Hva er egentlig content marketing?

Happy woman travels in Tokyo, Shibuya crossing at night.

Den moderne markedsføringen har sitt utspring i både framveksten av moderne reklame, slik vi kjenner det fra Mad Men samt en utvikling i forståelsen av en symbiose mellom merkevarer, produkt og konsumenter. Der man tidligere averterte for produkter hvis de var tilgjengelig utviklet den moderne markedsføringsteorien seg mot slutten av 60-tallet: Produktet og merkevaren skulle tilpasse seg målgruppene som skulle konsumere produktet - konsumentene.

Avertering (annonse) i 1922. Innholdet i annonsen er rett og slett hva som er tilgjengelig, verken mer eller mindre. Modne bananer er nedsatt i pris er ren informasjon, uten noe innsalg på hvorfor banan er bra og smart.

I den australske reklamen over framstilles banan som noe mer enn hva man spiser. Det viser bruksområder, men også mye mer. 

At kommersielle budskap har innhold som har verdi utover det rent salgsmessige - å få målgruppen til å reagere på noe, gjøre noe eller kjøpe noe - ved å bruke 

Det er ikke noe nytt at reklame har hatt mye innhold hvor innholdet har hatt egenverdi. Om det brukes eksemplet fra Michelinguiden, traktormagasinet til John Deere eller annet var poenget det samme: Oppnå en effekt for avsenderen. Samtidig kom ikke den moderne markedsføringsteorien før mot slutten av 60-tallet, som var lenge etter at Michelin også ble restaurantanmeldere i tillegg til dekkprodusenter. Om det da ble gjort en analyse som tilsa at mennesker med ekstra interesse for god mat var de som kjøpte flest dekk var det sannsynligvis et unntak da Michelinguiden for første gang kom. I tillegg er det lite sannsynlig at konseptet ble tatt med som en helhetlig markedsføringsstrategi.

I boken Praktisk innholdsmarkedsføring har jeg følgende definisjon:

Innholdsmarkedsføring (content marketing) er innhold som er produsert, tilgjengeliggjort, distribuert, og som skal oppnå en markedsføringseffekt for avsenderen. 

I tillegg er innhold videre definert som noe som er interessant, meningsfylt og relevant for andre personer enn avsender.

Selve poenget er altså, uavhengig om innholdet brukes som en del av kundeservice, produktstrategi, kundeledelse, sosial markedsføring, integrert kommunikasjon eller annet, så må det være interessant og meningsfylt i seg selv. Det vil si - i et bananeksempel - at oppskrift på en dessert med banan.

Kvalitetskrav til innhold er subjektive og individuelle, og må i en markedsføringsteori tilpasses målgruppen. Hvem er det som skal konsumere innholdet, hva er det viktig at de får med seg og hvor skal innholdet konsumeres? 

Ett case i boken som viser innholdsmarkedsføring i kundeservice



 



Dette er del 1 av 10 deler om praktisk innholdsmarkedsføring, med basis i boken med samme navn.

Ã?n kommentar

Hmm

16.04.2017 kl.12:44

Jeg leste hele greia, og det selv om jeg er veldig allergisk mot bananer.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits