TV er død. Lenge leve levende bilder.



Hva er egentlig TV? Emmy, det som har blitt kalt TV-prisene i USA, nominerte HBO, FX og Netflix flest ganger foran sin utdeling i år. HBO er riktignok en kabelstasjon, men er også svært langt framme digitalt. FX er en kabelstasjon med FXNow som en stor tjeneste og Netflix er digital on-demand. Det vil si at for første gang ble ingen av de store, vanlige og tradisjonelle tv-stasjonene, nominert på topp 3 i antall nominasjoner. Netflix fikk 54 nomineringer i år, mot 14 i 2013.

Globalwebindex sjekket hvordan folk så på Premier League tidligere i år. Riktignok tall fra 2014, men de viser at blant de yngste er digitalt (online) svært høyt. En nyere undersøkelse gjort av samme kilde, GlobalWebIndex, viser at 7 av 10 fans av OL ser på OL online. Halvparten ser på OL på mobil. Samme undersøkelse viser også at 83 prosent bruker en såkalt second screen hvis de ser på lineær TV. 

Hva er egentlig TV? 

Skal vi tro TNS Gallup så ser vi ikke noe særlig mindre TV. For 2015 var den totale nedgangen på ett minutt. Den daglige seertiden var på 173 minutter i 2015 mot for eksempel 154 minutter i 2006. Samtidig skyldes det i stor grad metodikken. I 2014 begynte man å regne med seing utenfor hjemmet (som økte antall minutter man "så" TV). I 1994 var for øvrig tallet 140 minutter, men da med annen metodikk. Undersøkelsen viste samtidig sterkest nedgang i de yngste gruppene (ned 13,4 prosent 12-19, ned 7,6 prosent i gruppen 20-29 år). Tror vi på at vi ser opp til en halv time mer TV hver dag mot 1994? 

Uansett hvordan man ser på det (medieutviklingen 1960-2014) viser at TV er på 76 prosent daglig oppslutning, internett på 87 prosent, radio 67 prosent og papiraviser 58 prosent. Den amerikanske undersøkelsen som Mary Meeker bruker viser døgnet oppdelt. Papir 4 prosent, radio 13 prosent, TV 36 prosent, Internett 22 prosent og mobil 25 prosent. Digitalt samlet altså 47 prosent. Av det er veldig mye video, eller "TV."

Hva skjer så med "TV" framover?

Hvis man begynner ett sted, naturlig nok for bloggforfatteren, med nyheter så har Reuters laget en rapport om The Future of Online News Video. Den viser at nyhetsvideo har liten etterspørsel utover ved store hendelser. Den store veksten skjer også på andre sider enn egne (eksempelvis YouTube og Facebook), de korte videoene ses mest og ikke overraskende er det største problemet inntjeningen på nyhetsvideoer (folk flest liker ikke reklamen som kommer før nyhetsinnslag). Konklusjonen deres er enkel - nyhetsvideo i seg selv vil ikke være sterkt nok digitalt (kombinasjon med tekst kan fungere). Hva betyr det for nyhetskanaler som CNN eller TV 2 Nyhetskanalen hvis stadig mer tidsbruk skjer digitalt?

Video is clearly going to be a much bigger part of the future news landscape, but it is unlikely to replace text. We should also not expect a new format like video to solve the fundamental problems of the news industry anytime soon

Hva så med serier? Premieren av forrige sesong av Game of Thrones i USA hadde 7,3 millioner seere mens 2,5 millioner så serien på HBO Now/Go. Det er fortsatt et klart flertall som ser det på "TV" (selv om kabel kan argumenteres for at er like digitalt som mye annet). Hva så med det faktum at 7 av 10 Netflix-brukere ser mer enn 3 episoder av en serie hver gang de starter å se en? 42 prosent av de mellom 12 og 25 sier de ser en hel serie flere ganger i måneden i i løpet av en tredagersperiode. Hva betyr det for modellen med en episode hver uke? Hva skjer med TV-annonsene? En rask utregning har vist at Netflix-brukere "mister" 160 timer med annonser hvert år. TV-serier har ofte vært trekkplaster for TV-kanalene, men hva skjer når seriene sees digitalt? Og hva med serier som faktisk bruker digitalt aktivt som Skam, hvor den digitale delen er en viktig del av totalen. Og hvor digitale seere konsumerer annerledes? Ekspertene spår en enda større målgruppeorientering, hvor tv-serier overlever lengre på grunn av nye økonomiske modeller med lavere seertall. Der de to store TV-kanalene måtte ha enorm høy rating så kan en serie på Netflix eller Amazon overleve lengre med lavere tall fordi man har abonnementsmodellen.

Hva sitter egentlig TV igjen med da? Live sport? Reality shows? Talkshows? Det som er direkte og tilnærmet direkte har foreløpig ikke funnet sin digitale plass. Selv om det også er en sannhet med modifikasjoner, som tallene om Premier League viser. 

Og, du, er ikke egentlig YouTube en gigantisk realitykanal? 

Hvorfor kan ikke en robot melde været?

Futuristic image of a cyberspace tunnel with technology related images resembling a scientific broadcasting concept. Hundreds of video stills projected in the space as a metaphor of technology achievements and global business communications. All images are part of my portfolio.

Det hjelper heller ikke å ha hundrevis av kanaler tilgjengelig hvis ingen av dem gir deg noe du ønsker å se, og det er jo nettopp derfor vi oppsøker ting som Netflix eller YouTube - vi kan velge det vi ønsker og får mer av det vi liker. Ser du på TV så må du forholde deg til programmeringen gjort for å tekkes "folk flest," og det en ting ingen av oss er så er det nettopp folk flest.

Og når YouTube kjøper OL, Twitter viser deg tennis og Facebook har fotballen så hva gjør du da? 

Det farlige: Å spå

1. I framtiden vil du ha din unike "TV-kanal" når du skrur på skjermen for å konsumere levende bilder, tilpasset dine ønsker og dine behov - også inkludert live sport. 

2. Kommersielle budskap blir en del av det du konsumerer fordi innholdet er så godt at du vil ha det (Red Bull Extreme Sports for eksempel)

3. Nyhetsreportasjen blir en blanding av dokumentar/podcast, og konsumeres på en annen måte enn hendelsenyheter, eksempelvis kan det argumenteres for at Making a Murderer er en nyhetsreportasje i tv-serieform. 

4. Stadig flere vil lage "TV-innhold" og det innholdet vil konsumeres av flere. Åpning av leketøy er en hit på YouTube, laget av glade amatører - det er reality på høyeste (som kanskje betyr laveste) nivå. Når kommer amatørenes Paradise Hotel?

5. Skiftet av kvalitet fra film til serier vil fortsette, men kanskje i større grad flyte over i hverandre. Hvorfor kan ikke premieren av en ny serie sees på stor skjerm (kino) før den følges opp på mindre skjerm digitalt? 

6. TV-kanalenes murvegg vil være mye hardere å treffe for TV-kanalene enn utforbakken til papiravisene.

Og om levende bilder har forandret seg? Å, ja...

 

12 kommentarer

Ove Kristian

10.08.2016 kl.11:19

Det digitale høres bra ut når det kommer til direktesendt sport. Minuset er dårlig bildekvalitet på Sumo og på Youtube. Dersom kvaliteten økes så vil mange flere droppe de tradisjonelle tv-sendingene. Men det spørs om folk ønsker å betale mer for bedre bilder?

Pål Nisja

10.08.2016 kl.12:29

Ove Kristian: Kvaliteten skyldes først og fremst båndbredde, og der må vi bygge ut fiber i hele Norge så fort som mulig. Kommer snart blogginnlegg om fiber og båndbredde også :-)

Kay

10.08.2016 kl.11:51

Jeg reiste landet rundt i 1995 og predikerte at TV'en var død og at folk like gjerne kunne reise hjem og kaste TV'en, slik at de var best forberedt.

Det har tatt "noen" flere år, men de som evt. hadde fulgt mitt råd (neppe noen overhodet) hadde nok vært i en helt annen medieverden i dag.

Medieskiftet har såvidt begynt og det vil da enda 20 år før TV'en er død, selv om utviklingen som beskrives er korrekt nok. En aksellerator for utviklingen er aktører som NRK, som fortsetter å late som kunden ikke har rett.

Pål Nisja

10.08.2016 kl.12:29

Kay: Det blir veldig spennende å se hvor fort ting går!

Jan

10.08.2016 kl.12:46

At TV er ut, er vel hevet over enhver tvil. Derfor jeg stusser litt over at vi skal bli truet til å betale en kringkastningsavgift for noe svært mange ikke benytter seg av. At 40% av befolkningen mener at NrK ikke leverer, burde få de som har noen bestemmelsesrett til å tenke, men neida. De bare fnyser av det.

I realiteten betyr det at 40% av lisensbetalerne ikke får det de betaler for.

Det sier seg selv at fuglehekking minutt for minutt, bygg norge i minecraft minutt for minutt, salmesang minutt for minutt osv ikke er noe å satse på... Neste burde kanskje være NRK sin nedleggelse minutt for minutt?

Jo

10.08.2016 kl.12:52

Skjønner ikke helt hva du mener med "digitalt"? Alle sendinger er vel digitale! Du mener kanskje "ikke-lineær TV"? Eller kanskje "valgfri strømming"?

At dagens "lineære TV" snart treffer veggen er jeg derimot dønn enig i!

Skvatt

10.08.2016 kl.12:58

Jau, detta er særs utfordrande for den tradisjonelle fjernsynsmålsettinga som skal vêre folkjeuppljosing og innplanting or gode, sunne norske verdiar hjå sjåarane, nett slik dei vart framheva or sjølvaste Gerhardsen då han opna fjernsynet i Noreg. Løysinga lyt vêre lika treffande som ho er enkel, nemleg ei attinnføring or det gode trygge kringkastingsmonopolet åt NRK. Detta var meir enn godt nok på 70-talet, so det lyt halda i dag au. Jau! Éin TV-kanal og éin radiokanal, so hev me valmogelegheitane. Gildt og sælt!

Jo

10.08.2016 kl.13:28

Skvatt!

Takket være bæreren av "strømmetv": Internett, er jeg mye mer "folkeopplyst" enn jeg noen gang har vært.

Regner med at innlegget ditt er ment humoristisk eller kanskje bare for å mosjonere målformen din!

Ståle

10.08.2016 kl.14:54

Takke meg til en god bok. Mer trim for hjernen er det også. Bare prøv selv; hvor mye mer konsentrasjon og innlevelse krever det ikke å lese en bok enn å se på bilder som flimrer forbi på en skjerm?

TV har jeg ikke sett stort på de siste 10-15 årene.

Video spill

10.08.2016 kl.15:04

Spiller kun Dota 2, Street Fighter og videospill. Hva skal jeg med TV egentlig?

Har ikke hatt TV på 6 år. Xbox og PS4 plugger jeg på Pc skjermen. Fordi jeg ikke har lyst til å betale den fordømte NRK lisensen.

Video spill

10.08.2016 kl.15:06

Forresten en Stor verdensturnering i Dota 2 forgår idag klokken 19:00. Følg med da vel. Mye morsommere enn tradisjonell sport.

8 millioner dollar i førstepremie. Større premiepott en turneringene i Norge tilsammen.

http://www.gosugamers.net/dota2/events/521-the-international-2016

Larsern

11.08.2016 kl.12:38

Ser kommentaren til Jan her som sutrer over NRK avgiften. Takke meg til å heller betale cirka 3000 kroner i året for et rimelig variert og reklamefritt TV, fremfor 449 kroner måneden for dårligere og dårligere fotballsendinger fra TV2 til 5388 kroner i året. Resten av programmene er også fort glemt. Men irritasjonen over reklame i 7 til 8 minutter sitter i lenge.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits