Dette er det neste store i markedsføring

via GIPHY

Det neste store er egentlig ikke nytt, men er utrolig effektivt og relativt enkelt. 

- Det gir oss en ny verktøykasse som lar oss ta del i nettkulturen hvor folk ikke vil se på reklame, forteller Dean McBeth til Adweek. Han er til vanlig strategisjef hos CP+B, som lager digitalarbeidet for pizzakjeden Domino's. 

Så hva er det Dean McBeth snakker om? Jo, det er dette:

Gif. Animerte giffer. 

Du vet de små klippene som går i rotasjon som ofte sendes med i Messenger eller legges ut på sosiale medier? Ja. Dem.

via GIPHY

Små, enkle beskjeder som sier så mye. Klippet over er ett av de mest populære på giphy i USA. Og, ja, det er fra Skam.

Hva skal så til for å kunne bli en del av dette?

Vel, for det første kan du lage en animert gif på 1-2-3 av allerede eksisterende materiale på for eksempel Giphy. (Prøv her). Det å bare lage noe uten å tenke på hva, er også her omtrent like smart som å tisse i buksene for å holde varmen. Det er i beste fall kortsiktig.

Så, her er fem tips:

1. Få folk til å hjelpe deg

Brukergenerert innhold er smart, spesielt siden dette nok er et område hvor mange av dine unge brukere kanskje har en del mer erfaring enn reklamebyrået ditt. Om ikke reklamebyrået ditt har begynt å hyre inn veldig ungt...

via GIPHY

2. Finn ut hvem som skal bruke din giffer

Animerte giffer brukes mest av unge folk, men det brukes også av de som opplevde at det kun var en TV-kanal i Norge. Skal du nå eldre kan det være smart å bruke mennesker og situasjoner som er kjent for disse... 

via GIPHY

3. Tenk fort

En gif kan ikke være en hel reklamefilm. Alt du skal si må du si veldig, veldig fort.

via GIPHY

4. Velg riktig kategori

Skal du selge forsikringer kan du for eksempel velge ulykke, men det er mange søkeord som har mange giffer. Heldigvis, om du er norsk, kan du nå være tidlig ute med å "eie" mange norske kategorinavn. Det finnes ikke mye norsk innhold. Enda.

via GIPHY

5. Bruk humor

Humor er det som går best, og som flest bruker. Klarer du å være morsom ligger du godt an.

via GIPHY

PS! Bildet under er tatt med så Facebook skal klare å skrape et bilde for deling... så helt gjennomført er ikke giffer... enda.

Young female traveler in blue jacket photographing Santa Cruz city standing on the top of the mountain on La Palma island in the morning

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits