Har du jobb i framtiden?

Young beautiful woman using cell phone and having fun in the kitchen

 

Hvis du virkelig vil vite om din jobb har en framtid så er dette sjekklisten du trenger.

Robotene kommer, og som jeg skrev i blogginnlegget fra november så vil mange av dagens jobber bli erstattet av roboter

Skal du vurdere om din jobb har en framtid er det viktig å tenke på hva roboter er gode på, men mest av alt hva de er skikkelig dårlige på. 

En robot, eller datamaskins, store fordel er at den aldri gjør oppgaver den ikke har forstått ett hundre prosent. Den vil ha et kontinuerlig "ønske" om opplæring og ny lærdom. Problemet er at selvlæring fungerer kun innenfor programmeringens rammer. Oppstår en helt ukjent situasjon vil ikke robotene ha noen referanseramme for å løse utfordringen.

Roboter kan ikke koble det å se fire stolper og en flat plate med at det er et bord, hvis ingen forteller roboten at det er et bord. I tillegg har ikke kunstig intelligens muligheten til å skjønne iboende menneskelige egenskaper eller sammenhenger. Selv om filmen Robocop, og mange både teoretiske og praktiske simuleringer, skulle tilsi noe annet er det ikke slik at et robotpoliti vil ha nok sunn fornuft til å skjønne om det er kriminalitet som skjer eller barn som leker politi og røver. I tillegg vil ikke den sunne fornuften kunne spille inn for å vurdere situasjoner med menneskelige agendaer.

Selv om det finnes den som tror det er ikke Michio Kaku overbevist om at jobber hvor stadig improvisasjon er mulig for roboter. Alt fra søppeltømmere som må forholde seg til vær, vind, folk, trafikk og mye annet til politi, snekkere og gartnere.

Det roboter derimot kan gjøre er alle jobbene som er det samme dag inn og ut. Fabrikkarbeidet som rett og slett er å gjøre den samme tingen om og om igjen. Robotene gjør den jobben bedre, og med mindre feil.

Det er likevel ikke bare fabrikkarbeiderne som bør være redde om vi skal tro Kaku. Jobber du som agent, megler eller det Kaku kaller kapitalismens friksjon så forsvinner din jobb. Den jobben blir erstattet av nye og effektive systemer. Slik nettbanken har erstattet personene i kassen i bankene.

Er jobben derimot mer kreativ, krever analyse og kontinuerlig tilpasning vil jobben bevares.

Så hva betyr alt det i praksis?

Her er en liste over jobbene som garantert ikke forsvinner, og som etter all sannsynlighet blir viktigere for samfunnet (og forhåpentligvis dertil tilhørende lønnsøkninger)

Lærere - kravene vil bli større til å kunne mer ettersom barna også har Google, men lærere vil bli fortsatt viktige, om ikke viktigere.

Utviklere - lær barna å kode så fort som mulig. Jeg spår at om femti år vil "alle" være utviklere, og utvikling vil være en del av de fleste jobber. Dog med enklere språk enn det vi i dag kjenner.

Systemansvarlige - noen må sørge for at robotene fungerer... 

Leger - vi blir eldre, og oftere sykere fordi vi er eldre samtidig som medisinvitenskapen utvikler seg med enorm fart.

Sykepleiere og pleiere - vi blir stadig eldre, medisinforskningen går framover og mye av "legestellet" kan gjøres med systemer som sykepleiere og andre pleiere vil ha tilgang til. 

Analytikere - datamaskiner er gode "siviløkonomer," eller revisorer, de kan se feil og se på historie for å si noe om framtiden. Det de er litt dårligere til å lage hypoteser basert på mange sett data om en ny framtid. Datamaskinene kan regne det ut, men noen må fortelle dem hva de skal regne ut. 

Elektrikere - alt det nye vi driver med krever strøm, og alt det nye vil måtte fikses. Det klarer ikke roboter godt nok (tilpasning til nye situasjoner).

Advokat - mellommenn blir borte, og datamaskinene tar over for eksempel kjøp og salg av annonser, men hva skjer når avtaler brytes? Velkommen, fru advokat.

Ledere - roboter uten ledere er ikke mye å spare på, og det vil uansett hvordan du snur på det være behov for moderne ledere som klarer å kommunisere med sine ansatte, og si hva robotene skal gjøre.

Snekkere, rørleggere og andre som jobber med å bygge, reparere og fikse - stadig mer avanserte bygg og bygninger, stadig flere utfordringer

Hva med journalister og markedsfolk? Hvem vet.... Kanskje tar Facebook over alt :-) 

Les også: Når er det greit å lure folk?

Les også: Slik blir framtidens butikk

Er du redd for din jobb?

49 kommentarer

09.12.2016 kl.13:36

Robocop er ikke AI, men hjerne og ryggrad til et skadet menneske satt inn i en maskin for å gi nytt liv/styre en maskin... til sånt vil det jo trengs mennesker ;)

Quakeulf

09.12.2016 kl.13:38

Det finnes allerede maskinvareadvokater som er bedre enn levende:

http://www.rossintelligence.com/

Og så glemte du å nevne frisører og neglestellere. Det skal godt gjøres å lage et automatisert system på å klippe hår og slikt som har med menneskekroppen å gjøre.

Tommy

09.12.2016 kl.14:39

Mange bomerter her, ser ut som om du har fullstendig sett bort ifra den ekstreme utviklingen på AI-fronten.

De fleste jobbene du nevner vil bli borte innen 100 år, kanskje alle.

LEO

09.12.2016 kl.14:39

Utviklere? De får jo sparken og alt settes ut i India

Vidar

09.12.2016 kl.14:46

Ikke helt enig her. Ved bruk av Big Data og sensorteknologi, kan en datamaskin slå opp i millioner av diagnoser, sykdomstilfeller, hvordan de ble behandlet osv. Leger har ikke noen mulighet til å konkurrere.

En datamaskin kan enkelt finne ut akkurat hva den enkelte elev plages med, og kan gi individuell opplæring etter den metode som passer best for den enkelte.

En robot vil kunne overvåke og reparere en robot mye mer effektivt enn et menneske...

Det vil være huller, hvor mennesket kan gjøre enkelte ting bedre enn roboter, men det er kun snakk om tid før vi vil stole mer på en robot enn på et menneske innen de fleste områder...

Terje

09.12.2016 kl.15:07

Vi skal alle dø, så begravelsesbyråagent burde være et sikkert valg.

09.12.2016 kl.15:29

Var nylig på et seminar med

Arne Krokan, Professor II i digital økonomi og digital markedsføring og professor i sosiologi ved NTNU

I følge han er nettopp lærere og leger noen av de yrkene som blir utfordret av ny teknologi.

Øystein

09.12.2016 kl.15:29

Lærere vil bli mer og mer erstattet av kombinasjonen assistenter/cognitive computing hvor assistentene er der for å holde orden.

Utviklere blir borte de også (jeg er en sådann) fordi vi også lager dataprogrammer som vil lage dataprogrammer... slik vi vil lage maskiner som lager maskiner.... som overvåker, passer på de samme.

Leger er vel noe av det første som forsvinner... programmer som IBM Watson Medical Assistant vil gjøre en bedre jobb... selv mobiltelefonen vil for de fleste snart gi bedre diagnostikk enn den jevne lege.... men kirurger etc. vil nok holde på litt lenger.

De som forblir tror jeg er av typen sykepleiere, omsorg, kunst, kultur, underholdning, alt som trigger følelser og dekker behov for nærhet og omsorg.

Pål Nisja

09.12.2016 kl.22:06

Øystein. Tror du en robot vil kunne se at et barn har en dårlig dag fordi foreldrene har kranglet hjemme, og dermed trenger litt annen skoledag enn ellers? Roboter og AI tar ikke over skolen.

Konsulent1

09.12.2016 kl.15:39

Tror ikke det blir mange utviklere fra Norge - de vil bli utkonkurrert av lavkostland. Det er allerede i gang.

Tilsvarende for Systemansvarlige - flere og flere systemer blir automatisert og styrt fra lavkostland.

Derimot: Løsningsarkitekter og folk som sitter tett på kunder (innen IKT) vil ha en fremtid, og muligens selvstendige konsulenter som gjør mindre oppdrag som krever at man har kunde/forretningsforståelse - noe som er mangelvare fra leverandører fra lavkostland.

Pål Nisja

09.12.2016 kl.22:04

Jeg tror vi kommet til å ha norske utviklere.

Aksel

09.12.2016 kl.15:59

Uenig i din klokkertro på håndverkernes fremtid. Bygg vi i stor grad være modulbasert etter et legoprinsipp hvor badmodulen passer perfekt med kjøkkenmodulen osv. Enkel montering må kanskje til men det vil være omtrent like krevende som å sette i en Stikkontakt. Håndverkere som vi kjenner Det i dag vil være en liten gruppe spesialister som bare et fåtall vil benytte seg av.

Pål Nisja

09.12.2016 kl.22:05

Aksel. Vi er enige, selv om det kan virke som vi ikke er det. Du sier det best : som vi kjenner det. Alle disse yrkene får store forandringer, men de vil bestå

Borgerlønn

09.12.2016 kl.16:14

Innfør borgerlønn og bli ferdig med denne håpløse diskusjonen.

Vi vet allerede at borgerlønn er framtiden når robotene kommer. Avskaff NAV, slutte å være stabukk og være åpen for forandring. Det er framtiden.

Selvfølgelig vil mange mennesker være uenige med meg. Disse mennesker kalles stabukker som ikke er åpen for forandring. Stabukker er helt håpløse. I 2016 er du lat og dum hvis du sitter hjemme å spiller videospill. HELLO, en svensker tjener 100 millioner kroner i året. Verden har forandret seg, men dette forstår ikke de gamle senile idiotene på Stortinget.

Digipost burde vært innført i 1998 på samme tid som Hotmail og Yahoo. Istedenfor kommer de med dette tullet i 2016. For noen håpløse idioter.

Blomster-Ole

09.12.2016 kl.16:17

Å nei, maskinene vil ta over verden, det er bare et spørsmål om tid! Når det skjer vil de vende seg mot menneskene og gå til krig mot oss, eneste spørsmålet er om det vil bli som i Terminator eller som i Matrix. Det finnes bare én eneste måte å unngå denne skrekkelige skjebnen på; vi må ødelegge alle roboter og andre maskiner, og erstatte disse med manuelt fysisk arbeid fort som fy. Dette vil ha uante positive konsekvenser, bare tenk på hvilken ødeleggelse av både miljø og ikke minst klima hele maskinparken står for. Dette må bli vinnersaken for MDG i neste valg, hva venter du på, Rasmus?

09.12.2016 kl.16:19

Tror du må sette deg mer inn i AI. Av de yrkene du nevner er lege og advokat ganske lett å erstatte med AI. Annalytiker vil også gå greit.

Pål Nisja

09.12.2016 kl.22:09

Anonym. Nei. AI vil ikke klare ad hoc vurderinger med faktor x. De kan analysere bit a og bit B, men ikke legge til bit C. Så kan det være at vi en gang i framtiden utvikler kunstig intelligens som har slike faktorer, men det finnes ikke i dag. Alt som i dag gjøres er analyse av eksisterende informasjon.

Sushiman

09.12.2016 kl.16:23

Denne videoen fra Youtube er utrolig kult. Servitører har blitt skiftet ut med roboter og selv service.

https://www.youtube.com/watch?v=phIDNo4Vjkw

09.12.2016 kl.16:26

Selgere... noen må selge inn dette.

09.12.2016 kl.16:43

Utviklere? Norge kvitter seg jo med alle. Det har DNB gjort. Mye nedetid på grunn av det. Norske svingte seg rundt og tok i et tak samt at de var kreative. Inderne gjør det de får beskjed om og ikke mer. Ingen kreativitet.

Rain

09.12.2016 kl.16:49

Robot-cop er en Cyborg.

Med andre ord, noen som har mistet en fot eller en arm å fått dem bytta ut med robot arm\fot er også cyborgs :)

Pål Nisja

09.12.2016 kl.22:02

Rain. Robocop er mest med for å vise menneskelig programmering (som man ser i klippet)

Pelle

09.12.2016 kl.17:08

Som alle andre har poengtert, dette er stort sett fjas. Man kan alltids påstå at det er del jobber som ikke vil forsvinne helt, men det er ikke det samme som at de vil vokse eller en gang holde seg på samme nivå. Selv om man vil ha behov for faktiske mennesker som overvåker det som i dag er håndverkerjobber, så vil den store mengden av arbeidstimer bli gjort av roboter. Menneskets jobb vil bli å sette samme arbeidspakker for robotene. Ingeniør og håndverkeryrket vil dermed bli knyttet enda tettere sammen.

Legevitenskapen er en annen hvor teknologien i stadig større grad tas over av prøver og behandlinger som gjøres automatisk. Legene vil sitte igjen med overordnet ansvar og etiske avveininger.

At nisja blander inn en cyborg i en robotdiskusjon sier vel det meste om nivået.

Pål Nisja

09.12.2016 kl.21:59

Pelle. Det er selvfølgelig slik at teknologi kommer inn i alle disse yrkene, men det er yrker som krever menneskelig vurdering.

Ingar

09.12.2016 kl.17:14

NAV-ansatte da?

bjella

09.12.2016 kl.17:22

den ekstreme utviklingen på AI-fronten.

Hva betyr AI-fronten?

Roar Ellefsen

09.12.2016 kl.18:37

Så vi utsletter oss selv,av alt dumt menneskeheten har gjort vil dette være det dummeste, altså denne utviklingen...hva med ragnarok å en ny start

rune

09.12.2016 kl.18:48

Dette stemmer ikke helt. Leger er blant de yrkene som det vil bli færre av grunnet robotene som i nær fremtid kan diagnotisere raskere, tryggere og riktigere. Dessuten er det slik at man ikke skal frykte at det blir færre jobber i fremtiden. Dette gir uante muligheter for menneskeheten til å dyrke en annen livsstil enn den vi lever i dag. Fremtiden er fantastisk!

Knut

09.12.2016 kl.19:40

Beklager og måtte si det men leger behøver vi ikke mange av i fremtiden da robotene vil ta over mange oppgaver som legene gjør i dag.

Hva skal du med en fastlege som ikke klarer å stille riktig diagnose? En robot stiller den diagnosen med 100% sikkerhet i fremtiden.

I veldig mange andre legeyrket kan også robotene overta med sikkerhet.

Journalister er en utdøende rase uansett for de gikk i svikerfellen for mange år siden og vil snart bli jaget fra land etter land og ender sannsynlig opp i eget bur i Afrika.

Pål Nisja

09.12.2016 kl.21:58

Knut, jeg tror du tar feil. Roboter klarer ikke å se mennesker slik vi gjør, og stille diagnose på samme måte som mennesker klarer ved å bruke sunn fornuft sammen med kunnskap.

Ola

09.12.2016 kl.19:47

Feil også med advokater... Datamaskiner gir automatisk fastsatt straff som er beregnet på lovbruddet. Revisor og advokat er yrker som er spådd til å forsvinne først..

Pål Nisja

09.12.2016 kl.21:56

Ola. Jeg tror du tar feil om advokater. Fordi den definisjonen du legger på advokattjenester ligger da kun på straffesaker. Ikke på alt det andre som krever mye menneskelig tolkning.

Torro

09.12.2016 kl.19:50

Men mat skal vi ikke ha? Kokker, servitører, slaktere etc. De er det ikke bruk for??

Ulven

09.12.2016 kl.19:58

Og... fengselsbetjenter!

Pelle

09.12.2016 kl.20:18

@Torro

Store deler av slakteindustrien er allerede automastisert. Det er en meget liten del av mat som blir laget av kokker, og servitører er kun en luksustjeneste der man betaler for en opplevelse. Ingen av disse yrkene er nødvendig for at vi skal få i oss mat. Bonde hadde vært et langt mer relevant eksempel, men også her kommer automatiseringen for fullt.

Pål Nisja

10.12.2016 kl.10:09

Pelle: I bondeyrket, om vi kan kalle det for det, så er bonden fortsatt der - men mange av tingene man leide inn folk til - rutinearbeidet (som skrevet i innlegget) er borte. Da jeg var 15 plukket jeg poteter for hånd, det gjøres knapt lenger...

EJ

09.12.2016 kl.21:11

Du glemte bloggere! Jeg er sikker på at en robot hadde lagd et bedre innlegg tho :)))

Pål Nisja

10.12.2016 kl.10:08

EJ: Sjekk selv :https://www.theguardian.com/small-business-network/2016/jul/22/written-out-of-story-robots-capable-making-the-news

Oldie

09.12.2016 kl.23:10

Med roboter her og der er det vel noen som blir enda rikere, mens staten får inn mindre i skatter og avgifter. Roboter går vel under inventar, maskiner og sånt og nedskrives i regnskapet..

Politikerne bør snarest begynne å utrede saken. Fordelsbeskatte dem som ikke har ansatte? :) De kan umulig skatteflå de som har jobb så mye at man kan holde liv i den stadig mer og mer svulmende offentlige sektor.

Det kommer til å bli fullstendig krise i fremtiden ( etter meg, for da er jeg begravet), for det blir absolutt ikke jobber nok til alle. Robotmekaniker? Neppe, for det blir nok også en robot som skal fikse roboten...

09.12.2016 kl.23:54

Gjesp

Pelle

09.12.2016 kl.23:55

Etter å ha sett forsøkene på å imøtegå kritikken med kommentarer av typen "joda, jobben vil bli helt anderledes, men det menneskelige elementet vil fortsatt trengs", så hadde det var interressant å høre hvilke yrker nisja mener vil forsvinne.

Pål Nisja

10.12.2016 kl.10:06

Pelle: Dette står i innlegget: Det roboter derimot kan gjøre er alle jobbene som er det samme dag inn og ut. Fabrikkarbeidet som rett og slett er å gjøre den samme tingen om og om igjen. Robotene gjør den jobben bedre, og med mindre feil.

Det er likevel ikke bare fabrikkarbeiderne som bør være redde om vi skal tro Kaku. Jobber du som agent, megler eller det Kaku kaller kapitalismens friksjon så forsvinner din jobb. (Som noen har påpekt inkluderer det mye offentlig byråkrati).

Leif A.

10.12.2016 kl.08:28

At du lager en liste over jobber som «garantert ikke forsvinner» vitner om at du har misforsått og kraftig undervurdert AI. Er ikke meningen å virke arrogant, men vennligst les deg opp på AI, dyp maskinlære (deep learning), sort svane og eksponentiell utvikling. Kom så tilbake med ett nytt innlegg med refleksjoner.

Pål Nisja

10.12.2016 kl.10:05

Leif A.: Hei, du virker selvfølgelig arrogant hvis du tror at jeg som direktør for innovasjon i Nettavisen ikke har lest om AI og dyp maskinlære. Black Swan er for øvrig en god bok. Dog vil jeg si at jeg tror AI vil kunne gjøre mye, men ikke alt. Jeg tror AI vil bli som strøm, noe usynlig som bare er der (slik WI-FI blir) og at vi får leger som på et feltsykehus i Syria kan gjøre avanserte operasjoner uten spesialisering. Det er alltid lett å si at man er mot fordi... men gjerne utdyp fordi?

Bjørn B

10.12.2016 kl.09:23

Diskusjonen rundt borgerlønn og effektene av jobbautomatisering i Norge kommer for sent. Norge har jo allerede i mange år drevet å implementert sin variant av løsningen på problemet. Sysselsettibgstiltak i offentlig sektor. Det er bare å pøse på med bullshit jobs i departementer, kommuneadministrasjon, NAV, skatteetat, helsevesen etc. Om 100 år er vi alle kommunikasjonsrådgivere eller byråkratimedarbeidere som utfører, lager og implementerer oppgaver som ikke har noen annen nytte enn å opprettholde egen og andres arbeidsplasser i offentlig sektor.

Pål Nisja

10.12.2016 kl.10:07

Bjørn B: Byråkrati er kapitalismens friksjon, og en av de tingene som kan - og vil - gjøres bedre av systemer enn mennesker. Samtidig: Det er ikke færre ansatte i banker i dag enn da de hadde mennesker til å gjøre rutinearbeidet med å ta imot penger i kassen... det er flere. De gjør bare andre ting...

Pelle

10.12.2016 kl.12:09

Så revisorer og siviløkonomer (!) gjør den samme jobben dag ut og dag inn etter strenge regler, mens en advokat ikke gjør det? Jobben til en søppeltømmer krever mer analyse og krativitet enn en siviløkonom?

Borgerlønn

10.12.2016 kl.12:39

Som sagt robotene tar over. Bare å innføre borgerlønn så blir vi ferdig med denne diskusjonen. Istedenfor å vente 20 år senere.

I 1990 tallet gjorde alle politikere narr av folk som laget videospill og alle de som spilte spill. I 2016 starter de et prosjekt som kalles for. Lær kidsa koding. Som akkurat går ut på å lage videospill og dette gjorde politikerne narr av i 1990 tallet. Hyklere også! Først klager politikerne som pokker på at folk spiller videoespill. Nå prøver politikerne å omdanne Norge til et videospill nasjon, men henger etter Kina, USA, Sør Korea og Japan.

Jeg synes Norge kan like godt innføre borgerlønn i 2017. Istedenfor å vente 20 år senere og klage på problemer som oppstår i etterkant. Digipost burde vært innført i 1990 tallet og ikke 2016. Lær kidsa koding burde vært innført i 1990 tallet og ikke 2016. Norge starter altfor seint med alt. Altså da mener jeg absolutt alt. Jeg kommer aldri til å erstatte openmailbox, gmail og hotmail med digipost forresten. Norge suger ballesteiner og dette gjelder spesielt de spesielle retards som kalles stortingspolitikere.

Pelle

10.12.2016 kl.21:13

" Hei, du virker selvfølgelig arrogant hvis du tror at jeg som direktør for innovasjon i Nettavisen ikke har lest om AI og dyp maskinlære".

Fordi sammenblanding av blogg, reklame og artikler kopiert fra NTB er på the cutting edge av teknologisk utvikling? På grunn av din topp tekniske utdanning innen markedsføring?

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits