hits

Nr er det greit lure folk?



 

Skjult reklame gr p tilliten ls.

Det er ikke min tittel. Det er en tittel fra et innlegg hos Hans-Petter Nygrd-Hansen p hans blogg. Der er Forbrukerombud Gry Nergrd sitert:

Regelen, at det skal fremg klart og tydelig nr det dreier seg om reklame, er lik i alle landene. Alle aktrer som p et vesentlig vis medvirker til markedsfringen er ansvarlige for at reglene flges. Reglene gjelder uansett hvilket format og i hvilken kanal det kommersielle budskapet finner sted

S blir det vanskelig. Forbrukerombudet mener samarbeidet mellom Joner, Anorak og NOAS ikke er reklame. Eller det man sier er at det er innenfor Markedsfringsloven. 

- Nr det er en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon, og de ikke skal selge noe, gjelder ikke reglene for reklame i markedsfringsloven, sier verli til NRK. (verli er Bente verli, Forbrukerombudet i dag)

I en uttalelse fra samme ombud om etikk heter det flgende: 

Markedsrdet og Forbrukerombudet har i sin praksis lagt til grunn en vid forstelse av hva som anses som nringsvirksomhet. Ulike organisasjoner, idrettslag, veldedige organisasjoner vil ogs kunne bli ansett som nringsdrivende i de tilfellene det dreier seg om salg av varer eller tjenes. 

De har ogs skrevet flgende:

Grensen mellom innsamling og salg kan vre flytende og det vil mtte foretas en konkret vurdering av om pengeinnsamling utgjr nringsvirksomhet

Regjeringen/Norge har i sin uttalelse om reservasjon mot markedsfring skrevet flgende:

Den enkelte kan velge om reservasjonen skal omfatte markedsfringshenvendelser fra ideelle og humanitre organisasjoner. Datatilsynet har i praksis etter personopplysningsloven lagt til grunn at man ogs kan reservere seg mot henvendelser om innsamlingsaksjoner fra slike organisasjoner.

For i reservasjonen kan du nemlig ogs reservere deg mot kontakt, telefonsalg og reklame, fra frivillige organisasjoner (faktisk m du fjerne avkrysningen for at de skal ha lov til kontakte deg.)


For er ikke dette reklame? 

Reklame, enhver betalt og kommersielt motivert kommunikasjon av budskap om en id, tjeneste eller produkt, fra en identifiserbar avsender i den hensikt vekke oppmerksomhet, skape interesse, informere eller selge.
- Store Norske Leksikon

Tilbake til det lure folk. Saken hos Hans-Petter er basert p den skalte Tillitsunderskelsen til Trigger, hvor Preben Carlsen ogs uttaler seg om hvor farlig skjult reklame er. Tilbake til denne saken. 

- Jeg synes det er positivt nr reklame- og kommunikasjonsmiljer tar standpunkt og engasjerer seg i samfunnssprsml, hvilket Anorak har gjort p en strlende mte i denne sammenhengen sier Carlsen til Kampanje.

Trigger og Carlsen har selv sttt bak en av de strste "lurekampanjene" i Norge, eller i hvert fall den som frst fikk stor oppmerksomet: Stopp Bryllupet, som ble laget i samarbeid med blogg.no og Nettavisen. Carlsen sa flgende i 2015:

? At #Stoppbryllupet blir lftet frem som fjorrets mest effektive kampanje er en stor anerkjennelse som viser at PR-bransjen skaper reelle verdier.

Les historien om kampanjen her: Slik skapte de Stopp Bryllupet

Hos Kampanje skriver redaktr Hauger at Anorak gambler med tilliten

For her kommer det en rett venstre. Ikke fra Forbrukerombudet, men fra Innsamlingskontrollen. De som sjekker hvordan innsamlinger skjer.

NOAS og Anorak kan nemlig ha brutt flere etiske regelverk. Til Kampanje sier Innsamlingskontrollen (aktrenes egen bransjeforening) at dersom det er tvil om det er privatpersonen Kristoffer Joner eller den offentlige skuespilleren som er leid inn til en kampanje, kan det vre i strid med retningslinjene.

Det vanskelige er egentlig bruken av sosialt viktige personer, og hvor grensen gr mellom privatperson og offentlig person. Eller egentlig det faktum at den nye grensen er s ny at verken Markedsfringsloven eller andre regelsett klarer tolke det. Innsamlingskontrollen kan vre p kant med Forbrukerombudet, og Markedsfringsloven har vel strengt tatt ikke ment s mye om folk.

Hva med denne? En annonse fra AdCouncil. 

Er reklame greit hvis vi er enig med budskapet? Og ugreit hvis vi er uenige? Eller er det signifikante forskjeller p kampanjer som det Joner har frontet og det som har skjedd fr med merking som reklame? 

Vi i Nettavisen har jobbet lenge med sosialt viktige personer. Den frste vi rekrutterte inn som markedsfringspartner var Ida Wulff, i 2009. P de syv rene har vi mange ganger opplevd at bloggere og andre sosialt viktige personer (eksempelvis de som er store p YouTube eller Facebook) sier nei til kampanjer. Fordi de ikke kan st inne for dem, og har valgt vre med. Slik Joner har gjort.

Slik som da Sophie Elise Isachsen sa ja til Norsk Folkehjelp for en kampanje for ta frstehjelpskurs, en indirekte innsamling til deres arbeid. 

Den gangen sa forbrukerombudet flgende til Dagbladet. Forbrukerombudet sier det hadde blitt det samme om en annen nringsdrivende skulle betalt for en reklamekampanje, men bare hadde betalt og merket det aller siste innlegget i kampanjen som reklame. 

- Da er alle innleggene en del av den samme kampanjen. Generelt sett s kan ikke det frita dem for at innleggene er markedsfring, sier Nergrd den gangen.

S nr er reklame markedsfring og nr er innsamling ikke reklame? Nr er en privatperson reklamestativ? Problemet er at reglene vi har ikke passer til hverdagen vi lever i hvor det skapes reklame p lpende bnd p sosiale medier, hvor grensene er klarere mellom kjpt og ikke-kjpt mange steder og hvor PR-bransjen ikke lenger har like mange lekety for pushe ting ut... men kaller seg kommunikasjonsbyrer og lager lurekampanjer selv.

Uansett hva man mener s br Markedsfringsloven oppdateres til tenke p sosialt viktige personer, sosiale medier og innsamling vs reklame. For dette er nok ikke siste gang vi blir lurt av flelser.

Og hva er det greit bruke flelser for markedsfre?  Se videoen under og bestem deg etterp. 

For sitere Joner (fra hans Facebook)

S, la meg si et par ting. Har jeg ftt hjelp til skrelle bort noen av mine verste ukvemsord og skrivefeil? Visst faen. Skrev jeg absolutt alt i grsdagens post helt mutters alene hjemme i sofaen? Selvsagt ikke. Har jeg opprettet en svartjeneste per SMS med innbetalingsgreier helt selv? Nei. Str jeg inne for den posten som ble lagt ut i gr? Ja, visst faen gjr jeg det. Begge to. Har jeg vrt hands on p dette prosjektet? Helt klart.

Akkurat som da Sophie Elise var med p Norsk Folkehjelp-kampanjen, Trigger og Nettavisen laget Stopp Bryllupet p blogg.no og s mange andre kampanjer p sosiale medier sammen med sosialt viktige personer.

S kan det ikke vre kampanjens innhold som avgjr om det er innenfor eller utenfor. Meningspoliti er farlig, og meninger er ulike. Noen synes det er riktig kaste ut familier fra Norge som ikke har rett p opphold etter vre regler, andre synes det er forkastelig. Debatten er viktig, og god - men hva hadde skjedd om noen laget en innsamlingsaksjon for sttte utkastelse av flyktninger? Hadde den ogs vrt OK? 

 

5 kommentarer

Her har Joner & Co pnet drene for at extreme partier, folk og alt som har med slikt gjre, frivillighet (bra og drlig) kan benytte samme skitne metoder.

Dette vil si at dersom et venstre/hyre ekstremt parti trenger penger til forsterke stvlene sine, for sparke motstandere i hodet s det knaser, s kan de samle inn penger ved si at de skal sko sine medlemmer som er fattige og trenger det.

Som det blir skrevet her, og som altfor f forstr, nr man benytter skitne metoder, vil "de andre" kunne gjre det samme tilbake.

Det som lyt avgjera kva som er ofseleg reklame og kva som er folkjeuppljosing lyt vre kvar avsendaren stend politisk og um bodskapen er p politisk korrekt side. Og d lyt det vre lett trekkja konklusjonen at kampanja t Jonar, anorakk og NOAS ikkje er reklame, ikkje p vilkr, men at med eit so politisk korrekt bodskap lyt istaden alle bidraga verte trukkje fr p skatten. Jau!

Det er ikke greit lure folk - selv om hensikten er god. Det er derfor vi har lov om markedsfring og tilhrende etiske regler. Media har selv klaget p tekstreklame der det ikke gr tydelig frem at det hele er et markedsfringsstunt. P Facebook skal man i tillegg betale for reklame - ikke snike slik NOAS gjr. Det er uetisk!

At en eller annen "kjendis" fronter et produkt er en eldgammel greie - men her snakker vi om en bystyrerepresentant fra Arbeiderpartiet og med hjelp fra et reklamebyr.

Og folk biter p stuntet som sultne gjedder om vren - og spesielt siden det hele hausses opp om Listhaug som forvrig praktiserer en politikk vre folkevalgte har vedtatt - men som venstresidens media er uenige i og vil ha omkamp. Trist og ukritisk - og som en folkemobb.

Et skittent lurvete stunt og NOAS br gi pengene tilbake til alle givere. Bedre lykke neste gang og spill med rene og pne kort.

Nr en er selvbesatt, ignorant og det ser bra ut sosialt.

Fikk helt avsmak for noas og joner etter dette. Greit om alt er pent, men dette var grovt politisk lureri fra godhetstyrannene. Ville nok bli ramaskrik om det hadde gtt til de "slemme". 😎

Skriv en ny kommentar