook

Håper noen husket finans skandalen med div Vannkraft kommuner i Norge som investerte i USA styrte porteføljer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits