Hvorfor twitrer UDI?

funny evil gray striped cat on the table

Utlendingsdirektoratet får tyn i sosiale og asosiale medier etter et forsøk på humor.

Les saken: UDI la ut Twitter-melding om sjakk og familiegjenforening

UDI er Utlendingsdirektoratet. Som de selv sier på Twitter: Utlendingsdirektoratet er det sentrale fagorganet innen utlendingsfeltet og iverksetter innvandringspolitikken. Underlagt @justisdep. Pressegruppen tvitrer.

UDI er altså det organet som skal bedrive den aktive innvandringspolitikken. Fram til 2006 hadde UDI ansvaret for integreringen, men dette skjer nå i eget direktorat. Direktoratet har ansvar for behandling av søknader om visum, oppholdstillatelse, statsborgerskap, reisedokumenter for utlendinger og beskyttelse (asyl) og for driften av asylmottak (takk, Wikipedia).

Så hva er det UDI vanligvis twitrer til sine 11 800 følgere (litt færre mulige lesere hver dag enn det blogger Ida Wulff har). 

Jo, det er eksempelvis saker fra VG som over. Og altså forsøk på humor.

Så tilbake til spørsmålet: Hvorfor twitrer UDI? 

Målet er å komme raskere ut med meninger, innhold og fakta mot folk, men kanskje aller helst medier og journalister. Det er altså PR-virksomhet for UDIs arbeid. 

Det betyr at UDI vil raskt ut med sitt innhold for å skape omtale, slik som Rema som skal bygge sitt eget mediehus. 

Som enhver blogger som har noen år på baken vil fortelle deg så er det vanskelig å være selvpublisist uten redaktør. Det er ikke alltid ideen er så god når en har blitt kvernet litt ekstra. Så er det sikkert besnærende at det som kanskje hadde blitt en ulest pressemelding istedenfor havner ut hos noen få (rent hypotetisk) flere ved direkte publisering, men det er ingen tvil om at det også er vanskelig. Twitter er svært lite, og publiseringer på Facebook blir ikke alltid like godt lest. Og, ja, det kan være at pressemeldingen ville havnet i søpla. Der den hadde fortjent å være.

Noen aktører behersker sosiale medier særdeles godt, mens andre sliter. 

Det er fortsatt veldig tidlig i den nye verdenen med innholdsmarkedsføring og selvpublisering, og mange vil tråkke feil. 

Så tilbake til humoren, eller det som noen vil kalle et forsøk på humor. Det kan diskuteres om UDI skal drive med humor (eller, de skal ikke det på Twitter hvor humor er veldig vanskelig (selv Ellen sliter der)), men det må kanskje også være slutt på å definere humor basert på hva de fire andre på kaffebaren på Grünerløkka i Oslo mener er innafor (og, nei, selvfølgelig ikke Espresso House - det skal man hate). En liten tur til Nord-Norge eller til områdene rundt Mjøsa kan kanskje hjelpe de fleste som har grodd fast i hipsterskjegget. 

Så kan vi lære noe av de gode trenerne i fotball: Ta ballen. Ikke mannen. Eller kvinnen. Mener du A eller B så ta saken, det er mest effektivt i lengden.

Snart er det jul også. 

Ã?n kommentar

Draugen Oluf

24.11.2016 kl.13:19

Ja, ka du tru? Æ trur nu dæven flæske mæ at vi kan ikkje baser humor på ka dæm syns på no'n søringkaffebar. Vi må nu piskandausen baser hain på ka vi syns på Rorbua. Altså, humor med punchline mællom beinan. Ka farsken?

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits