10 bud for innovasjon

Woman Silhouette at sunset on hill

 

Innovasjon kan være vanskelig, men det er alt for mange bedrifter som gjør det unødvendig alt for vanskelig. Her er 10 bud for innovasjon for å gjøre det litt bedre, lettere og smartere. 

1. Ikke gi opp etter feil

Det er ingen tvil om at ny teknologi vil ha utfordringer. De første syklene med pedaler hadde veldig store forhjul for å øke farten ved å bruke pedalene, noe som også økte antall velt relativt dramatisk. En plattform som Facebook har problemer med både overrapporteringer av annonsevisninger og spredning av falske nyheter. Det første har den sosiale plattformen identifisert, og prøver å gjøre noe med. Det andre er garantert et emne selskapet tar mer enn bare litt alvorlig.

I en verden hvor den teknologiske utviklingen er like rask som en Lamborghini så vil det være mange avveier og bakgater. Feil vil bli gjort, og mange av dem også. Å diskutere feil internt kan være nyttig så lenge det ikke medfører at noen finner fram Excel-arket for å bedrive risikoaversjon. Å diskutere feil eksternt kan hjelpe andre, og også gi svært så nyttige tilbakemeldinger. 

Det viktigste er å lage et miljø hvor det er lov å feile, og ikke gi opp etter at feil oppstår samt at det er rom til å innrømme feil. En organisasjon som tåler at de ansatte gjør feil vil også ha tillit nok til å kunne lansere produkter tidlig nok og ofte nok, klare å henge med på trender før de er gjennomanalysert og over samt klare å se at alle trærne er en skog selv om det ene treet er råttent. 

Det er veldig lite i verden som er perfekt første gangen.

2. Ikke gi opp etter tilbakeslag

Facebook har i år, sammen med Snapchat og Twitter, opplevd en relativt dramatisk nedgang i tid brukt på deres plattformer. Et finsk spillselskap ga ut 51 - femtien - spill som feilet før det fikk en hit - Angry Birds. Det som ikke direkte var feil var tilbakeslag. De vil det være mange av. 

Kanskje vil det være feil som gir tilbakeslag, kanskje er det markedet som utvikler seg på en midlertidig merkelig måte eller kanskje rett og slett du er for tidlig ute. Slik som da Rene Descartes fant opp kontaktlinsene i 1632. 

Det vil være mange tilbakeslag på veien til mål, i mange forskjellige former. Alt fra budsjetter som ikke nås til målgrupper som ikke forstår eller bruker.

Ingen risiko. Ingen gevinst.

3. Stol på delegering og ansvar

Hvis du ikke stoler på personene du ansetter til å gjøre en god nok jobb er du en forferdelig dårlig ansetter. Klarer du ikke å delegere oppgaver til riktige personer som du er sikre på at kan gjennomføre de visjonene du, din bedrift og organisasjonen har med ansvar nok så er du en dårlig leder.

Satt på spissen? Kanskje, men du er avhengig av hjelp for å komme fram til mål. Noen ting kan du kanskje klare helt alene, men hvis du ikke stoler på at folk rundt deg gjør jobb god nok kan du heller ikke delegere. Hvis du ber noen gjøre en jobb, men føler behov for å følge opp jobben kontinuerlig er det sikkert best at du gjør den selv.

Det vil være mange situasjoner hvor dine ansatte ikke gjør en god nok jobb, hvor det delegerte ansvaret ikke helt fungerer eller hvor prosjekter trenger litt ekstra styring. Da må du ta grep, med din stil som er naturlig for deg. Skal du inspirere må du være tilstede, men skal du også klare å være en inspirasjon må du gå foran samtidig som du lar folk rundt deg blomstre.

Samtidig: Du må ha gode nok folk rundt deg som både kan få ansvar og delegert myndighet. Bygg et lag, gjerne med individer - men med individer som stoler på personen ved siden av seg og lederen over seg.

En av de største utfordringene for å få til rask og god nok innovasjon er sentralisert beslutningstaking sammen med hierarki og fokus på overrapportering, forretningsplaner og budsjettering. 

For delegering kan fungere godt som innovasjonsbrikke

4. Ikke la det daglige brød ødelegge for høstens avling

Det er ikke alt for mange yrker hvor det å bry seg om i dag, i morgen og fram i tid er like viktig. Ett av dem er å være jordbruker. Det å dyrke mark, så, gjødsle, luke, stelle, passe på og planlegge krever å bry seg både om i dag, i morgen og fram i tid. En avgjørelse i dag vil ha konsekvenser langt fram.

Dessverre er det ikke alle som i sitt daglige arbeid vil ha muligheten eller evnen til å se den lengre horisonten. Bilselgeren med ansvar for dieselbilene vil ha vanskeligheter med å vurdere satsing på elektriske biler, og en person som måles på budsjettet neste uke vil ikke ha nok kapasitet til å tenke på om fem år

Å skille mellom å måle i morgen og i dag mot framtidig potensial er enormt viktig for innovasjon. Hvis du lar personene med ansvar for i dag bestemme hva som skal skje i morgen vil du for evig tid, til selskapet går konkurs, være fastlåst i gårsdagen.

For selv om innovasjon ikke bare gjelder nye produkter, selvfølgelig ikke, bør det være ikke være dagens ansvarlige som tar ansvaret for å videreutvikle eller erstatte. Det er rett og slett for mye forlangt.

Eller sagt på en enda spissere måte: Why Budgeting Kills Your Company

5. Sett rammer og begrensninger

Innovasjon med ubegrensede ressurser er ikke løsningen. Mennesket skapte ild fordi man frøs. Vi begynte å spise det som kom ut av rumpa på ei høne sannsynligvis fordi var sultne. Det går rykter om at sjefen i Coca-Cola en gang på åtti-tallet ble lei av å bli sammenlignet med Pepsi (Coca-Cola var mange ganger større) og ba markedsfolkene sammenligne seg med vann istedet.

Innovasjon er en kamp for noe nytt, og en kamp med ubegrensede midler fører sannsynligvis veldig lite nytt med seg. Selv bruker vi følgende tre mantra:

Hvem

Hva

Hvor

Hvem er det for? En begrensning i målgruppen. Hva skal det løse? Hvilket problem er dette løsningen på. Hvor skal det brukes? Er det for eksempel hjemme, på jobb? 

Og etter at de er svart kommer det begrensende om man gjør det eller ei: Hvorfor?

Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have... It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get from it. (Steve Jobs)

6. Bygg et lag av individer

Skal du klare å få til innovasjon kan du ikke ansette ti siviløkonomer, eller ti ingeniører eller ti markedsfolk. Du kan ikke ha ti introverte utviklere eller ti utadvente selgere. Du må ha et lag med individer. En polakk. En kurder. En master i pedagogikk. En markedsutdannet. En nerd. En geek. En sint. En blid. Kvinner. Menn. Nordmenn. Utlendinger. Totninger. Bergensere.

Hvorfor? Da får du god nok diskusjon og debatt om hva dere driver med - og gode nok ideer.

It takes all sorts to make Bassets all sorts...

7. Hør på markedet, ikke på kundene

Hadde du spurt kundene før den første smart-telefonen kom på markedet hva de ville ha i en telefon ville svaret den gangen kanskje vært bedre SMS. Kunder, om det er direkte eller indirekte, ber om inkrementelle forandringer. Litt variasjon av hva som allerede finnes.

Kundene ba aldri om en iPad. De ba aldri om en bil (selv om sitatet som sier at Henry Ford mente at folk ville bedt om raskere hester hvis de ville blitt spurt er et falskt sitat). De ba ikke om Internett. 

Markedet gjorde det. Behovene som fantes der. Klarer du å identifisere behov, og noe som kan tilfredsstille de behovene har du grunnlaget for innovasjon.

Det samme gjelder testing. For i 1996 var Internett en flopp.  Testing kan vise deg om et produkt kan forstås og brukes, men ikke nødvendigvis om det er riktig å utvikle og lansere. 

Husk det Oscar Wilde sa: Be yourself; everyone else is already taken

Det er veldig sjeldent du skal lage noe flest folk skal like, eller alle. Det at noen misliker det du gjør betyr ikke at du tar feil. Skal du bli elsket må du også regne med å bli hatet av noen. 

8. Sørg for intern forankring 

Det er alltid vanskelig å kjempe utenfor dørene til firmaet, organisasjonen eller eget hjem. Det nye skal forsvares, og vil bli angrepet. Det er ingenting verre enn om du samtidig som du kjemper på bortebane får en kniv i egen rygg.

Få med deg interne heiagjenger, og så langt som det er mulig - for det er sjeldent fullstendig mulig - få med deg så mange som mulig som kan kjempe med deg. Eller i det minste ikke motarbeide deg.

9. Mål og sett mål

Det å måle er viktig, men bruk for all del noe annet enn de tradisjonelle målemetodene. Tips: Innovation accounting.

Minst like viktig er å sette mål, og feire små og store seire. Skal du skape en suksesshistorie må du stå bak mye av historiefortellingen selv. 

10. Følg visjonen

Hva er det Google egentlig gjør? De demokratiserer informasjon. Altså gjør informasjon mer tilgjengelig. Det skal gjennomsyre alt de gjør. Nye produkter følger visjonen og skal bygge opp under visjonen. Hva er det bedriften egentlig driver med? Kodak er et utbrukt eksempel, men Kodak definerte seg som filmmaker og kameramaker til film og fant opp digitalkameraet uten å bruke det. Hadde visjonen vært at Kodak laget minner så ville de gjort hva?

Selv satte jeg meg ned for ett år siden for å definere hva jeg selv egentlig drev med som direktør for produkt-og forretningsutvikling i Nettavisen. Definisjonen ble til slutt å prøve å lage medier som kan overleve i en moderne verden. En av tingene som kom ut av det var å skrive en bok om innholdsmarkedsføring. Ikke fordi jeg mente at det var noe som kun tilhørte medier (snarere tvert imot), men at reklameformen passer godt til å bruke medier som distribusjonsform (og i tillegg til å ha drevet med det i over 15 år kunne være et godt grunnlag for å dele informasjon.) Boken kommer i 2017, og bortsett fra det åpenbare salgstrikset det er å nevne den for å skape etterspørsel i bokhandlere så de kanskje tar den inn så er poenget som følger: Visjoner gjelder også personer, og hvis personlige visjoner går sammen med bedriftens visjoner er det god match.

Skamløs egenreklame. Boken kommer i 2017.

Det finnes svært mange visjoner der ute som hjelper bedrifter å styre hvilke retninger man tar innovasjonsskritt. 

Noen oversettes til merkevaremantraer.

Disney sitt er Fun Family Entertainment.

Vet du hva Coca-Cola sin er?

Refresh the world

Det betyr nok at innovasjon innenfor møbelindustrien for Coca-Cola er utenfor.

For å avslutte, her er mine favorittsitater om innovasjon:

Our wretched species is so made that those who walk on the well-trodden path always throw stones at those who are showing a new road (Voltaire)

In a world of change, the learners shall inherit the earth, while the learned shall find themselves perfectly suited for a world that no longer exists.(Eric Hoffer)

The creation of something new is not accomplished by the intellect, but by the play instinct arising from inner necessity. The creative mind plays with the object it loves. (Carl Jung)

I can't understand why people are frightened of new ideas. I'm frightened of the old ones. (John Cage)

Microsoft is always two years away from failure. (Bill Gates)

The ultimate creative thinking technique is to think like God. If you're an atheist, pretend how God would do it. (Frank Lloyd Wright)

Og mitt eget mantra:

The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man (George Bernard Shaw)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits