Hva er godt innhold som har effekt i markedsføring?

God innholdsmarkedsføring treffer målgruppen i riktig modus med riktig innhold. Slik Hakkebakkeskogen Filmstudio i Dyreparken. En tretti minutters "reklame" for hvordan filmen ble laget som oppleves for alle som særdeles god underholdning, informasjon og noe man gjerne vil se igjen.

Innhold i seg selv gir ikke ønsket effekt, her er noen tips for å velge riktig innhold for markedsføring.

Dette er del 3 av sommerkurs i innholdsmarkedsføring. Kurset er en støtte for boken Praktisk innholdsmarkedsføring, men kan selvfølgelig leses uten boken med utbytte.

Les del 1: Hvordan starte med content marketing?

Les del 2: 17 tips for visuell content marketing

Vi mennesker er ikke samme person 24 timer i døgnet. For det første, og mest åpenbare, sover vi en del av det døgnet. For det andre skifter vi modus, interesse og fokus flere ganger i løpet av en og samme dag. Vi har også svært forskjellige interesser i løpet av en uke, en måned og ett år. På ferie er vi noen andre enn vi er på jobb, i familiesammenheng noen andre enn den vi er sammen med venner. Selv om personen er den samme vil effektive markedsføringsbudskap være forskjellige basert på modus.

Første steg i å velge riktig innhold er å fokusere på person. Hva er det målgruppen ønsker, trenger og tenker på? 

Klatremus forteller om filmen Dyrene i Hakkebakkeskogen
Når Klatremus forteller hvordan Qvist laget filmen så er det god reklame for firmaet og filmen, men også god informasjon som er underholdende presentert.

Kort oppsummert er vi relativt egoistiske i vår tankegang som mennesker. Fokus er som regel eget liv, arbeid, familie, fritid og på jobb oftest vår egen posisjon. Har du boken kan du kikke på side 222 for en oversikt over hvordan vi mennesker tenker. Har du ikke boken så er det like greit å bare tenke at det er egosentrisk.

Så når Venstre drar Norge rundt sommeren 2017 som et ledd i valgkampen med fokus på gründere er det ikke noe som appellerer til oss på feriemodus. Selv de av oss (dere som eventuelt leser dette) som faktisk kanskje driver en liten bedrift, eller starter noe selv, har feriemodus. Vi har satt over på familiemodus, egen tid og selv med egen bedrift er det langt unna hovedfokuset vårt. Ikke det at budskapet ikke kan fungere, men det er en lengre jobb å få oppmerksomhet.

Helt omvendt kan en sak om hvordan barn kan sove lengre med riktig bleie være perfekt innhold på søndag morgen. Målgruppen som er våken, for eksempel fra 05.00-07.00 på en søndag morgen er som regel ikke frivillig i gang med mating, skifting og trilleturer. En time ekstra søvn er ikke langt fra noen hovedfokus.

Etter å ha kartlagt modus er det smart å sjekke hva slags innhold som målgruppen i dag konsumerer, og i hvilken form. Det finnes utallige former for innholdsmarkedsføring (det er bare å kikke på side 123-192 i boken eller bare registrere at det er en del sider), og ikke alle former fungerer like bra til alle.

Skal du nå en målgruppe som leser mye blogg er kanskje blogg riktig, men skal du nå målgruppen som fortsatt lever i en villfarelse om at blogg kun er noe 19 år gamle kvinner skriver bør du muligens velge en annen form.

Er din målgruppe avislesere (det vil i praksis si pensjonister) på papir så bruker du papir, og papiraviser. I tillegg etter at presentasjonsvalg er gjort, altså om det er en blogg, Instagram, papiravis, lyd eller noe annet, så er det smart å sjekke hva slags innhold på disse formene som målgruppen liker. Sagt på en annen måte er det like mye variasjon på YouTube som i verden ellers. En video på YouTube er ikke svaret, man må også svare hva slags video.

Det siste er at innholdet må passe med merkevarestrategien. Ikke alt innhold er direkte omtalende av bedrift, produkt eller tjenester - men alt innhold må passe inn i merkevarens kommunikasjonsstrategi. Er den familievennlig er det dumt å lage korte skrekkfilmer, for eksempel. 

Lykke til med innholdsmarkedsføringen. Du får oppdaterte tips på denne Facebook-siden. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits