De kalte oss klassens versting. Nå gjør alle det samme som oss

Nettavisen 20 års jubileum. Foto: Robert S. Eik
Nettavisens avdeling for innholdsmarkedsføring har levert solide resultater de senere årene og har dannet skole for resten av mediebransjen. Fra venstre: Aleksandra Cybulska, Annette Ross, Tone Christensen, Anette Hellem, Sara Narvhus Oksdøl, Gunnar Stavrum, Hanne Aurtande Hoff, Martin Wenstad Janssen, Anna-Marie Augustin, Daniel Bratterud, Ingrid Louise Kvam, Sondre Rype Paulsen.

Selv om det kan spores tilbake til John Deere i det 19.århundret, så kom innholdsmarkedsføring som julekvelden på visse hjemmeværende da VGs Torry Pedersen omtalte Nettavisen som verstingen i Norge i 2013.

Året etter omtalte hans kommentator Anders Giæver i både papir og digitalt at det hele var en redaksjonell gjøkunge. Det var journalistikk på tilbud. Den sikre døden for journalistikken.

Det forhindret ikke at VG selv kastet seg over med egen avdeling, PFU-fellelser og kritikk fra både øst og vest ett drøyt år etter med sitt eget partnerstudio. Nærmere femten år etter at Nettavisen hadde egne ansatte som skrev innholdsmarkedsføring for Coca-Cola, Match.com og senere Lypsyl, Norsk Tipping og andre store norske aktører.

Det hele starter nemlig med dating, og en ansatt i Nettavisen som mente at det ikke ville være nok å bare legge ut bannere for å få folk til å teste nettdating. Seksten år senere jobber Hanne Hoff fortsatt med innholdsmarkedsføring for Nettavisen. Det ble også kåring av nye gorker for Coca-Cola, kåring av beste kyss med Lypsyl og mange andre store innholdssamarbeid.

Noen år senere lanserte Nettavisen det største samarbeidet med en kommersiell aktør på innholdsmarkedsføring som har vært gjennomført i Norge som første digitale tippekommisjonær for Norsk Rikstoto og Norsk Tipping i Sportspill. Året var 2006. Det var syv år før VG oppdaget hva Nettavisen drev med.

De strategiske samarbeidene har blitt vekslet med taktiske produksjoner for eksterne kunder, markedsplanlegging med norske og internasjonale byråer og markedsavdelinger og stadig større satsing på innholdsmarkedsføring.

Innholdsmarkedsføringen gir informasjon, bakgrunn og ikke minst innhold som målgruppen til Nettavisen ønsker. Det er en effektiv, ikke påtrengende og ønsket form for kommunikasjon som sammen med god bannerannonsering fører til at Nettavisen kan overleve som avis uten verken momsfritak som VG eller direkte støtte som så mange andre norske medier.

Per 24. oktober 2016 jobber over 25 personer fast og innleid med konsepter, innholdsmarkedsføring for Nettavisen under merkevaren Spray. Ikke som versting, men i stadig kommunikasjon med forbrukermyndigheter, Pressens faglige utvalg og markedsføringsbransjen for å finne nye, spennende og effektive måter å kommunisere budskap ut til kunder på. Du får profesjonell hjelp av de mest erfarne i bransjen med mange år bak seg for å utvikle noe som både kunde og vi kan være stolte av.

Hvis det høres ut som selvskryt så er det nettopp det, samtidig som det er ærlig.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits