De 7 største sosiale trendene

Istanbul, Turkey - January 13, 2016: Person holding a brand new Apple iPhone 6s with Facebook profile on the screen. Facebook is a social media online service for microblogging and networking, founded in February 4, 2004.
 

Skal du nå ut med et budskap er det viktig å følge med på utviklingen. Stadig ny utvikling, nye spilleregler og nye trender påvirker både hvordan mottager oppfatter budskap og hvordan avsender må pakke inn budskapet.

1. Kampen mot fake intensiveres

Det største problemet med sosiale medier er at det gir deg mer av det du allerede har, har fått og tror du vil ha. Som David Streitfeld skriver i New York Times er problemet at algoritmen belønner det ekstreme. Facebook oppfatter det at du kikker på en bilulykke som at du vil ha flere bilulykker. Det som har blitt kalt ekkokammere er en forsterker av det som er i ytterkantene av hva vi selv og andre liker, og vil ha. Falske nyheter, ekstreme nyheter, pseudo-vitenskap som kanskje understreker noe vi tror og ikke vet og ekstreme holdninger blir sendt gjennom en forsterker i en sløyfe. De sosiale mediene er klar over problemet, og Facebook lager alternative nyhetsfeeder samt jobber med løsninger for å forbedre faktabasert informasjon. Om det er nok, eller om de sosiale mediene fortsatt vil være grobunn for hatefulle ytringer, ekstremisme og falsk rapportering er usikkert. 

2. AR

Det nye ble ikke VR, selv om VR nok vil finnes i spill og muligens noen opplevelsessenter. AR, tenkt Pokémon. Vi bruker geofilter for å fortelle oss hvor vi er, og mobilens kamera kan bli vår viktigste informasjonskanal. At vi midlertidig nå bruker det mest for morsomme filter på bilder er en midlertidig greie.

3.Sosial shopping

Det at netthandel er gigantisk er fakta. Med de sosiale plattformene er det et særdeles godt utgangspunkt for alle som vil selge produkter direkte. Etter at den fysiske butikken kunne kuttes fordi man fikk nettbutikken er kanskje nettbutikken det neste som kuttes? 

4. Podkaster er den nye bloggen

Det kan være sterke argumenter for at utviklingen på podkast ligner veldig på utviklingen på skrevne blogger i sin spede begynnelse. Spesielt nå som verktøyene har blitt fritt og gratis tilgjengelig for å lage, laste opp og tilgjengeliggjøre podkaster (blant annet her på blogg.no). Samtidig kan det argumenteres for at podkaster bare er en versjon av blogger for mange, men det er semantikk.

Det viktige er lyd, og at lyd er en effektiv sosial kommunikasjonskanal også. Vi kan høre på lyd i mange situasjoner hvor vi gjør andre ting (kjører bil eller går), og spesielt her i Norge hvor vi vil trenge nye dingser for å høre på radio framover vil lyd på mobilen være gull for mange. Så kan det være de som sier at podkaster har vært er lenge, men det er fortsatt et stort mindretall som hører på og enda færre som produserer. Nå kommer annonsørene, og med større muligheter for inntjening vil flere også produsere.

5. Annonsene kommer tilbake

Det har vært en kortvarig liten bølge hvor merkevarene skulle bli mediehus, og selv om det fortsatt er like aktuelt å lage godt innhold for å markedsføre er det mange som vil oppdage at det tar litt tid å bygge et stort nok grunnfjell.

Noen ganger skal bare en kampanje avvikles, noen ekstra varer selges eller merkevaren trenger noe mer fokus. Du har sikkert hørt mange nettskaller påstå at banneren er død, men det er noen millioner kroner som tilsier at det er feil. Den må utvikles, som alt annet digitalt, men død er den ikke. Den har hatt en liten influensa, men har nå fått nok vitaminer til et comeback. Så ser nok framtidens annonse litt annerledes ut enn dagens. 

Annonser kommer i livesendinger på Facebook, i strømmen på Instagram, på videoer både her og der - og er allerede der som brudd i dine Snaps. 

Betalt innhold, innholdsmarkedsføring, vil vokse videre - men merkevarene vil trenge flere skudd i kammeret. 

6. Innholdet blir proffere

Alt det sosiale innholdet som folk skaper selv har blitt bedre, og det er på tide at merkevarer og andre som skaper innhold også følger etter. En sosialt viktig person har i flere år vært flinkere til å ha egen tone of voice som skaper buzz (vareprat) enn mange firmaer og bedrifter. Innholdet har også ofte vært proffere laget, gjennomført og fulgt opp. Når verktøyene nå er så rimelige så er det enda flere som skaper profesjonelt innhold. 

Les mer om innhold i boken om praktisk innholdsmarkedsføring.

7. Robotene kommer

Chatbottene som noen har prøvd med suksess vil kommer i sterkere grad, men ikke bare som chatbots på messenger. Vi vil få roboter flere steder som vil fungere som automatiske hjelpere. Med god nok kunstig intelligens vil robotene besvare spørsmål ofte før du har stilt dem ved hjelp av kontekst (hvor du er, hva du gjør) og historikk.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits