Hvorfor stoler vi på bloggere?

Vintage toned image of a young tourist woman, taking a selfie photo with her smartphone on the beautiful Greek seaside, standing on top of the Cape Sounion, on the most southern part of the Attica. She is wearing a casual street style outfit, a hat and a backpack, enjoying a sunny day by the Mediterranean sea, snapping some photos for her social networks or just personal collection.

Det er ingen nyhet at den mest populære i venneflokken, kjendiser eller mennesker vi av en eller annen grunn stoler på eller ser opp til kan påvirke oss til å ta valg. Vi hører mest og oftest på de som står oss nærmest, om det er familie eller våre adopterte familier på jobb eller i vennekrets. 

Med framveksten av digitale medier har vi fått flere sosialt viktige personer gjennom forskjellige nye plattformer. De første var bloggere som ble store gjennom å publisere tekst og bilder selv på plattformer som for eksempel blogg.no. En av de første store, som fortsatt er blant de største, var Ida Wulff.

Å leve av blogg er en todelt jobb. Du skal lage godt innhold, oppdatere hyppig og tilfredsstille leserne dine, men også tjene til livets opphold for å forsvare all tiden du bruker på å dele selfies og interiørtips. 
- Ida Wulff i boken "Praktisk innholdsmarkedsføring"

De norske bloggerne velger ut hvilke kommersielle budskap de vil ha, de som passer med dem selv. Det er personlig og unikt for hver blogger.

Bloggerne er oss, det er personen nær oss. Disse personene skriver ikke bare blogger slik vi kjenner det, men "blogger" også på Instagram med bilder, på YouTube med video eller lager podcaster, snapper på Snapchat eller er aktive på Musical.ly. Personene har blitt forsøkt å gi en merkelapp som influencer på new norwegian. En annen engelsk definisjon er socially important persons, eller sosialt viktige personer. 

Disse påvirkerne finnes i fire grupper, som alle påvirker oss på forskjellige måter. 

Mentor - den som hjelper til, forklarer og lærer bort

Motivatoren - den som er støttende for å hjelpe deg til å klare ting selv, ofte personlig.

Evangelist - den som påvirker deg til å ta spesielle valg

Utdanneren - en som tar for seg ett emne, og prøver å gjøre deg bedre i det

De fleste store bloggerne som vi kjenner gjennom media i Norge, fra tradisjonell blogging er motivatorer. Folk som er personlige, og som gjennom å være det påvirker oss til å måle våre egne liv mot disse. Indirekte eller direkte oppfattes de som våre venner, som en del av en utvidet familie. Når en slik person omtaler et produkt, en tjeneste eller noe annet så stoler vi på disse slik vi stoler på et medlem i familien eller en god venn.

For mentorer, de som lærer bort (tenk deg Youtubere som lager generelle spillvideoer som et eksempel), så påvirker de deg og meg fordi vi vet at de kan lære oss noe. Snakker de om et produkt så vil vi koble det sammen slik som vi hører på en lærer.

Evangelistene er de som mest sjeldent kommer med kommersielle budskap, om de i det hele tatt gjør det. I seg selv selger evangelister en idé, og overfører engasjement. Om det er redaktører i nettaviser, politikere eller andre. Skulle disse komme med kommersielle budskap vil det som oftest passe med det man prøver å overbevise om. 

Det som skiller utdanneren fra mentoren er bredden på emner, en utdanner er som oftest kun innenfor et emne (eksempelvis en Instagram-konto kun om kjøkken). Her vil kommersielt innhold som passer til emnet ha effekt fordi vi som målgruppe oppfatte budskapet som en del av den øvrige historien med en etablert oppfattelse av kvalitet og kunnskap.

Som oftest vil også det kommersielle innholdet være en naturlig del av flyten, tilpasset plattformene og avsender. Dette gjør at leserne enklere får med seg budskap som er gode og tilpasset. 

Vi stoler altså på de forskjellige sosialt viktige personene, bloggerne med forskjellige plattformer, fordi de snakker til oss som personer vi stoler på. De personlige bloggerne er våre venner. De som snakker om smale emner blir lærere og evangelistene ekspertene. De sosiale rollene hentes inn i vårt virkelige liv fra en virtuell digital publisering.

Derfor stoler man ofte like mye på det kommersielle som det kreative, i hvert fall når bloggeren gjør det riktig. 

Dette blogginnlegget er delvis hentet fra boken Praktisk Innholdsmarkedsføring av bloggens forfatter.

5 kommentarer

GetReal

07.05.2017 kl.18:57

Ja hvorfor gjør vi det... Det undergraver fakta og demokratiet. Et enkelt eksempel er Sophie Elises motstand mot palmeolje. En motstand hele Norge har fulgt henne på, og det finnes knapt et palmeolje produkt igjen. Men Sophie Elise setter seg ikke inn i saker eller leser forskning. Hun bare mener ting uten å kunne saklig begrunne det, slik de fleste av oss gjør. Problemet er bare at alle hennes titusenvis av følgere stoler på henne igjen. Og slik påvirker en enkelt uvitende person en hel nasjon.

Kritisk

08.05.2017 kl.08:01

Fordi i har sluttet å stole på et politisk og partisk media?

Realist

08.05.2017 kl.13:59

Man bør alltid lese kommentarer under enhver artikkel, spesielt blogger. Først da får man en pekepinn på om sannhetsgehalten. Media som ikke har kommentarfelt anses som propaganda og bør leses med svært kritiske øyne

Staleg

09.05.2017 kl.07:42

Kan det tenkes at blogger-tilliten har oppstått som en følge av tillits svikten til de store mediene, og til "riks synsere" generelt?

Hadde de store mediene hatt samme tillit som de hadde for, la oss si 20 år siden, ville kanskje bloggerne hatt en langt vanskeligere oppgave enn i dag?

Stemmefiskene

09.05.2017 kl.07:58

...den eneste grunnen til å gå inn på en blogg er kommentarfeltet, uten det så hadde man sikkert kunne ansatt aper til å trykke inn innlegg.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits