Er TV 2 desperate, eller bare veldig smarte?

Lineær TV er steindødt. De unge ser ikke TV slik man så det før. Ikke de voksne heller. Det hører med til sjeldenhetene at en kveld planlegges rundt et program til en bestemt tid for hele familien med middagen i fanget. Det vet TV 2 godt, men sitter med et eget ess - og en joker? 

Dagens voksne som satt i sofaen med mor og far i lenestoler med middagen på bordet har fått egne barn. Egne barn som bruker YouTube som sin hovedkanal og Netflix som alternativ. De ser mye på NRK, men mest på nett når de vil. 

Med Kjendis-Farmen fikk TV 2 en for mange overraskende stor suksess. Serien ble den mest sette for TV 2. Noensinne. Ekstremt god produksjon kombinert med et lag av kjendiser som appellerte godt til en voksen målgruppe med tidligere toppmodell Vendela Kirsebom, Paradis-Petter, Ayar Lie og Linni Meister samt Jarl "Ta en potet" Goli. Hadde jeg spurt noen under en viss alder om hvem det var ville de ikke hatt peiling. Muligens kanskje med unntak av Petter Pilgaard, for noen få.

Uansett, TV 2 fikk de godt voksne og de voksne til å se på Farmen-Kjendis. For å overleve som TV-kanal må de likevel bli relevante for en ny og yngre målgruppe. Derfor har man rekruttert smart og godt for sesong 2.

Dennis Vareide - en av de største kjendisene i Norge. Om du er ung nok. Som en halvdel av Prebz og Dennis er han en av de fyrene som den oppvoksende generasjonen, i mangel av et smartere uttrykk, har som toppkjendis. Han vil trekke mange unge, spesielt gutter, til serien.

Stian Sandø - programlederen for Newton, programmet kidsa elsker å streame fra NRK Super. Ikke bare vet de godt hvem han er, men han er underholdende som få. 

Staysman - kjent fra det meste som de unge ser på, blant annet VG-lista og selvfølgelig musikken...

I tillegg jegertvillingene som får hele SP-land til å slå på, modellen Maiken Nilssen som får blogg-generasjonen til å skru på og Erlend Elias som garanterer underholdning. Og Aune Sand da. Kanskje ikke for kidsa, men alle programmer trenger en full sjømann på dekk (det er ment positivt, Aune)

Se hele deltagerlisten her (som også inneholder flere godbiter for den kjendiselskende)

Det er ingen tvil om at forsøket fra TV 2 er å utvide målgruppen fra de som så sist til de som vanligvis streamer. Kanskje for å få Sumo til å virke enda bedre. 
For skal lineær TV ha en sjanse må de tenke annerledes og nytt. De samme kjendisene kan ikke danse, synge og delta i de samme talkshowene. Helter forandrer seg.

Så spørs det om det er desperasjon eller genialt. Jeg lener meg mot det siste, for med suksessen man hadde sist var det bare en vei å gå. Nedover i alder, for  å få med de yngste. Kanskje ikke kjendisene som går i sirkel på alle programmene som den lineære generasjonen er vant til, men de kommer vel til å se programmet likevel?

Hvem vet? Kanskje samles hele familien igjen foran skjermen.

Eller så streamer vi programmet i hver vår sofa. 

Uansett. Årets utgave av kjendis-Farmen har et bedre A-lag enn forrige utgave. Betyr det større suksess? Og klarer man å få de unge til å se på lineær TV?

Les også: TV er død, lenge leve levende bilder

 

 

 

15 kommentarer

Roger Johansen

28.05.2017 kl.10:14

For å nå ungdommen og andre som ikke vanligvis ser lineær-tv prøvde TVNorge seg med en egen programserie om Marcus & Martinus. Den fikk vel rundt 30 000 seere på det meste, i beste sendetid på en lørdagskveld.

Du får ikke ungdom til å se på lineær-tv uansett hva du prøver på.

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.10:24

Tror det er mye rett i det, men seertall må nok regnes totalt framover slik man har begynt med i USA. Strømming og lineært, opptak og on-demand. Dog kan det være at tidspunkt og appell til bred familie kan fungere. Tror det er verdt den sjansen man tar med kjendiser som de gamle nok ikke kjenner godt nok

Kris

28.05.2017 kl.10:42

Direktesendte program, særlig sport, er vel eneste som funker på lineær tv.

"Nyhets" sendinger blir gammelt nytt det også.

Folk har fått nyhetene på mobilen lenge før de når dagsrevyen.

Lineær-tv, aviser og ukeblad er vel ikke riktig sted å satse sparepengene på....

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.12:55

Nei. Der er vi veldig enige.

Henning

28.05.2017 kl.10:49

Mageplask. Forrige kjendisfarmen gledet jeg meg som en unge til å se. Denne gjengen var ukjente og interessant. Kommer ikke til å se.

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.12:54

Sikker? Tror disse skaper god TV, men det vil tiden vise.

Kalle

28.05.2017 kl.12:23

Problemet er to-delt. 1 er at vi har for få "kjendiser" her i landet. Når Aune Sand kommer med er det et sykdomstegn og han er jo neste blitt malen for norske kjendiser. Når så vanlig media bruker spalteplass på å skrive om deltakere, både nå værende og tidligere, fra Paradise Hotel, ja da er liksom bunnen nådd. Bare se på populariteten til denne hersen Kardashian familien.....

2. Er at de som bestemmer hva som skal lages, kjøpes inn, og eventuelt produseres internt i TV2 burde bli sagt opp alle mann. Det er jo faen meg bare søppel fra ende til annen. Skal TV2 spare penger som må de kvitte seg med daud-kjøtet og det er de som skal ha peiling på sine fagfelt, men som det viser seg ikke har det.....

Spesielt TV2 er rævva. Eneste som kan forandre dette er at vi alle bruke vår "forbrukermakt" og rett og slett ikke ser på kanalen til de faktisk begynner å vise programmer som en kan engasjere seg i.......

28.05.2017 kl.12:32

Det er ganske tydelig at tvNorge og tv2 ønsker å holde seermassen på lineærtv, deres satsning på smarttvplattformer er temmelig middelmådig, mildt sagt.

NRK er faktisk bedre på dette området. Der fungerer appene mye bedre. Og det holdes åpent, så nrk i fremtiden kan påtvinge folk lisens. Veldig smart.

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.12:53

Enig. NrK har vært flinke til å tilby bredt, men vi betaler jo alle for det :)

Ralph

28.05.2017 kl.13:15

Her i huset er det nok annerledes. Vi hater lekeprogrammer med gratis mannskapet som bare tullekonkurrerer for å komme i Se og Hør.

50 kanaler med drit og repriser, hvorav 80 % er dokumentarer som går i ett.

Hvorfor ser folk ikke på tv....?? Reklamefaktoren har gjort for stort innhugg i timene.

Men det er sosialt greit på mange måter. Ingen sloss om kanalvelgeren, fordi det ikke er noe å se.

Det er klart at reklameinntekten går ned over det hele, vi ser ikke på programmet engang, og reklamene har nådd metningspunktet. Lyden slås av og vi ....gjør noe annet.

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.16:04

Bruce Springsteen sang vel 57 channels and nothing on...

28.05.2017 kl.14:53

Like interessant hvis de viser gresset gro på farmen og Pål Jørgensen snorker sammen med de andre grisene!

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.16:04

Sakte-TV er jo in...

Antizombie

28.05.2017 kl.15:26

Farmen, om det er kjendis eller ukjendis, er på linje med "se maling tørke" TV. Eller mer presist: "Se TV2 tørke inn" som den jalla-kanalen den er.

Pål Nisja-Wilhelmsen

28.05.2017 kl.16:03

Skal nok innrømme at jeg ikke ser programmet selv, men en av fire voksne gjør det så mulig jeg tar feil. Kan ha noe med at jeg vokste opp med å se farmen live...

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits