hits

Hva er godt innhold som har effekt i markedsfring?

God innholdsmarkedsfring treffer mlgruppen i riktig modus med riktig innhold. Slik Hakkebakkeskogen Filmstudio i Dyreparken. En tretti minutters "reklame" for hvordan filmen ble laget som oppleves for alle som srdeles god underholdning, informasjon og noe man gjerne vil se igjen.

Innhold i seg selv gir ikke nsket effekt, her er noen tips for velge riktig innhold for markedsfring.

Dette er del 3 av sommerkurs i innholdsmarkedsfring. Kurset er en sttte for boken Praktisk innholdsmarkedsfring, men kan selvflgelig leses uten boken med utbytte.

Les del 1: Hvordan starte med content marketing?

Les del 2: 17 tips for visuell content marketing

Vi mennesker er ikke samme person 24 timer i dgnet. For det frste, og mest penbare, sover vi en del av det dgnet. For det andre skifter vi modus, interesse og fokus flere ganger i lpet av en og samme dag. Vi har ogs svrt forskjellige interesser i lpet av en uke, en mned og ett r. P ferie er vi noen andre enn vi er p jobb, i familiesammenheng noen andre enn den vi er sammen med venner. Selv om personen er den samme vil effektive markedsfringsbudskap vre forskjellige basert p modus.

Frste steg i velge riktig innhold er fokusere p person. Hva er det mlgruppen nsker, trenger og tenker p? 

Klatremus forteller om filmen Dyrene i Hakkebakkeskogen
Nr Klatremus forteller hvordan Qvist laget filmen s er det god reklame for firmaet og filmen, men ogs god informasjon som er underholdende presentert.

Kort oppsummert er vi relativt egoistiske i vr tankegang som mennesker. Fokus er som regel eget liv, arbeid, familie, fritid og p jobb oftest vr egen posisjon. Har du boken kan du kikke p side 222 for en oversikt over hvordan vi mennesker tenker. Har du ikke boken s er det like greit bare tenke at det er egosentrisk.

S nr Venstre drar Norge rundt sommeren 2017 som et ledd i valgkampen med fokus p grndere er det ikke noe som appellerer til oss p feriemodus. Selv de av oss (dere som eventuelt leser dette) som faktisk kanskje driver en liten bedrift, eller starter noe selv, har feriemodus. Vi har satt over p familiemodus, egen tid og selv med egen bedrift er det langt unna hovedfokuset vrt. Ikke det at budskapet ikke kan fungere, men det er en lengre jobb f oppmerksomhet.

Helt omvendt kan en sak om hvordan barn kan sove lengre med riktig bleie vre perfekt innhold p sndag morgen. Mlgruppen som er vken, for eksempel fra 05.00-07.00 p en sndag morgen er som regel ikke frivillig i gang med mating, skifting og trilleturer. En time ekstra svn er ikke langt fra noen hovedfokus.

Etter ha kartlagt modus er det smart sjekke hva slags innhold som mlgruppen i dag konsumerer, og i hvilken form. Det finnes utallige former for innholdsmarkedsfring (det er bare kikke p side 123-192 i boken eller bare registrere at det er en del sider), og ikke alle former fungerer like bra til alle.

Skal du n en mlgruppe som leser mye blogg er kanskje blogg riktig, men skal du n mlgruppen som fortsatt lever i en villfarelse om at blogg kun er noe 19 r gamle kvinner skriver br du muligens velge en annen form.

Er din mlgruppe avislesere (det vil i praksis si pensjonister) p papir s bruker du papir, og papiraviser. I tillegg etter at presentasjonsvalg er gjort, alts om det er en blogg, Instagram, papiravis, lyd eller noe annet, s er det smart sjekke hva slags innhold p disse formene som mlgruppen liker. Sagt p en annen mte er det like mye variasjon p YouTube som i verden ellers. En video p YouTube er ikke svaret, man m ogs svare hva slags video.

Det siste er at innholdet m passe med merkevarestrategien. Ikke alt innhold er direkte omtalende av bedrift, produkt eller tjenester - men alt innhold m passe inn i merkevarens kommunikasjonsstrategi. Er den familievennlig er det dumt lage korte skrekkfilmer, for eksempel. 

Lykke til med innholdsmarkedsfringen. Du fr oppdaterte tips p denne Facebook-siden. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar