hits

Hvordan starte med content marketing?

vite at det er noe som skal gjres er ikke ndvendigvis det samme som vite hvordan det skal startes. Her er en rask guide til hvordan du, din bedrift, din organisasjon eller merkevare kan starte med innholdsmarkedsfring. Enten du skal gjre det selv eller gjre det for noen andre.

Sommerkurs i content marketing, del 1 av 5

Dette er frste del av fem deler publisert i juli 2017 som et kort sommerkurs i content marketing, eller innholdsmarkedsfring p norsk.

Slik starter du p 1-2-3

Innholdsmarkedsfring er relevant og nyttig innhold som er tilgjengeliggjort og distribuert for oppn en markedsfringseffekt. For f det til dette, og for starte er det tre enkle sprsml som m besvares. Likevel, selv om sprsmlene er enkle s er ikke ndvendigvis svarene like enkle.

Four Australian friends walking in the street of Sydney on a sunny day.

Hvem?

Det vite hvem som skal ns avgjr det meste om innholdet som skal lages. Selv om vi lever i en skalt postdemografisk verden, alts en verden hvor de tradisjonelle inndelingene i kjnn og alder ikke lenger stemmer, s finnes det fortsatt segmenter - grupperinger av mennesker med like holdninger, nsker og tanker. Det vite hvem kan si mye om hva slags innhold disse vanligvis konsumeres, hvor lenge og nr. Det vite at vi er forskjellige mennesker i lpet av dagen, i hvert fall forskjellige typer, er ogs en innsikt som gir fringer. Kanskje er vi familiefar p morgenen, forretningsmann p dagen og fotballfan p kvelden? De tre situasjonene, typene, krever forskjellig innholdstyper og kommunikasjonsformer. Start med definere hvem.

Hva?

Skrittet etter er definere hva. Her snur du frst alt innover. Skal du skrive innhold for en ekstern oppdragsgiver eller for egen merkevare er innsikt i egenskapene til merkevaren, til produktet eller kommunikasjonsnskene frende for innholdet. La oss si du skal skrive innhold for Q-meieriene, som er innovative og nyskapende. Det vil sannsynligvis bety at innholdet m skille seg veldig fra om du skal produsere innhold for en noe mer konservativ konkurrent. En av de strste problemene i produksjon av innhold er for lite kjennskap til hva. Fortsatt med vite alt om hva. 

Woman taking photo of pumpkin soup with smartphone

Hvor?

Nesten like avgjrende for innholdet som hvem og hva er hvor. Skal du legge ut video p Facebook m den tekstes, skal du lage native innhold for Natt&Dag m du tilpasse deg deres halvserise sprkdrakt og uttrykksform. Hvor avgjr sprk, form og ogs innhold. Avslutt med hvor. 

De tre sprsmlene har likevel en hypotese om at noe annet er gjennomtenkt p forhnd. Det er ingen vits i sprre om verken hvem, hva eller hvor om du ikke har besvart HVORFOR frst.

Enten du skal jobbe for eksterne eller interne er det greit alltid ha sprsmlene klare. Spr hvorfor, s du vet den egentlige grunnen til hva som skal lages s du kan plassere riktig i content marketing-pyramiden (kommer i del 5) og fortsett med hvem, hva og hvor. Da skal du ha nok grunnlag til i hvert fall bygge fundamentet til en god nok grunnmur. 

Vil du lre mer om innholdsmarkedsfring? I juni kom boken "Praktisk innholdsmarkedsfring" p Gyldendal Akademisk. Du kan kjpe den i din nrmeste bokhandel eller bestille den p nett. Du finner den offisielle hjemmesiden her. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar