hits

14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift

Hand Pushing Dislike Buttons on Keyboard

 

Det er noen store problemer med satse alt p den amerikanske hesten. Mest av alt er problemet den enorme risikoen for tape alt.

Facebook har pnet kontor i Norge. Eller, Facebook har pnet et norsk salgskontor. Som skatter til et annet land. Annen debatt. Preben Carlsen mener Erna Solberg liker Facebook for mye, mens Hans Petter mener det blir for mye mas

Denne bloggposten handler ikke om hvorvidt utenlandske bedrifter skal f lov til drive i Norge, eller vilkrene de eventuelt driver under (skal du frst pne den honningkrukka burde man nok muligens startet i en annen bransje*).

Denne bloggposten handler om DIN BEDRIFT.

Og hvorfor du kan havne i et livsfarlig fluepapir ved satse for mye p det ene sosiale mediet. 

Listen er gjort s tabloid at den skal g greit lese, og dele. 

1. Dine kundedata blir Facebooks kundedata

S kan Facebook bruke dine kundedata til selge annonsering til din konkurrent. 

2. Facebook tar trafikk fra dine egne sider

Ved fokusere p Facebook forteller du dine kunder at de heller kan beske Facebook enn dine egne sider. Det er langsiktig en strategi som graver egen grav. 

3. Facebook-oppdateringer er statiske

Jada, du kan pushe ut s mange du vil og slette senere. Dog er det slik at dynamikk, den dynamikken du har p egne flater (din egen nettside) hvor du selv kan optmalisere og tilpasse - og frst og fremst - kontrollere - er mye bedre.

4. Kommentartrollet er farlig

Kommentarer er en demokratisk fin mte vre i kontakt med dine kunder p. Ikke sant? Eller er det slik at du pner en flom av negativitet? Hvem vet? Kommentarer forplikter at du svarer, er aktiv og er mye jobb. Folk vil forvente nyaktig samme svar som ved direkte henvendelse p Facebook, og sletter du kommentarer vil det bli lagt merke til. 

5. Du m kjpe egne fans

Ja, du har kanskje 1500 som liker siden din - men for treffe alle m du kjpe annonser fra Facebook. Folk liker mindre, og deler mindre - og spesielt kommersielle sider. Frst har du kanskje betalt for f likes s betaler du for n dem etterp. Det er god business. For Facebook. Og er likes s mye verdt?

6. Falske sider vil delegge

Det er ikke sikkert det er din offisielle side folk finner ved sk p Facebook, det kan vre en falsk side eller en hatside (eller hvis du er heldig: En fanside)

7. Falsk annonsering delegger

Les denne artikkelen

8. Det krever mye investering i flge med

Facebook forandrer mye, hele tiden. Det betyr at du ogs m forandre mye, hele tiden. Det koster. 

9. Kidsa velger andre sosiale medier

Og som med Skam s gjr vi det samme som kidsa etter hvert. (Facebook er nummer fire) 

10. Sikkerhet

Facebook har stadige problemer med sikkerhet, men det er en annen greie. Hva skjer hvis du glemmer logge deg ut av Facebook som admin for bedriftens hjemmeside og en eller annen tilfeldig legger ut noe som ikke burde ha blitt lagt ut p nettsiden? Skillet mellom privat og bedrift er syltynt for brukeren, og vanskelig flge opp. 

11. Mlgruppestyring er nrmest umulig

Det er svrt vanskelig styre en Facebookside mot en bestemt mlgruppe. Det strider mot selve grunnprinsippet i Facebook. Det betyr at kanskje alle dine fans egentlig er konkurrenter eller folk du ikke vil markedsfre deg mot. 

12. Facebook stresser folk

Underskelser har vist at vi som forbrukere blir stresset av Facebook, og det kommunisere med mlgruppen i en stresset situasjon er ikke god branding.

13.  Hvor lenge vil Facebook vare?

Messenger 1999-2006 (siste versjon 2012)
Myspace 2003 - 2009 ("lever" fortsatt) 
Facebook 2005 - ? 

14. Facebooks ml er promotere Facebook, ikke din bedrift

Betyr det at du ikke skal vre p Facebook? Selvflgelig ikke, men du br ogs her - som med alt - ta alt med moderasjon. Akkurat som at programmatisk annonsering ikke er svaret p alt s er ikke Facebook svaret p alt. Bruk Facebook for det som det er godt for, og husk at det kan vre midlertidig at vi sjekker Facebook s ofte som vi gjr... 

* Ja, olje. For vrig: Visste du at plastikkdinosaurer er laget av dinosaurer? Dinosaurer ble til fossiler. Fossiler til olje. Olje til plastikk. 

4 kommentarer

Kult innlegg. Enig i alt som har med Facebook gjre. Men dinosaurer ble ikke til olje. Olje lages av organismer som har ligget i geologiske lag mye lengre enn dinosaurene.

Ja. Det er bare en spk fra Albert berg :)

Fjasboka er en pest og en plage uansett hva den benyttes til!

Flott info!

Du fr send den til DNB.no

jeg synes det er lite smart av DNB og gi makta til facebook

Hper noen husket finans skandalen med div Vannkraft kommuner i Norge som investerte i USA styrte portefljer

Skriv en ny kommentar