Vil skjulte annonser avgjøre valget?

Hacker lurking in the internet at dark

Det kan gå mot et særdeles jevnt valg, og noen få stemmer kan komme til å avgjøre om partier kommer over eller under den magiske sperregrensen. Disse få stemmene kan bli påvirket av nye og moderne markedsføringstriks.

Nye undersøkelser viser at det som kalles dark ads på engelsk kan påvirke meninger, og få folk til å skifte politiske standpunkt. På norsk er det enkelt å oversette til mørke annonser, eventuelt mørklagte annonser. Men hva er det?

Tradisjonelt blir de fleste annonser publisert. Det vil si at de direkte eller indirekte er tilgjengelig for de fleste av oss.

Disse mørklagte annonsene er ikke allment publisert.

Annonsene på sosiale nettverk bruker ofte dine psykografiske data, det du mener og liker, deler og klikker på for å tilpasse budskap helt ned til kun deg og bare for deg. Annonsene vises så også kun for deg. Ingen andre ser budskapet, det som på engelsk kalles unlisted post (eller upublisert på norsk). Ikke alle disse mørklagte annonsene bruker kun en person som målgruppe, noen bruker større målgrupper (kvinner i Oslo under 30 år), mens andre igjen går helt bredt ut (det sistnevnte er nok det aller sjeldneste). 

Konseptet brukes i stor grad av mange norske annonsører på sosiale medier, i nesten alle tilfeller Facebook. Det kan være så enkelt som t-skjorter med personaliserte budskap (I am a proud dad and Liverpool-supporter) til politikk. 

Det sistnevnte ble brukt i stor grad under valget i England. Kombinasjonen av disse annonsene, hvor budskapet ikke blir allment tilgjengelig - og dermed ikke kan faktasjekkes av noen andre enn kun den som får annonsen, og falske nyheter og falske grupper slik som gruppen som brukes av utenlandske krefter for å sverte Trine Skei Grande (hun er for eksempel nektet innreise til Russland, og var i norske nyheter rundt vedtaket om flyplassavgift som muligens ble brukt for å kunne tjene penger på en slik falsk gruppe) gjør valgkampen vanskeligere å sjekke. 

De mest lærde strides om hvor mye dette påvirker valget for eksempel i USA. Enkelte hevder at grunnen til at Trump vant var smarte nettkampanjer, mens andre tilskriver det helt andre ting. Det som er sikkert er at mørklagte annonser er et problem for reguleringsmyndighetene i Norge. Hvordan kan det sjekkes om annonser som kun mottager ser strider mot norsk Markedsføringslov? Det vil kun være mottageren som ser annonsen, og da mottager som eventuelt må melde den til myndigheter. 

I Norge er det for eksempel ulovlig å annonsere for gambling, men denne annonsen kom opp i bloggforfatterens feed i sommer. Samme hva man mener om spillmonopol i Norge så er det et eksempel på hvordan norske regler kan omgås, både fordi man kun har en målretting - muligens en til en (at kun jeg så annonsen) eller at annonsen kjøres fra utlandet (slik de norske TV-kanalene med gamblingreklame gjør). Facebook har en åpen dør for annonser, og det er ikke vanskelig å manipulere for å få ut det budskapet man ønsker.

Hva skjer hvis et norsk parti gjør det samme? Eller noen med samme hjemland som Putin ønsker å få regjeringsskifte i Norge? Det vil verken være mulig for norske reguleringsmyndigheter å oppdage direkte, eller greit å få en oversikt for noen eksterne. 

Norske (og utenlandske) annonsører bruker allerede dette trikset, men de aller fleste norske annonsører styrer sine kampanjer med relativt høye etiske retningslinjer. Om målet ikke er å selge deg mer lettmelk, men sørge for en mer vennlig regjering for politiske standpunkt fra et land uten demokratiske prinsipper slik vi kjenner det i Norge er det ikke sikkert etikken like høyt.

Russiske myndigheter brukte sosiale medier for å spionere på Macron i Frankrike, og det har også vært mange problemer med falske annonser som prøver å hente ut enda mer informasjon om deg fra Facebook. De mørklagte annonsene kan være forsøk på såkalt fishing, altså å stjele informasjon om deg (slik de mange falske profilene kan være). Enten det er kuponger for gratis kaffe, en ny tjeneste som er bedre enn Netflix som tilfeldigvis har litt thailandsk beskrivelse eller hacking slik russiske myndigheter gjorde. 

Så bør du være skeptisk til annonser på sosiale medier? Utvilsomt. I hvert fall annonsene som virker litt for gode til å være sanne. Hovedregelen er også på Facebook at det som er for godt til å være sant som regel er det. De mørklagte annonsene kan hende ikke kun påvirker din mening, men kan også gi deg alt fra virus til datatyveri. Så må norske myndigheter jobbe med en oppdatert markedsføringslov for å ta inn over seg nye hverdager i en stadig mindre oversiktlig verden med økt antall internasjonale aktører med andre spilleregler enn det vi er vant til her til lands.

 

Les også: De 10 tingene som kan ødelegge Facebook

 

14 kommentarer

Kritisk

02.08.2017 kl.09:18

Tror heller et partisk media som støtter AP og de rødgrønne 100 % ukritisk er en større fare for valget.

VG, NRK, TV2 er allerede godt i gang med å fremstille Støre og AP positivt - og å snakke ned Erna og regjeringen.

Vi har ingen fri og uavhengig presse i Norge når samtlige redaksjoner støtter venstresiden.

Pål Nisja-Wilhelmsen

02.08.2017 kl.14:37

Det er noen redaksjoner som er plassert til høyre på skalaen basert på undersøkelsen som akkurat er gjort. Nettavisen er en en av dem

Judas Iscaroit

02.08.2017 kl.09:49

Vi vet at det er valgfusk blant venstresiden.

Det har vært en tradisjon å stjele valgsedler av partier dem ikke liker. Det skjer i Norge. I Sverige er det folk som har skrytt av dette.

Men også at media lyver så det renner av dem. For å gi sin fulle støtte til tvilsomme partier på venstresiden. Pluss dekke over ting som ikke passer inn. Spesielt nå som det er snart valg.

Pål Nisja-Wilhelmsen

02.08.2017 kl.14:55

Hvis du har bevis for valgfusk er nok mange interesserte i det

Bjarte

02.08.2017 kl.10:40

Jeg tror hemmeligholdet rundt "månelandingen" før siste stortingsvalg var med på å ødelegge for den nåværende regjering.

Jens Stoltenberg lovte jo mer åpenhet og demokrati som statsminister.

02.08.2017 kl.13:11

hva med adblokker..............

Pål Nisja-Wilhelmsen

02.08.2017 kl.14:37

Fungerer ikke på annonsene på Facebook?

Stemmefiskene

02.08.2017 kl.13:30

...dette er nok ikke din nisje, Nisja...

Oppløftende å se at kommentarfeltet er oppadgående; det burde strengt tatt ligget øverst i bloggen, så slipper man scrolle så langt nedover til der det interessante ligger 😉

Pål Nisja-Wilhelmsen

02.08.2017 kl.14:54

Hva mener du?

02.08.2017 kl.13:47

Alle blir påvirket av reklame, enten en innrømmer det eller ikke.

"Vi" er vanedyr, og i en travel hverdag fanger en opp gjerne det som er mest synlig/hørbart.

Det ville ikke hvert den milliard industrien uten reklame, Facebook, Google, osv.

Selvsagt blir en påvirket, og slett ikke utenkelig att noen kan komme over sperregrensen takket være det som fortelles her, selektiv skult/løgnaktig reklame.

Samtidlig så må en tro att de fleste, etter all oppmerksomhet om Internett/media,osv, ser att de ikke er til og stole på.

Det en bør gjøre, er og se på hva som ble lovet, hva har reelt skjedd, og hva er gjennomførbart av det de sier nå.

For min egen del, har jeg gjort det enklere for meg selv, en av de fire "store"...

Hybelkaninene har bevist sin udugelighet, og skadet arbeidsplasser, vanskeliggjort fornuftige forslag, i det hele tatt blitt en dyr udugelig hemsko.

Se på det som blir, og har hvert, reelle resultat, ikke tro på propagandaen.

En av de fire store.

Så får en en mulighet til og se de i kortene, uten mulighet til :vi er en samarbeidsregjering, vi må gi og ta, vi nådde ikke lenger, osv,osv........

Posisjon er viktigere, en sitt eget lands folk, koste hva det koste vil.

På tide og rydde litt......

Kritisk

02.08.2017 kl.16:32

Pål Nisja

Man kan diskutere hvorvidt Nettavisen ligger til høyre eller til venstre - den slår vel begge veier noe som er uvant i norsk media. Men siden jeg har hørt en venstreradikal karakterisere Nettavisen som "frastøtende" (vedkommende lovpriser Klassekampen) kan vi ta det som et komplement for at Nettavisen og Stavrum har mindre slagside til venstre enn alle andre.

Men nå har Amedia sørget for at Nettavisens frie debatt skal strammes inn slik at de kan få tak i navnene på enhver debattant som kritiserer AP og venstresiden. Og vi kan lure på hvorfor navn og dermed adresse er så viktig å vite for de venstreradikale - hva gjør de med informasjonen mon tro? Skal de varsle arbeidsgiver, venner og familie for utsagn de ikke liker - også kalt tysting? Hvor ble det av Stoltenbergs "mer demokrati og mer åpenhet"?

Uansett, det er beklagelig at Amedia og venstresiden sender kritiske debattanter over til andre fora som document.no eller det som verre er. Debatten stopper aldri.

Og valgkampen i media - den støtter de rødgrønne

Pål Nisja-Wilhelmsen

03.08.2017 kl.19:12

Kritisk: Hei, det er Nettavisen som har valgt å bruke aid. Grunnen til at vi ønsker mer informasjon er at noen få, noen veldig få, klarer ikke å justere seg nok til å kunne delta i debatt. Det er lov å stå til høyre og til venstre, men gjerne med argumenter som er poengterte - og uten trusler og personangrep (lov å takle ball, ikke person). Ta det med ro, vi hilser debatt like velkommen - og hvis du - eller andre - ønsker å skrive mer er det gratis, og åpent - å etablere en blogg på blogg.no. Er det godt nok skrevet der vil det heves på vår forside. Vi hilser alle stemmer velkommen.

Judas Iscaroit

03.08.2017 kl.11:05

Pål Nisja-Wilhelmsen: To eksempler - en fra Norge og en fra Sverige

Socialdemokrat erkänner: ?Mamma och jag gömde SD:s valsedlar?

https://nyheteridag.se/socialdemokrat-erkanner-mamma-och-jag-gomde-sds-valsedlar/

Sjekk valgseddelen før du stemmer!

I Bergen og Oslo ble stemmesedler fra Høyre byttet med Rødt

http://www.dagbladet.no/nyheter/sjekk-valgseddelen-for-du-stemmer/65125847

Pål Nisja-Wilhelmsen

03.08.2017 kl.19:09

Judas Iscaroit: Ja, jeg har sett disse tilfellene.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits