20 år med digital innovasjon for annonser


 

I 1998 fikk design-og produktavdelingen i Nettavisen et oppdrag fra en ganske nystartet bank. Den het NOR24. Selv om de skulle være en delvis digital bank så trodde de ikke helt på at nettet kunne være en god markedsføringskanal.

Designer Kristian Kjølner og undertegnende fikk oppdrag fra salgsdirektøren om å finne på noe revolusjonerende. Noe som kunne overbevise banken om at nettet ville virke, og først og fremst ga mange lånesøknader. Kall det marketing med performance, om du vil.

Som sagt, så gjort. Vi laget en annonse som så ut som en advarsel i Windows som fortalte brukeren at man kunne få lavere rente.

Etter fire timer på nett ringte banken for å be oss fjerne annonsen. Ikke fordi den ikke virket, men fordi kapasiteten var sprengt hos folkene som behandlet søknader.

Redaksjonen kunne i tillegg fortelle oss at vi hadde fått mange klager på annonsen fra leserne som synes den forstyrret leseopplevelsen på Nettavisen. Da vi viste den fram til mediebyråene i etterkant var de skeptiske. Spesielt til den versjonen som hadde animasjon og bevegelse, det trodde man ikke alt for mye på.

Årene gikk og det digitale markedet økte. Bare ikke på det som tradisjonelt hadde vært store TV-annonsører: Klær, sminke, skjønnhet og produkter for personlig pleie. De krevde mer enn 468x60 pixler. Oppgaven ble gitt til designer Lise Strandlien ? hva kan vi gjøre? Sammen med avdelingen ble resultatet hesteskoen ? en annonse som gikk rundt hele innholdet.

Vi lanserte den med Side2, og både annonse og redaksjonelt produkt ble en suksess. Annonsørene var fornøyd, men leserne mente den var litt forstyrrende.

Skepsisen var denne gangen størst hos ekspertene. Det var ikke nødvendig med så store annonser. Det ødela alt med produktet. Alt digitalt. Mye bedre med tekstannonser på Google. Vi prøvde å fortelle disse såkalte ekspertene at merkevarebygging kanskje også var greit.

Historien gjentar seg gang etter gang, og ekspertene er stort sett enig i at det som finnes ikke er godt nok. Det er bra å alltid bli dyttet videre, til å gjøre nye og bedre ting. Samtidig er det ingen tvil om at det digitale markedsføringsproduktet er svært effektivt.

Det største problemet er at alt for mange møter seg selv i egen svingdør. TV-mediene blir digitale, og møter sin egen nedsnakking av digitale medier som julekvelden på de fleste. Papiravisene ser opplaget stupe i avgrunnen og må begynne å snakke opp det de har snakket ned i så mange år.

I 20 år har Nettavisen prøvd å skape den beste digitale markedsføringskanalen mulig mot vår målgruppe, uten bindinger til annet enn våre lesere eller kunder. Vi lover å være grensesprengende og ærlige på det i minst 20 år til.

Pål Nisja

Direktør for produkt-og forretningsutvikling 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits