Nettavisen, Aftenposten og DN knuser VG og Dagbladet

Kiev, Ukraine - February 21, 2012: A logotype collection of well-known world brand's printed on paper. Include Google, Mc'Donald's, Nike, Coca-Cola, Facebook, Apple, Yahoo, Nikon, YouTube, Adidas, Amazon.com, Unilever, Twitter, Mastercard, Samsung, Canon and Starbuck's logos.

Hvor positivt vi som mennesker oppfatter merkevarer betyr mye for hvordan vi oppfatter oss. Det er mer sannsynlig at vi handler i en butikk vi liker eller kjøper en sjokolade vi har en positiv oppfattelse av. Merkevaren er kort forklart vår magefølelse av hva vi mener om noe. Det er de grunnleggende forventninger og oppfatninger vi har av noe, assosiasjonene vi har. 

A brand for a company is like a reputation for a person. You earn reputation by trying to do hard things well. 
- Jeff Bezos

Historisk begynte merkevarebygging for å kunne kvalitetssikre leverandører, og ordet branding er et gammelt norsk ord for å brennemerke. En mulighet til å se hvem som hadde avlet fram en ku, laget et sverd eller et skjold. 

Merkevarer har høy verdi

Merkevarer har en enorm høy verdi fordi merkevaren gjør det mulig for oss som forbrukere å ta valg uten å kjenne til produktet. Apples første telefon ble automatisk godt mottatt av alle som hadde et positivt forhold til Apples datamaskiner, og når deres lesebrett kom ble det - før man hadde det i hånden - positivt oppfattet fordi brukerne likte merkevaren. 

You now have to decide what 'image' you want for your brand. Image means personality. Products, like people, have personalities, and they can make or break them in the market place. 
- David Ogilvy

Nå kommer ikke kun en oppfattelse av merkevare kun fra bruk av produkter. Den skapes av reklame, sosialt engasjement, snakk mellom mennesker, sosiale medier, kundeservice og mye annet. 

YouGov gjennomfører i svært mange land noe som kalles en Brandindex, en daglig måling av hva folk mener om merkevarer. Den måler "buzzen," altså litt hvordan vi selv nå velger TV-serier. Som oftest kommer det fra anbefalinger fra andre som vi kjenner godt (abstrakt "merkevarer" vi liker), og ikke hva TV-stasjonene har valgt skal sendes lineært til en bestemt tid. 

Les også: TV er død, lenge leve levende bilder

Nettavisen, Aftenposten og Dagens Næringsliv best likt blant aviser

Blant de norske avisene ligger Nettavisen på en tredjeplass på hvilke aviser og magasiner man snakker positivt om. Det er kun Aftenposten og Dagens Næringsliv som ligger foran 20-åringen. 

Listen ser slik ut:

1. Aftenposten 8,7
2. Dagens Næringsliv 6,6 
3. Nettavisen 3,5
4. Finansavisen 2,7
5. E24 2,0
6. KK 0,4
7. VG -0,9
8. Dagbladet -3,3
9. Se og Hør -9,2

I tillegg er "din lokalavis" (altså folks lokale avis) rangert med en positiv buzz på 4,4. 

For Nettavisen som ble grunnlagt i 1996 er det kun to veteraner foran. Dagens Næringsliv ble grunnlagt i 1889, Aftenposten i 1860. 

Kiwi forbi Rema

Tidligere i høst kunne vi lese i Kampanje at Kiwi hadde fosset forbi Rema på merkevareindeksen i Kampanje. Faktisk gikk dagligvarebutikken som i fjor vant kåringen helt ned til en fjerdeplass etter kamp om søndagsåpne butikker samt deres kontroversielle samarbeid med VG om den kvasiredaksjonelle Famileliv.

Rema hadde midtveis i 2015 en positiv buzz på 30,7 i YouGovs ranking mens selskapet nå er nede på 22,7. Fortsatt i positiv buzz, men altså ned 26,1 prosent.

Les også: - Feil innhold skader merkevaren din (Kampanje)

Ellers på listen ligger Finn.no på en andreplass med Samsung som den nye store vinneren. Selskapet med den største økningen fra fjoråret er Norwegian. 

Internasjonalt knuser Google alle

Øverst på listen for hele verden ligger Google foran sin egen merkevare YouTube. En av de store taperne samtidig er Apple som går ned på totallisten og som har halvert antall topp ti-lister merkevaren er på nasjonalt.

I USA er det for øvrig Amazon som topper listen, mens i vårt naboland så klamrer våre søte brødre seg til gammel storhet: Volvo er nummer 1. I Sverige er for øvrig Samsung også høyt på listen mens Apple ikke lenger er på topp 10. 


 

 

8 kommentarer

Scott Johansen

18.08.2016 kl.10:25

Samtlige av landets aviser har sterke økonomiske og politiske eierinteresser, og er derfor selektive til hvilke saker de publiseres og ikke minst i hvilke saker de tillater åpne kommentarfelt. Det vi serer at selv med en borgerlig regjering så er det fremdeles en sterk statlig styring av landet og landets aviser. Visse saker publiseres ikke og i mange saker så er det ikke åpne kommentarfelt. Spesielt i saker hvor staten, dsv. det offentlige har eierinteresser og sterke politiske interesser så utelates åpne kommentarfelt, da kritikk av offentlig og skattebetalerfinansierte virksomhet tydeligvis ikke skal forekomme.

sånn liste du har lagd selv?

18.08.2016 kl.11:17

.

Espen André

18.08.2016 kl.11:51

Raddis aviser som vg og dagbladet som alltid lyver om nyheter er ikke noe man gidder å lese. Nettavisen skriver om alt og begge politiske sider på godt og vondt derfor man leser Nettavisen.

KKK

18.08.2016 kl.12:02

Espen André

Aftenposten er også en raddis avis.

Helga

18.08.2016 kl.12:06

Enig om aftenposten, men "raddisavis" skrives altså i ett ord. Det heter da heller ikke Aften posten..

John Feynman

18.08.2016 kl.13:58

Vel... Nettavisen har noe som ligner en balansert fremstilling og det kan bli redningen for avisen. Kudos.

Hadde avisen også kunnet lære seg at Høyre/Venstre-aksen er en anakronisme og kampen i dag står mellom de totalitære og de ikke-totalitære kreftene, kunne det hjulpet litt!

Dog, det er av og til ganske vanskelig å slippe til i kommentarfeltene, men det er vel enklest å ta det på egen kappe! Man kan jo ikke forlange både i pose og sekk, når man ikke er "flyktning" eller politisk korrekt, i dette "demokratiet."

Folk flest er uansett drittleie av å lese liksom-nyheter, der alt er vinklet politisk rødt så inni svarteste gamperæva, at det er umulig å skille "nyheten" og fantasien!

Unnlatelsesyndene og den selektive "nyhets"-dekningen, viser også en slagside som får Titanic til å virke som en trygg skute!

At Aftenpoften kommer så høyt, er skremmende, med tanke på den politisk korrekte farsotten som truer selve demokratiets grunnvoller og demoniserer alle utenfor den politisk korrekte boblen. den ligner mer en nRK-debatt med nøye utvalgte hus-debattører, som skal ta den ensomme uheldige forfatteren!

PS!

Det finnes neppe radikalere, eller raddiser, som det heter i dag, i likhet med kvinnefrigjøring.

De har alle blitt regressive og introverte der 600 tallets løsninger importeres hodeløst og appellerer til politikerne mer enn radikal tenkning.

Tommy

18.08.2016 kl.14:00

Aftenposten er vel egentlig en litt av hvert avis... Ekstreme innvandrings-fantaster er dem, men Aftenposten har vel strengt talt bare noe imot Frp og partier lenger mot høyre.

- Den eneste avisen i Norge som er verdt å lese er jo nettavisen. Her pleier i det minste begge blokker å bli satt på plass.

lollypop

18.08.2016 kl.19:32

Til de som omtaler avisen de kaller "Aftenposten": Det er feil navn. Siden det dreier seg om en drittavis, er det korrekte navnet selvsagt "Aftenpotten".

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits