Den digitale gjøkungen



 

Egg fra gjøk er funnet i reirene til over 125 andre arter, og eggene legges sent på ettermiddagen for at det ikke skal oppdages. Gjøken har i tillegg utviklet seg til å produsere egg som ligner på eggene andre arter legger.

Da Nettavisen ble lansert den 1.november 1996 var det nesten ti grader i Oslo med et skiftende skydekke. Solen tittet ikke fram fra de konkurrerende medier som reagerte på lanseringen med vantro, skuldertrekk og hoderist. Redaktør i Dagbladet den gangen, Harald Stanghelle, uttalte til egen avis at han ikke mente nyvinningen ville være en reell konkurrent til papiravisene:

- Jeg har ikke noen særlig tro på prosjektet, sa han den gangen og fortsatte: Det er en misforståelse å tro at alt vil skje foran en skjerm i framtiden.

Kun tretten dager etter lanseringen kåret den gamle papirtanten Aftenposten nystartede Nettavisen til årets nyhetsflopp. Den 12.desember var Nettavisen forbi den skeptiske tanten i antall nettbrukere, noe som også er faktum 20 år senere.

Februar 1997 var det Ski-VM i Trondheim. Som første avis fulgte Nettavisen begivenhetene direkte og live, eller minutt for minutt som det het denne gangen. Det førte til at på den offisielle Webtoppen for februar var Nettavisen også forbi VG, og var dermed den største nettsiden i Norge.

Året etter lanserte Nettavisen det første digitale rubrikkmarkedet i Norge sammen med Dagbladet, dog etter at et digitalt stillingsmarked som det første i Norge hadde vokst seg relativt stort. Noen måneder etter kom Schibsted med sin lansering som de lanserte, av en eller annen grunn, som det første rubrikkmarkedet i Norge.


 

Da svenske Spray kjøpte Norge utviklet Nettavisen en datingtjeneste sammen med eierne for det norske og svenske markedet, SprayDate. Tjenesten ble den første av sitt slag i Norge, og hadde over 350 000 brukere på en tid hvor trafikken på nett var langt lavere enn den er i dag. For å lansere den begynte Nettavisen å produsere kommersielle innholdstunge saker om nettdating og dating. Kritikken mot det kom ikke før mange år senere.

Etter kun ett år på svenske hender ble Nettavisen tysk. Bertelsmann-gruppen bladde opp noen Euro for hele Spray, og i Norge lanserte Nettavisen søkekatalogen Nettguide. Katalogen ble raskt en av de største i Norge, og oppnådde en trafikk som var høyere enn det Schibsted klarte da de brukte en halv milliard kroner på å lansere Sesam.

I 2001 kom Per Edgar Kokkvold fra Norsk Presseforbund på banen med sterk kritikk til Nettavisen som refererte direkte fra en rettssak. Saken var Orderud-saken, og trafikken ble særdeles god på det som direkte ble sendt ut til hundretusenvis av interesserte.

Desember 2002 ble det mange lange forhandlinger med norske aktører, samt en større dansk som prøvde å både se og høre på tilbudet, før TV 2 tok over Nettavisen. Samtidig tok Nettavisens organisasjon over tv2.no og i løpet av seks måneder ble trafikken på TV-sidene firedoblet. Samme år lanserte også Nettavisen som første norske medier muligheten for leserne å publisere egne artikler, gjennom et bloggverktøy utviklet av Rafiq Charania og Per Kleven. Verktøyet ble senere grunnlaget for det som ble blogg.no, men dessverre ønsket ikke TV 2 å satse på blogg så de første bloggene i Norge ble tilbakeført til blogg.no.


 

Da Nettavisen i januar 2005 lanserte et nytt livstils-og underholdningsmagasin som ble starten på ukebladenes fall i Norge. På under ett år fikk Side2 over en million lesere, og ble det største kvinnemagasinet i Norge.

I 2006 ble Nettavisen skilt ut fra TV 2, noe som betydde en større frihet til å satse på digitale nyvinninger uten å be om lov fra den lineære TV-kanalen. Det førte til den første oppdragstjenesten i Norge, MittOppdrag, og ikke minst på det første strategiske samarbeidet mellom en kommersiell aktør og en redaksjonell aktør i Norge- Sportspill. Nettavisen ble den første digitale tippekommisjonæren i Norge, og er fortsatt i dag -  ti år senere -  den største kommisjonæren.

NA24 ble lansert i mars 2006, og det ble også i disse årene lansert en tjeneste for å reforhandle rente og lånebetingelser, minrente, som Schibsted senere kopierte i penger.no, dog etter at de laget en kopi av MittOppdrag i MittAnbud.

Da Nettavisen inviterte bloggerne inn som redaksjonelle bidragsytere i 2009 ble et nytt kapittel skrevet, som fikk ett av mange høydepunkt da blogg.no ble kjøpt tilbake i 2012. Bloggere som Annette Haga, Caroline Berg Eriksen (Fotballfrue) og Komikerfrue i tillegg til Sophie Elise Isachsen, Mamma til Michelle (Anna Rasmussen) og mange andre debuterte som bloggere gjennom Nettavisen og blogg.no.

Nettavisen lanserte sin egen satsing på innholdsmarkedsføring i full skala i 2012. Det tok noen år før resten av mediebransjen skjønte hva som skjedde, og VGs egen Torry Pedersen hadde allerede kalt Nettavisen for verstingen i klassen samt at Anders Giæver på kommentarplass i samme avis hadde kalt innholdsmarkedsføringen for en redaksjonell gjøkunge. Året var 2014, og Kampanje mente at Dagbladet var den eneste med egen avdeling for denne type markedsføring som Nettavisen hadde begynt med i 1999, videreført i 2006 med Sportspill og satset ytterligere på 2012. Gjøkungverstingen var kanskje så irriterende at man prøvde å overse.

Det hører med til den digitale historien at VG opprettet sin egen avdeling for innholdsmarkedsføring kort tid etter angrepene fra Giæver og Pedersen, og ble felt for sine første forsøk på formen i PFU.

I 2016 lanserer Nettavisen en folkefinansieringsplattform for journalistikk, leverer saker på flere språk for å nå enda bredere og vil fortsette arbeidet med å levere det komplette digitale produktet.

En gjøkunge legger kanskje egg i andre reir, og tilpasser seg til å produsere ting som ligner. Kanskje er Nettavisen en digital gjøkunge? En som har lagt egg i andre reir, og gjort det andre gjør? Eller gjorde vi det først, og opplevde stadig flere kopister i eget reir? Som gjerne låner våre egg?

Vi er en digital nettavis som prøver å levere best mulig produkt hver dag for våre 3 millioner lesere. Ærlig. Morsom. Grensesprengende. Smart. Og alltid på leserens side.



 

10 kommentarer

Anders Stenstad

01.11.2016 kl.02:03

Den mest vellykkede avisen som ble digital. Det er den eneste avisen som ikke ble bundet til den sosialistiske siden i norsk presse! Gunnar Stavrum er ikke en jeg er enig med alt han skriver, men han er en som klarer å se galskapen i landets politikk! Ære være ham for det! De andre avisene dilter bare etter de rød/grønne! Våkn opp og la topplokket finne fakta. Kan hjelpe med en link:livogleven.blogspot.no/2013/01/sakene-arbeiderpartiet-ikke-vil-du-skal.html

Helge

01.11.2016 kl.04:50

Gratulerer med dagen 01.november til Nettavisen og til min sønn som begge fyller år denne dagen, henholdsvis 20 år og 35 år. Ikveld blir det feiring med god middag.

Rune

01.11.2016 kl.05:39

Gratulerer med dagen. Jeg er ikke alltid enig med Staveum, men han og Nettavisen er den eneste nyhetsformidleren i Norge som vet hva objektivitet er. Det er vel derfor NA øker opplaget, mens de andre går motsatt vei. Stå på! :)

marita

01.11.2016 kl.07:16

Gratulerer med dagen! Best paper ever.

dagfinn hansen

01.11.2016 kl.07:48

GRATTIS! Sjekker avisen flere ganger om dagen.

H.Stautland

01.11.2016 kl.07:52

Gratulerer ! Einaste nyhendeformidlar -ved sida av Dag og Tid - som det er verd å bruka tid på.

H.Stautland

01.11.2016 kl.07:54

Gratulerer ! Einaste nyhendeformidlar -ved sida av Dag og Tid - som det er verd å bruka tid på.

Sveinung

01.11.2016 kl.07:55

Gratulerer så mye med dagen, og takk for at dere gjennom mange år greier å levere nyheter med en noe andreledes slagside enn hovedstrømmen. Takker også så mye for spraydate hvor jeg fant min kjære for 13 år siden. Vi er gift den dag i dag.

Even

01.11.2016 kl.09:19

Gratulerer med dagen, Nettavisen. Det er en glede å lese den eneste tilnærmet nøytrale avisen her i Norge. Så lenge dere holder dere der, er jeg sikker på at lesegruppen bare vil øke og øke.

Tom

01.11.2016 kl.11:31

Gratulerer med dagen. Takk for at dere klarer å formidle objektive nyheter og lykke til videre

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits