hits

10 bud for innovasjon

Woman Silhouette at sunset on hill

 

Innovasjon kan vre vanskelig, men det er alt for mange bedrifter som gjr det undvendig alt for vanskelig. Her er 10 bud for innovasjon for gjre det litt bedre, lettere og smartere. 

1. Ikke gi opp etter feil

Det er ingen tvil om at ny teknologi vil ha utfordringer. De frste syklene med pedaler hadde veldig store forhjul for ke farten ved bruke pedalene, noe som ogs kte antall velt relativt dramatisk. En plattform som Facebook har problemer med bde overrapporteringer av annonsevisninger og spredning av falske nyheter. Det frste har den sosiale plattformen identifisert, og prver gjre noe med. Det andre er garantert et emne selskapet tar mer enn bare litt alvorlig.

I en verden hvor den teknologiske utviklingen er like rask som en Lamborghini s vil det vre mange avveier og bakgater. Feil vil bli gjort, og mange av dem ogs. diskutere feil internt kan vre nyttig s lenge det ikke medfrer at noen finner fram Excel-arket for bedrive risikoaversjon. diskutere feil eksternt kan hjelpe andre, og ogs gi svrt s nyttige tilbakemeldinger. 

Det viktigste er lage et milj hvor det er lov feile, og ikke gi opp etter at feil oppstr samt at det er rom til innrmme feil. En organisasjon som tler at de ansatte gjr feil vil ogs ha tillit nok til kunne lansere produkter tidlig nok og ofte nok, klare henge med p trender fr de er gjennomanalysert og over samt klare se at alle trrne er en skog selv om det ene treet er rttent. 

Det er veldig lite i verden som er perfekt frste gangen.

2. Ikke gi opp etter tilbakeslag

Facebook har i r, sammen med Snapchat og Twitter, opplevd en relativt dramatisk nedgang i tid brukt p deres plattformer. Et finsk spillselskap ga ut 51 - femtien - spill som feilet fr det fikk en hit - Angry Birds. Det som ikke direkte var feil var tilbakeslag. De vil det vre mange av. 

Kanskje vil det vre feil som gir tilbakeslag, kanskje er det markedet som utvikler seg p en midlertidig merkelig mte eller kanskje rett og slett du er for tidlig ute. Slik som da Rene Descartes fant opp kontaktlinsene i 1632. 

Det vil vre mange tilbakeslag p veien til ml, i mange forskjellige former. Alt fra budsjetter som ikke ns til mlgrupper som ikke forstr eller bruker.

Ingen risiko. Ingen gevinst.

3. Stol p delegering og ansvar

Hvis du ikke stoler p personene du ansetter til gjre en god nok jobb er du en forferdelig drlig ansetter. Klarer du ikke delegere oppgaver til riktige personer som du er sikre p at kan gjennomfre de visjonene du, din bedrift og organisasjonen har med ansvar nok s er du en drlig leder.

Satt p spissen? Kanskje, men du er avhengig av hjelp for komme fram til ml. Noen ting kan du kanskje klare helt alene, men hvis du ikke stoler p at folk rundt deg gjr jobb god nok kan du heller ikke delegere. Hvis du ber noen gjre en jobb, men fler behov for flge opp jobben kontinuerlig er det sikkert best at du gjr den selv.

Det vil vre mange situasjoner hvor dine ansatte ikke gjr en god nok jobb, hvor det delegerte ansvaret ikke helt fungerer eller hvor prosjekter trenger litt ekstra styring. Da m du ta grep, med din stil som er naturlig for deg. Skal du inspirere m du vre tilstede, men skal du ogs klare vre en inspirasjon m du g foran samtidig som du lar folk rundt deg blomstre.

Samtidig: Du m ha gode nok folk rundt deg som bde kan f ansvar og delegert myndighet. Bygg et lag, gjerne med individer - men med individer som stoler p personen ved siden av seg og lederen over seg.

En av de strste utfordringene for f til rask og god nok innovasjon er sentralisert beslutningstaking sammen med hierarki og fokus p overrapportering, forretningsplaner og budsjettering. 

For delegering kan fungere godt som innovasjonsbrikke

4. Ikke la det daglige brd delegge for hstens avling

Det er ikke alt for mange yrker hvor det bry seg om i dag, i morgen og fram i tid er like viktig. Ett av dem er vre jordbruker. Det dyrke mark, s, gjdsle, luke, stelle, passe p og planlegge krever bry seg bde om i dag, i morgen og fram i tid. En avgjrelse i dag vil ha konsekvenser langt fram.

Dessverre er det ikke alle som i sitt daglige arbeid vil ha muligheten eller evnen til se den lengre horisonten. Bilselgeren med ansvar for dieselbilene vil ha vanskeligheter med vurdere satsing p elektriske biler, og en person som mles p budsjettet neste uke vil ikke ha nok kapasitet til tenke p om fem r

skille mellom mle i morgen og i dag mot framtidig potensial er enormt viktig for innovasjon. Hvis du lar personene med ansvar for i dag bestemme hva som skal skje i morgen vil du for evig tid, til selskapet gr konkurs, vre fastlst i grsdagen.

For selv om innovasjon ikke bare gjelder nye produkter, selvflgelig ikke, br det vre ikke vre dagens ansvarlige som tar ansvaret for videreutvikle eller erstatte. Det er rett og slett for mye forlangt.

Eller sagt p en enda spissere mte: Why Budgeting Kills Your Company

5. Sett rammer og begrensninger

Innovasjon med ubegrensede ressurser er ikke lsningen. Mennesket skapte ild fordi man frs. Vi begynte spise det som kom ut av rumpa p ei hne sannsynligvis fordi var sultne. Det gr rykter om at sjefen i Coca-Cola en gang p tti-tallet ble lei av bli sammenlignet med Pepsi (Coca-Cola var mange ganger strre) og ba markedsfolkene sammenligne seg med vann istedet.

Innovasjon er en kamp for noe nytt, og en kamp med ubegrensede midler frer sannsynligvis veldig lite nytt med seg. Selv bruker vi flgende tre mantra:

Hvem

Hva

Hvor

Hvem er det for? En begrensning i mlgruppen. Hva skal det lse? Hvilket problem er dette lsningen p. Hvor skal det brukes? Er det for eksempel hjemme, p jobb? 

Og etter at de er svart kommer det begrensende om man gjr det eller ei: Hvorfor?

Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have... It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get from it. (Steve Jobs)

6. Bygg et lag av individer

Skal du klare f til innovasjon kan du ikke ansette ti sivilkonomer, eller ti ingenirer eller ti markedsfolk. Du kan ikke ha ti introverte utviklere eller ti utadvente selgere. Du m ha et lag med individer. En polakk. En kurder. En master i pedagogikk. En markedsutdannet. En nerd. En geek. En sint. En blid. Kvinner. Menn. Nordmenn. Utlendinger. Totninger. Bergensere.

Hvorfor? Da fr du god nok diskusjon og debatt om hva dere driver med - og gode nok ideer.

It takes all sorts to make Bassets all sorts...

7. Hr p markedet, ikke p kundene

Hadde du spurt kundene fr den frste smart-telefonen kom p markedet hva de ville ha i en telefon ville svaret den gangen kanskje vrt bedre SMS. Kunder, om det er direkte eller indirekte, ber om inkrementelle forandringer. Litt variasjon av hva som allerede finnes.

Kundene ba aldri om en iPad. De ba aldri om en bil (selv om sitatet som sier at Henry Ford mente at folk ville bedt om raskere hester hvis de ville blitt spurt er et falskt sitat). De ba ikke om Internett. 

Markedet gjorde det. Behovene som fantes der. Klarer du identifisere behov, og noe som kan tilfredsstille de behovene har du grunnlaget for innovasjon.

Det samme gjelder testing. For i 1996 var Internett en flopp.  Testing kan vise deg om et produkt kan forsts og brukes, men ikke ndvendigvis om det er riktig utvikle og lansere. 

Husk det Oscar Wilde sa: Be yourself; everyone else is already taken

Det er veldig sjeldent du skal lage noe flest folk skal like, eller alle. Det at noen misliker det du gjr betyr ikke at du tar feil. Skal du bli elsket m du ogs regne med bli hatet av noen. 

8. Srg for intern forankring 

Det er alltid vanskelig kjempe utenfor drene til firmaet, organisasjonen eller eget hjem. Det nye skal forsvares, og vil bli angrepet. Det er ingenting verre enn om du samtidig som du kjemper p bortebane fr en kniv i egen rygg.

F med deg interne heiagjenger, og s langt som det er mulig - for det er sjeldent fullstendig mulig - f med deg s mange som mulig som kan kjempe med deg. Eller i det minste ikke motarbeide deg.

9. Ml og sett ml

Det mle er viktig, men bruk for all del noe annet enn de tradisjonelle mlemetodene. Tips: Innovation accounting.

Minst like viktig er sette ml, og feire sm og store seire. Skal du skape en suksesshistorie m du st bak mye av historiefortellingen selv. 

10. Flg visjonen

Hva er det Google egentlig gjr? De demokratiserer informasjon. Alts gjr informasjon mer tilgjengelig. Det skal gjennomsyre alt de gjr. Nye produkter flger visjonen og skal bygge opp under visjonen. Hva er det bedriften egentlig driver med? Kodak er et utbrukt eksempel, men Kodak definerte seg som filmmaker og kameramaker til film og fant opp digitalkameraet uten bruke det. Hadde visjonen vrt at Kodak laget minner s ville de gjort hva?

Selv satte jeg meg ned for ett r siden for definere hva jeg selv egentlig drev med som direktr for produkt-og forretningsutvikling i Nettavisen. Definisjonen ble til slutt prve lage medier som kan overleve i en moderne verden. En av tingene som kom ut av det var skrive en bok om innholdsmarkedsfring. Ikke fordi jeg mente at det var noe som kun tilhrte medier (snarere tvert imot), men at reklameformen passer godt til bruke medier som distribusjonsform (og i tillegg til ha drevet med det i over 15 r kunne vre et godt grunnlag for dele informasjon.) Boken kommer i 2017, og bortsett fra det penbare salgstrikset det er nevne den for skape ettersprsel i bokhandlere s de kanskje tar den inn s er poenget som flger: Visjoner gjelder ogs personer, og hvis personlige visjoner gr sammen med bedriftens visjoner er det god match.

Skamls egenreklame. Boken kommer i 2017.

Det finnes svrt mange visjoner der ute som hjelper bedrifter styre hvilke retninger man tar innovasjonsskritt. 

Noen oversettes til merkevaremantraer.

Disney sitt er Fun Family Entertainment.

Vet du hva Coca-Cola sin er?

Refresh the world

Det betyr nok at innovasjon innenfor mbelindustrien for Coca-Cola er utenfor.

For avslutte, her er mine favorittsitater om innovasjon:

Our wretched species is so made that those who walk on the well-trodden path always throw stones at those who are showing a new road (Voltaire)

In a world of change, the learners shall inherit the earth, while the learned shall find themselves perfectly suited for a world that no longer exists.(Eric Hoffer)

The creation of something new is not accomplished by the intellect, but by the play instinct arising from inner necessity. The creative mind plays with the object it loves. (Carl Jung)

I can't understand why people are frightened of new ideas. I'm frightened of the old ones. (John Cage)

Microsoft is always two years away from failure. (Bill Gates)

The ultimate creative thinking technique is to think like God. If you're an atheist, pretend how God would do it. (Frank Lloyd Wright)

Og mitt eget mantra:

The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man (George Bernard Shaw)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar