hits

17 tips for lykkes med visuell content marketing

Girl standing on the Trolltunga and laughing
Foto: Istockphoto, Oleh_Slobodeniuk

Ett bilde kan si mer enn tusen ord. Her er sytten tips for lykkes p Instagram og andre plattformer med visuell content marketing.

Dette er del 2 av sommerkurs i innholdsmarkedsfring. Du kan lese del 1 her: Hvordan starte med content marketing?

Serien er laget som sttte til boken Praktisk innholdsmarkedsfring, men kan fint leses uten ha boken. 

1. Srg for at du kjenner kjernen til merkevaren

Uansett hva slags innhold du skal lage er det viktig kjenne til merkevarens kjerne, hva er ryggraden og historien bak. Et godt eksempel er Burberry Brit p Instagram som bruker sin britiske kjerne, ryggrad og tankemte for kommunisere visuelt. Bildet over er fra deres Burberrysummertime, sommeren 2017. Burberry er gjennomfrt britiske i sin vremte, ryggrad og kjerne. Fra de frste jakkene de lagde for britiske militre som ble brukt i skyttergraver til vesker, skjerf og annet. 

2.  Bruk riktige farger

Vi mennesker reagerer forskjellig p forskjellige farger. Disse reaksjonene er ogs kulturelt betinget da forskjellige farger har forskjellig betydning basert p hvor du er i verden. Fargene pvirker ogs i hvor stor grad vi stopper opp, gjr handlinger og bringer til bords forskjellige flelser for det vi ser. Rd er for eksempel en emosjonell farge som gjr at vi tar avgjrelser raskere. (Har du boken kan du kikke p side 243 for en oversikt over hvordan vi reagerer p de vanligste fargene).

3. Ikke velg kun vakkert

Det er ikke ndvendigvis slik at vakre bilder er det som gir best effekt. Dog med unntak for sosiale medier som er laget kun for vakre bilder (ja, vi snakker Instagram). Vi husker ting vi har sett fr, og ting som er spesielt og annerledes. Og ett av de naturlige mlene til markedsfring er at det huskes.

4. Bruk kjente situasjoner

Vi elsker se ting vi er kjent med, og bilder som gir oss en eller annen form for gjenkjenning - kanskje aller helst gjenkjenning av den vi tror vi er eller den verdenen vi tror vi lever i vil vre bildene med mest effekt.

Bilde av Vladimir Putin som ser ut som om han er p en seddel som kan vre amerikansk dollar.
Bildetekst br indirekte beskrive bildet, men ogs gi litt ekstra informasjon. Slik som at bilder i svart/hvitt oftest sees p som pynt.

5. Bruk tekniske finesser og fakta

Bilder p digitale medier br tagges, alt-beskrives og bilder nesten uansett hvor m ha bildetekst og fotograf. Sjekk ut mulighetene der ditt bilde skal publiseres, og gjr det skikkelig. 

6. Husk mennesker

Vi elsker mennesker p bilde. Enkelt forklart fordi vi selv etter all sannsynlighet er det. Om du da ikke er Googles robot som leser dette for indeksere dette i en skemotor. I s fall: Hei, robot. Mennesker i situasjoner som vi kan kjenne oss igjen i er to fluer i samme smekk.

7. Bruk drama

Bilder med innebygget drama, der noe skjer fungerer srdeles godt. Vi er iboende historiefortellere i hodet vrt, og ser vi et bilde vi kan skape en historie til vil vi lettere huske bildet. 

8. Husk flelser

Hvis et bilde, en video eller en grafikk fr oss til fle noe blir det mer reaksjon.

9. Unng bilder alle bruker

Skalte stock-fotos. Det m alltid vre siste utvei. 

10. Ikke stjel bilder fra andre

Sjekk at du har lov til bruke bildene du bruker

11. Husk hvor du er visuell

Det er forskjellige regler og kutymer p forskjellige sosiale medier. Tilpass innholdet til der du publiserer.

12. Stay on target

Som man sier i Star Wars. Ikke alle ting du gjr vil f mange likes, men husk fortsett med din visuelle strategi. Enten det er p papir eller annet.

13. Skal bildene vre levende m du tenke storyboarding

Oppmerksomhet m skaffes fort og direkte

14. Vr personlig om du kan

15. Bruk infografikk for fakta

16. Bruk tekst rundt det visuelle

Hvis ett bilde sier tusen ord kan ett ord ekstra bli enda bedre.

17. Gjenbruk

Det siste tipset er det som kanskje glemmes oftest. Throwback your content, bruk det igjen hvis det fungerer godt. Oppdater det som m oppdateres.

Dette er del 2 av sommerkurs i innholdsmarkedsfring. Du kan lese del 1 her: Hvordan starte med content marketing?

Serien er laget som sttte til boken Praktisk innholdsmarkedsfring, men kan fint leses uten ha boken. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar