Strategi spiser ikke nok frokost

Casual business woman working at a creative office and looking at a wall chart
 

Det kan godt være at du ikke er interessert i strategi, men det er ingen tvil om at strategi er interessert i deg. Ordene tilhører Lev Trotskij. 

Strategi er lederes plan for å nå målsetninger. Det er hva som skal gjøres, som kanskje senere blir til hvordan. Slike målsetninger skal være langsiktige, selv om langsiktighet i tid kan variere sterkt fra bransje til bransje og bedrift til bedrift.

Gode strategier skrives oftere enn de blir satt ut i live.

Problemet er nemlig å overbevise. Det å selge inn strategien. Andre må skjønne det du vil, hvordan du vil gjøre ting og den veien du vil dit.

Møt de som skal jobbe med strategien i etterkant før du presenterer den. Selg inn dine konsepter, juster for innspill. Fokuser på fordelene strategien vil gi både for kunder og målgrupper, men også internt. Besvar spørsmål konsist og direkte. 

Du må ikke tro at alle andre skjønner din idé og din strategi. Sannsynligvis gjør folk ikke det. I hvert fall ikke med en gang. Ikke vær for detaljert eller spesifikk. Detaljer kan være tilgjengelig, men bør ikke være tunge lodd rundt beina på strategien. 

Samtidig: Du må tro på dine egne forslag. Ikke bli defensiv hvis noen stiller spørsmål ved det du foreslår. Stol på deg selv.

Og når du setter i gang...

Uansett hvor kreativ strategien din er, bør du også noen ganger sjekke resultatene sa Winston Churchill en gang. Det er greit å justere for virkeligheten... 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits