Slik blir framtidens butikk

Internet Shopping and fast Delivery young Woman makes Order at Computer and Hand of Agent appears from Screen instantly completing the Deal on white Background

Du vil fortsatt gå i butikk, men ikke slike butikker du er vant til.

Ikea har åpnet et nytt varehus i Oslo. Eller, varehus og varehus. Som kommunikasjonssjefen i Ikea sier:

- Dette er ikke et fullskala IKEA-varehus, men en hybrid mellom nettbutikk og varehus

Netthandelen øker fortsatt kraftig. Internasjonal, konservativ, statistikk, anslår vekst på mellom 15 og 30 prosent i 2017 mot året før. Kid melder om at deres største enkeltbutikk nå er deres nettbutikk

I mars skrev Harvard Business Review at framtiden i handel var at vi ville "never not shopping." De tre viktige delene av det er at vi vil ha ting nå, med en gang. At vi ønsker automatisert handling, og gjerne abonnementsbasert. 

La meg sitere Queen: I want it all, and I want it now!

Konklusjonen til HBR er at vi i framtiden ikke har så stort behov for butikker slik vi kjenner det.

Eller tar de litt feil. Er det faktisk slik at vi får butikker slik vi kjente det? 

De gamle apotekene var like mye en opplevelse som det var et sted du fikk noe. Som oftest måtte du vente.



Se for deg de klassiske apotekene. En disk, en opplevelse, varer som er på bakrommet eller som leveres senere. Nå er konseptet senere blitt relativt mye kortere enn den gang da disse apotekene kom. 77 prosent av de spurte i en amerikansk undersøkelse i 2015 sa de ville betale ekstra for å få varer levert hjem innen en time. Apple-butikkene er like mye en opplevelse som en tradisjonell butikk (her sammenlignet med USAs Elkjøp - Best Buy):


De aller rikeste, eller de som har brukt mye penger, har ofte brukt det som kalles personal shoppers. Det vil si at de har med seg en mer eller mindre oppegående person rundt i butikker. Poser og innkjøp bæres ikke rundt, men sendes tilbake til hus, yacht eller suite på hotell. Da Saks Fifth Avenue presenterte suksessraten for deres system med personal shoppers var det ikke så mye kunnskapen til den som var med rundt som var viktigst (selv om det var viktig at de kunne finne riktig vare, en ting roboter og datasystemer er skapt for). Det viktigste var at den som shoppet slapp å bære. 

I England leverer Net-A-Porter, som riktignok er en nettbutikk, på en time hjem til deg i London. Hva om du kunne gå på en H&M rett ved der du bor for å ta på varene du ønsker, gå til en touchskjerm ved utgangen, velge varene du ønsker, bestille dem og betale dem med å sveipe, gå på kafé og når du kom hjem en time senere så kom varene levert til deg? Hvis du bor litt lengre unna sentrallageret til H&M tar det kanskje noen timer ekstra, men H&M kan samtidig åpne flere, mindre butikker nærmere deg.

For butikkene vil bli mindre.

Hvis IKEA kunne hadde det selvfølgelig vært perfekt med et gigantisk varehus omtrent der hvor Universitetet i Oslo ligger i dag i sentrum av byen. Problemet er at vi stadig flytter tettere sammen inn i byer - noe som gjør kvadratmeterprisen mye høyere, noe for øvrig IKEA vet så godt - aldri har rommene vært mindre i deres katalog enn i årets versjon. Vi får mindre plass og presset på boliger i byer blir større. Å ha et gigantisk varehus blir for dyrt fordi det er så mye mer å tjene på å gjøre det til boliger. Det er mye lurere å ha en mindre butikk med lager der det er billigst, i hvert fall mye billigere, for kvadratmeteren.

Så hva blir digital shopping, kalt netthandel, og hva er tradisjonell handel? Hva er knappen som Amazon har laget? Hvis du på dashboardet på din Tesla har en knapp som gjør at du kan forhåndsbestille din vanlige meny på McVegan som er klar akkurat når du kommer (siden datamaskinen i bilen har sagt ifra hvor langt unna du er) er det netthandel?

Det største poenget er at handel blir digitalisert. Vi bruker i dag smarttelefonen vår i butikken for å gjøre research på produkter, for å lese tester og høre hva venner sier. I framtiden får du den informasjonen automatisk, og så snart folk som eier butikkene skjønner at brukeranmeldelser er så smart som det er - også inne i butikken - vil du se at kjøleskapet du kikker på faktisk er anbefalt av en venn av naboen din. I tillegg er det ingen grunn til at du ikke skal kunne gå på Elkjøp Ullevaal for å kjøpe en vare de har tilgjengelig på Elkjøp Hammerfest, og få den levert fem timer senere (hvis du er heldig med flytidene). For butikkene vil de faktisk tilby deg en tjeneste ved at varene ikke er i butikk, men leveres hjem til deg - der du vil ha dem (hjem kan altså også være hotellet du bor på). Skillet mellom "netthandel" og "fysisk handel" vil viskes ut. Det er ingen grunn til at Zalando ikke skal ha en motebutikk med storskjermer, touchpads og noen få utvalgte varer i Oslo sentrum - som i kvadratmeter vil være mye mindre enn det du er vant til fra klesbutikker, men som reelt sett vil ha mye større utvalg. 

I Nettavisen har vi begynt med personlig shopping i vår guiding. Det var det første steget. Nå har vi også utvidet satsingen til å være lokalbasert med Pindem, og uavhengig av lagerstatus i felles pakking med Shoplink

... men er ikke Nettavisen en avis? Jo, men det er også et varehus. Fordi det er millioner av mennesker innom. Slik som at jernbanestasjonen blir et sted for å spise er også Nettavisen et sted for å shoppe, spille Lotto og bli inspirert. Fordi folkene er der, og folk vil fortsatt være i sentrale deler av byene - men fordi plassen blir dyrere blir butikkene mindre. Og mye mer digitale.

Ã?n kommentar

Draugen Oluf

17.08.2016 kl.10:58

Ka farsken? Nu får dæven flæske mæ Ikea sett opp ein butikk her i nord, og hain ska piskandausen ikkje vær noen nettbutikk liggandes i Oslo. Hain ska dæven steike mæ ligg fysisk i Nord-Norge, og det kain nu vær det samme om hain ligg i Saltdalen eller på Finnmarksvidda så lenge vi får hain i nord. Så kain dæm heller etabler nettbutikkan i Oslo og frakt varan fra Nord-Norge når tykjesøringan ska bestill nåkka. For nu vil vi piskandausen ikkje stå hain av lenger. Distriktspolitikk nu!

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits