17 tips for å lykkes med visuell content marketing

Girl standing on the Trolltunga and laughing
Foto: Istockphoto, Oleh_Slobodeniuk

Ett bilde kan si mer enn tusen ord. Her er sytten tips for å lykkes på Instagram og andre plattformer med visuell content marketing.

Dette er del 2 av sommerkurs i innholdsmarkedsføring. Du kan lese del 1 her: Hvordan starte med content marketing?

Serien er laget som støtte til boken Praktisk innholdsmarkedsføring, men kan fint leses uten å ha boken. 

1. Sørg for at du kjenner kjernen til merkevaren

Uansett hva slags innhold du skal lage er det viktig å kjenne til merkevarens kjerne, hva er ryggraden og historien bak. Et godt eksempel er Burberry Brit på Instagram som bruker sin britiske kjerne, ryggrad og tankemåte for å kommunisere visuelt. Bildet over er fra deres Burberrysummertime, sommeren 2017. Burberry er gjennomført britiske i sin væremåte, ryggrad og kjerne. Fra de første jakkene de lagde for britiske militære som ble brukt i skyttergraver til vesker, skjerf og annet. 

2.  Bruk riktige farger

Vi mennesker reagerer forskjellig på forskjellige farger. Disse reaksjonene er også kulturelt betinget da forskjellige farger har forskjellig betydning basert på hvor du er i verden. Fargene påvirker også i hvor stor grad vi stopper opp, gjør handlinger og bringer til bords forskjellige følelser for det vi ser. Rød er for eksempel en emosjonell farge som gjør at vi tar avgjørelser raskere. (Har du boken kan du kikke på side 243 for en oversikt over hvordan vi reagerer på de vanligste fargene).

3. Ikke velg kun vakkert

Det er ikke nødvendigvis slik at vakre bilder er det som gir best effekt. Dog med unntak for sosiale medier som er laget kun for vakre bilder (ja, vi snakker Instagram). Vi husker ting vi har sett før, og ting som er spesielt og annerledes. Og ett av de naturlige målene til markedsføring er at det huskes.

4. Bruk kjente situasjoner

Vi elsker å se ting vi er kjent med, og bilder som gir oss en eller annen form for gjenkjenning - kanskje aller helst gjenkjenning av den vi tror vi er eller den verdenen vi tror vi lever i vil være bildene med mest effekt.

Bilde av Vladimir Putin som ser ut som om han er på en seddel som kan være amerikansk dollar.
Bildetekst bør indirekte beskrive bildet, men også gi litt ekstra informasjon. Slik som at bilder i svart/hvitt oftest sees på som pynt.

5. Bruk tekniske finesser og fakta

Bilder på digitale medier bør tagges, alt-beskrives og bilder nesten uansett hvor må ha bildetekst og fotograf. Sjekk ut mulighetene der ditt bilde skal publiseres, og gjør det skikkelig. 

6. Husk mennesker

Vi elsker mennesker på bilde. Enkelt forklart fordi vi selv etter all sannsynlighet er det. Om du da ikke er Googles robot som leser dette for å indeksere dette i en søkemotor. I så fall: Hei, robot. Mennesker i situasjoner som vi kan kjenne oss igjen i er to fluer i samme smekk.

7. Bruk drama

Bilder med innebygget drama, der noe skjer fungerer særdeles godt. Vi er iboende historiefortellere i hodet vårt, og ser vi et bilde vi kan skape en historie til vil vi lettere huske bildet. 

8. Husk følelser

Hvis et bilde, en video eller en grafikk får oss til å føle noe blir det mer reaksjon.

9. Unngå bilder alle bruker

Såkalte stock-fotos. Det må alltid være siste utvei. 

10. Ikke stjel bilder fra andre

Sjekk at du har lov til å bruke bildene du bruker

11. Husk hvor du er visuell

Det er forskjellige regler og kutymer på forskjellige sosiale medier. Tilpass innholdet til der du publiserer.

12. Stay on target

Som man sier i Star Wars. Ikke alle ting du gjør vil få mange likes, men husk å fortsett med din visuelle strategi. Enten det er på papir eller annet.

13. Skal bildene være levende må du tenke storyboarding

Oppmerksomhet må skaffes fort og direkte

14. Vær personlig om du kan

15. Bruk infografikk for fakta

16. Bruk tekst rundt det visuelle

Hvis ett bilde sier tusen ord kan ett ord ekstra bli enda bedre.

17. Gjenbruk

Det siste tipset er det som kanskje glemmes oftest. Throwback your content, bruk det igjen hvis det fungerer godt. Oppdater det som må oppdateres.

Dette er del 2 av sommerkurs i innholdsmarkedsføring. Du kan lese del 1 her: Hvordan starte med content marketing?

Serien er laget som støtte til boken Praktisk innholdsmarkedsføring, men kan fint leses uten å ha boken. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits