hits

Vil skjulte annonser avgjre valget?

Hacker lurking in the internet at dark

Det kan g mot et srdeles jevnt valg, og noen f stemmer kan komme til avgjre om partier kommer over eller under den magiske sperregrensen. Disse f stemmene kan bli pvirket av nye og moderne markedsfringstriks.

Nye underskelser viser at det som kalles dark ads p engelsk kan pvirke meninger, og f folk til skifte politiske standpunkt. P norsk er det enkelt oversette til mrke annonser, eventuelt mrklagte annonser. Men hva er det?

Tradisjonelt blir de fleste annonser publisert. Det vil si at de direkte eller indirekte er tilgjengelig for de fleste av oss.

Disse mrklagte annonsene er ikke allment publisert.

Annonsene p sosiale nettverk bruker ofte dine psykografiske data, det du mener og liker, deler og klikker p for tilpasse budskap helt ned til kun deg og bare for deg. Annonsene vises s ogs kun for deg. Ingen andre ser budskapet, det som p engelsk kalles unlisted post (eller upublisert p norsk). Ikke alle disse mrklagte annonsene bruker kun en person som mlgruppe, noen bruker strre mlgrupper (kvinner i Oslo under 30 r), mens andre igjen gr helt bredt ut (det sistnevnte er nok det aller sjeldneste). 

Konseptet brukes i stor grad av mange norske annonsrer p sosiale medier, i nesten alle tilfeller Facebook. Det kan vre s enkelt som t-skjorter med personaliserte budskap (I am a proud dad and Liverpool-supporter) til politikk. 

Det sistnevnte ble brukt i stor grad under valget i England. Kombinasjonen av disse annonsene, hvor budskapet ikke blir allment tilgjengelig - og dermed ikke kan faktasjekkes av noen andre enn kun den som fr annonsen, og falske nyheter og falske grupper slik som gruppen som brukes av utenlandske krefter for sverte Trine Skei Grande (hun er for eksempel nektet innreise til Russland, og var i norske nyheter rundt vedtaket om flyplassavgift som muligens ble brukt for kunne tjene penger p en slik falsk gruppe) gjr valgkampen vanskeligere sjekke. 

De mest lrde strides om hvor mye dette pvirker valget for eksempel i USA. Enkelte hevder at grunnen til at Trump vant var smarte nettkampanjer, mens andre tilskriver det helt andre ting. Det som er sikkert er at mrklagte annonser er et problem for reguleringsmyndighetene i Norge. Hvordan kan det sjekkes om annonser som kun mottager ser strider mot norsk Markedsfringslov? Det vil kun vre mottageren som ser annonsen, og da mottager som eventuelt m melde den til myndigheter. 

I Norge er det for eksempel ulovlig annonsere for gambling, men denne annonsen kom opp i bloggforfatterens feed i sommer. Samme hva man mener om spillmonopol i Norge s er det et eksempel p hvordan norske regler kan omgs, bde fordi man kun har en mlretting - muligens en til en (at kun jeg s annonsen) eller at annonsen kjres fra utlandet (slik de norske TV-kanalene med gamblingreklame gjr). Facebook har en pen dr for annonser, og det er ikke vanskelig manipulere for f ut det budskapet man nsker.

Hva skjer hvis et norsk parti gjr det samme? Eller noen med samme hjemland som Putin nsker f regjeringsskifte i Norge? Det vil verken vre mulig for norske reguleringsmyndigheter oppdage direkte, eller greit f en oversikt for noen eksterne. 

Norske (og utenlandske) annonsrer bruker allerede dette trikset, men de aller fleste norske annonsrer styrer sine kampanjer med relativt hye etiske retningslinjer. Om mlet ikke er selge deg mer lettmelk, men srge for en mer vennlig regjering for politiske standpunkt fra et land uten demokratiske prinsipper slik vi kjenner det i Norge er det ikke sikkert etikken like hyt.

Russiske myndigheter brukte sosiale medier for spionere p Macron i Frankrike, og det har ogs vrt mange problemer med falske annonser som prver hente ut enda mer informasjon om deg fra Facebook. De mrklagte annonsene kan vre forsk p skalt fishing, alts stjele informasjon om deg (slik de mange falske profilene kan vre). Enten det er kuponger for gratis kaffe, en ny tjeneste som er bedre enn Netflix som tilfeldigvis har litt thailandsk beskrivelse eller hacking slik russiske myndigheter gjorde. 

S br du vre skeptisk til annonser p sosiale medier? Utvilsomt. I hvert fall annonsene som virker litt for gode til vre sanne. Hovedregelen er ogs p Facebook at det som er for godt til vre sant som regel er det. De mrklagte annonsene kan hende ikke kun pvirker din mening, men kan ogs gi deg alt fra virus til datatyveri. S m norske myndigheter jobbe med en oppdatert markedsfringslov for ta inn over seg nye hverdager i en stadig mindre oversiktlig verden med kt antall internasjonale aktrer med andre spilleregler enn det vi er vant til her til lands.

 

Les ogs: De 10 tingene som kan delegge Facebook

 
14 kommentarer

Tror heller et partisk media som sttter AP og de rdgrnne 100 % ukritisk er en strre fare for valget.

VG, NRK, TV2 er allerede godt i gang med fremstille Stre og AP positivt - og snakke ned Erna og regjeringen.

Vi har ingen fri og uavhengig presse i Norge nr samtlige redaksjoner sttter venstresiden.

Det er noen redaksjoner som er plassert til hyre p skalaen basert p underskelsen som akkurat er gjort. Nettavisen er en en av dem

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Vi vet at det er valgfusk blant venstresiden.

Det har vrt en tradisjon stjele valgsedler av partier dem ikke liker. Det skjer i Norge. I Sverige er det folk som har skrytt av dette.

Men ogs at media lyver s det renner av dem. For gi sin fulle sttte til tvilsomme partier p venstresiden. Pluss dekke over ting som ikke passer inn. Spesielt n som det er snart valg.

Hvis du har bevis for valgfusk er nok mange interesserte i det

Jeg tror hemmeligholdet rundt "mnelandingen" fr siste stortingsvalg var med p delegge for den nvrende regjering.

Jens Stoltenberg lovte jo mer penhet og demokrati som statsminister.

hva med adblokker..............

Fungerer ikke p annonsene p Facebook?

...dette er nok ikke din nisje, Nisja...

Opplftende se at kommentarfeltet er oppadgende; det burde strengt tatt ligget verst i bloggen, s slipper man scrolle s langt nedover til der det interessante ligger 😉

Alle blir pvirket av reklame, enten en innrmmer det eller ikke.

"Vi" er vanedyr, og i en travel hverdag fanger en opp gjerne det som er mest synlig/hrbart.

Det ville ikke hvert den milliard industrien uten reklame, Facebook, Google, osv.

Selvsagt blir en pvirket, og slett ikke utenkelig att noen kan komme over sperregrensen takket vre det som fortelles her, selektiv skult/lgnaktig reklame.

Samtidlig s m en tro att de fleste, etter all oppmerksomhet om Internett/media,osv, ser att de ikke er til og stole p.

Det en br gjre, er og se p hva som ble lovet, hva har reelt skjedd, og hva er gjennomfrbart av det de sier n.

For min egen del, har jeg gjort det enklere for meg selv, en av de fire "store"...

Hybelkaninene har bevist sin udugelighet, og skadet arbeidsplasser, vanskeliggjort fornuftige forslag, i det hele tatt blitt en dyr udugelig hemsko.

Se p det som blir, og har hvert, reelle resultat, ikke tro p propagandaen.

En av de fire store.

S fr en en mulighet til og se de i kortene, uten mulighet til :vi er en samarbeidsregjering, vi m gi og ta, vi ndde ikke lenger, osv,osv........

Posisjon er viktigere, en sitt eget lands folk, koste hva det koste vil.

P tide og rydde litt......

Pl Nisja

Man kan diskutere hvorvidt Nettavisen ligger til hyre eller til venstre - den slr vel begge veier noe som er uvant i norsk media. Men siden jeg har hrt en venstreradikal karakterisere Nettavisen som "frasttende" (vedkommende lovpriser Klassekampen) kan vi ta det som et komplement for at Nettavisen og Stavrum har mindre slagside til venstre enn alle andre.

Men n har Amedia srget for at Nettavisens frie debatt skal strammes inn slik at de kan f tak i navnene p enhver debattant som kritiserer AP og venstresiden. Og vi kan lure p hvorfor navn og dermed adresse er s viktig vite for de venstreradikale - hva gjr de med informasjonen mon tro? Skal de varsle arbeidsgiver, venner og familie for utsagn de ikke liker - ogs kalt tysting? Hvor ble det av Stoltenbergs "mer demokrati og mer penhet"?

Uansett, det er beklagelig at Amedia og venstresiden sender kritiske debattanter over til andre fora som document.no eller det som verre er. Debatten stopper aldri.

Og valgkampen i media - den sttter de rdgrnne

Kritisk: Hei, det er Nettavisen som har valgt bruke aid. Grunnen til at vi nsker mer informasjon er at noen f, noen veldig f, klarer ikke justere seg nok til kunne delta i debatt. Det er lov st til hyre og til venstre, men gjerne med argumenter som er poengterte - og uten trusler og personangrep (lov takle ball, ikke person). Ta det med ro, vi hilser debatt like velkommen - og hvis du - eller andre - nsker skrive mer er det gratis, og pent - etablere en blogg p blogg.no. Er det godt nok skrevet der vil det heves p vr forside. Vi hilser alle stemmer velkommen.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Pl Nisja-Wilhelmsen: To eksempler - en fra Norge og en fra Sverige

Socialdemokrat erknner: ?Mamma och jag gmde SD:s valsedlar?

https://nyheteridag.se/socialdemokrat-erkanner-mamma-och-jag-gomde-sds-valsedlar/

Sjekk valgseddelen fr du stemmer!

I Bergen og Oslo ble stemmesedler fra Hyre byttet med Rdt

http://www.dagbladet.no/nyheter/sjekk-valgseddelen-for-du-stemmer/65125847

Judas Iscaroit: Ja, jeg har sett disse tilfellene.

Skriv en ny kommentar