Sylvi har skjønt det

De glade amatørene har tatt over markedsføringen. Profesjonelle reklamebyråer tilbyr seg å jobbe gratis for Sylvi Listhaug, men hun sier nei kan vi lese i Dagens Næringsliv. Det er bedre at det ikke ser profesjonelt ut.

- For oss er det viktig at sendingene er ekte og direkte. Det må ha et personlig preg -  da får innholdet mye større effekt enn hvis det er iscenesatt i et studio sier hennes rådgiver til avisen.

Hennes siste video har 90 000 visninger på Facebook (se under for caset Rema 1000 for hvordan slike visninger vises).

Hva er markedsføring?

Philip Kotler har definert markedsføring som en sosial prosess der individer og grupper skaffer seg det de trenger og ønsker gjennom at det er skapt, tilbydt og fritt utvekslet med andre produkter og tjenester av verdi. Slik står det i hvert fall i den siste boken oversatt til norsk (Gyldendal Akademisk 2016, Markedsføringsledelse).

God markedsføring handler om å identifisere markedet, videreutvikle produkter og tilhørende historier. Det er å sette riktig pris, og er en viktig del av distribusjon og promotering. Reklame er en del av det, men så mye mer.

I den siste boken til Kotler er det definert noen hovedtrender. Den ene er at markedsavdelingen slik vi kjenner den forsvinner, og helhetlig markedsføring tar over. I tillegg vil det bli større avkastningskrav, mer vitenskapelig markedsføring, automatisert og mer kreativ markedsføring. Massemarkedsføringen erstattes også av presisjonsmarkedsføring (gjenfortalt på side 21 i Praktisk innholdsmarkedsføring, opprinnelig fra boken over).

Hva betyr det?

Helhetlig markedsføring betyr at markedsføring er en del av hele bedriften. Det er ikke noe en markedsavdeling gjør, men noe som gjøres av alle. Fokus på målgruppen(e) må gjennomsyre alt. Hva ønsker den, og hva vil den? Hvilke behov har den? Større avkastningskrav er den delen hvor økonomene går fra kontrollerende til utøvende, man må faktisk regne på hvilken markedsføring som lønner seg og hvordan. Selvfølgelig har det vært noe slik før, men ganske ofte har det vært sagt at "vi vet ikke helt hva som egentlig fungerer." Det vil ikke siviløkonomene godta. Ikke lenger.

Så vil ingeniørene og utviklerne hjelpe til med den vitenskapelige og automatiserte markedsføringen gjennom robotkjøp, målgrupper og datautnyttelse. Tekniske løsninger som ligger langt over forståelsesnivået til siviløkonomene som teller pengene og de fleste tradisjonelle markedsførere. På toppen av dette kommer den kreative presisjonsmarkedsføringen. Det er den Sylvis rådgiver påpeker i intervjuet i DN. Den som reklamebyråene tror de kan bedre, men som de ikke kan?

Er det slik at proffe folk, de som har jobbet med reklamen - den siste instansen av markedsføring for mange - kan dette best? Kan de bruke triksene fra tradisjonelle kanaler i nye?

Caset Rema 1000

- Vi kommer med mer innhold framover der Rema 1000 som avsender er mindre synlig, sa Mette Fossum til Kampanje i mai. 

Bakgrunnen var lanseringen av det som i markedsføringsmagasinet ble framstilt som et forsøk på å ta opp konkurransen med etablerte TV-kanaler. Produksjonen, Livet bak kassen, var laget av TV-produksjonsselskapet Rubicon.

Framvisningen av serien gjorde Rema 1000 på egne sider, Facebook og YouTube. Den første episoden har 94 000 visninger på Facebook, og litt over 4 000 visninger på YouTube - hvor også det linkes til fra Remas egne sider. 

Det er to episoder ekstra av serien på YouTube mot Facebook, antall visninger per 5.august er som følger:

 

Et butikkliv - antall visninger av hver episode
  1 2 3 4 5 6 7 8
Facebook 94000 53000 50000 49000 39000 31000    
YouTube 4134 3281 1152 659 1112 907 430 587

 

En videovisning på Facebook tilsier at videoen er sett i mer enn tre sekunder, den kan være automatisk satt igang og på mobil må kun halvparten av videoen være synlig på mobilskjermen for at det telles. YouTube teller de som har satt igang videoen, og kun etter en viss prosentandel av videoen. Videoene i denne serien er på rundt 8 minutter - noe som betyr at de 4134 som telles som sett har i hvert fall et halvt minutt - helst mer. Det finnes mange variasjoner av tellemetodene, eller oppdateringer for å være nøyaktig. Det er dog slik at generelt kan man si at tallene til YouTube ligner mer på tradisjonelle seertall enn det man får på Facebook. YouTube har også en høyere gjennomføringsrate - altså folk som ser ferdig en video.

Om dette er tall som Rema 1000 kan være fornøyd med kan diskuteres. Det kommer helt an på målet, og kostnaden. Det er i hvert fall et eksempel på hvor proffe folk i en kanal (TV) skal lage noe for en annen (Facebook og YouTube)

Er bannerannonsen allerede død?

Hvis du leser hva eksperter sier til nesten uansett hvilken tid vil det være mange nok som sier at noe er dødt. Det betyr etter all sannsynlighet at populariteten har flatet ut. I boken om innholdsmarkedsføring har jeg brukt Hype Cycle som eksempel (side 60) for at den formen for markedsføring har nådd "Slope of Enlightment." Bannerannonsen på sin side er på det som kalles Plateau of productivity, altså at den har nådd sitt virkelige reelle og riktige levepunkt.

På toppen, Peak of inflated expectations, ligger nå Facebook-annonsering (på veien opp er muligens Instagram og Snapchat). Som med alle nye former for markedsføring vil man etter toppen få en nedtur før normalnivået nås.

For fakta er, for de som bruker det som er viktig i markedsføringens test av effekt, at alle former for markedsføring der hvor det er målgruppe vil ha en funksjon. TV fungerer fortsatt. Kundeservice fungerer fortsatt. At folk kommer inn i butikk og møter kundefokus fungerer. Å tilpasse produkter til folks hverdag fungerer fortsatt. Og en av de tingene som fungerer, akkurat nå, er sannsynligvis livesendinger fra det som ikke er studio.

Hva skal vi med mediebyråer og reklamebyråer da?

Hvis alle kjøper egen annonser, eller produsere egen reklame og markedsføring så har vel dagens mediebyråer og reklamebyråer ingen funksjon? Om Sylvi kan lage alt selv, så hva skal hun med profesjonelle medhjelpere (med unntak av hennes dyktige rådgiver, som Nettavisen kåret til en av de viktigste på nett i Norge)? 

Om du har hoppet over mesteparten av teksten i denne bloggposten har du ikke lest definisjonen av markedsføring, som er mye mer utførelsen av noe i et sisteledd. Markedsføring krever profesjonell og strategisk forståelse av både marked, produkt, distribusjonskanaler og mye mer. Det er en kontinuerlig prosess hvor det kreves ekspertise. Mediebyråenes tradisjonelle rolle som forhandlere av best pris på TV er nok på vei bort, og kanskje vil markedssjefene kjøpe mer direkte. Det betyr ikke at ekspertisen ikke vil kreves. Det samme med reklamebyråer, de som lager et sluttprodukt. At produktene forandrer seg er en utfordring for byråene, og de gode vil overleve fordi de har en knapphetsressurs: Kreativitet.

Profesjonalitet er å gjøre noe godt, og det er det folk misforstår når de kaller det Sylvi og kompani gjør for amatørmessig, det er snarere tvert imot. Det er profesjonell bruk av et nytt medie med klare strategiske valg.

Det må distribueres

Det Sylvi har skjønt er å gi budskapet der folk er. Folk er på Facebook og nettaviser. Nettavisene skriver om det hun gjør nesten uansett, men gjerne med vrier. Da vil hun snakke direkte, og svare direkte. Sylvi har skjønt det en vi hadde møte med i fjor hos DNB ikke hadde skjønt (uttalelsen var slik: Vi har mange besøkende på våre sider i dag, mer enn nok og trenger ikke å distribuere noe av det vi gjør). Nå skal det sies at det ikke er en holdning nok alle i banken har, men om det er det så vet jeg hvilken bank som ikke har den største merkevaren om noen år.

For Sylvi har skjønt det. Hun er større enn sitt eget parti på Facebook, og større enn Erna Solberg, Høyre, Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet sist uke - om man slår de sammen.

Et forsøk på oppsummering

Former for kommunikasjon, og hvordan det løses kommer an på produkt og målgruppe, samt hva man vil si. For noen vil en papiravisannonse være riktig, mens andre bør jobbe mest med innpakningen av produktet. Valgene som tas må tas med bakgrunn i hvem, hva og hvor.

Så selv om den polerte reklamevideoen fungerte fint på TV, og kanskje fortsatt gjør det mot de som fortsatt ser TV så vil ikke det være riktig løsning for video på Facebook. Å velge distribusjon er viktig, som man også ser i caset til Rema 1000 over. Det hjelper ikke å ha noe godt å si, og så det godt - om ingen hører eller ser det. 

Hvis et mediebyrå, en markedssjef eller en rådgiver i et selskap som skal selge deg en annonse eller en ny form for hva som helst mener det er det eneste redde bør du ta den berømte klypen med salt. Slik er det ikke. Samtidig som det aldri har forandret seg så fort som det gjør nå. Du må også forandre, og det er lurt å prøve noe nytt. At den digitale reklamebransjen, kjøp av markedsføring på Internett, nå er større enn TV - og da den største i Norge - er viktig for de fleste. Det betyr at mange smarte mennesker har valgt digital markedsføring, fordi det fungerer. Vi bombaderes med budskap hver dag, og derfor er det viktig å skille seg ut med kreativitet og levere produktet der folk er. Til den millionen som leser Nettavisen hver dag. Til de hundretusener som bruker Snapchat hver time. Til de som sitter på Instagram 24 timer i døgnet. Og til de som henter papiravisen i postkassen, sjekker ut nye produkter i hylla og som hører på hva naboen sier før alt annet.

Markedsføring fungerer på Facebook, på Google og i en sikker og seriøs kontekst hos norske medier. Bare du velger å gjøre det riktig. Sylvi Listhaug lever like godt av oppslagene i VG, Nettavisen og Aftenposten som har flere lesere/seere enn hennes livesendinger, men hun gjør begge deler. 

Markedsføring er en helhetlig prosess. Hvor prosess kanskje er det viktigste ordet. Hos SNL defineres det slik:

forløp, utvikling; naturlig utvikling gjennom flere stadier

 

 

24 kommentarer

henrik Leirvik

06.08.2017 kl.22:49

Om FrP vil skrote EØS og gå for utmelding av shengen, opprette frihandelsavtaler med aktuelle handelspartnarar, vil partiet jumpe opp på 20-talet på tre-fire veker.

Daniel

06.08.2017 kl.22:58

Denne Wilhelmsen med en svært nedlatende holdning om at Sylvi har skjønt det. Det er mulig at Sylvi og hennes rådgivere forstår å bruke facebook spesielt gunstig, men "in the end" så holder ikke det for å "gå hjem" hos mennesker. For at Sylvi skal "gå hjem" hos mange så må hun kunne overbevise dem i fora utenfor facebook. For det er i utgangspunktet ikke store vansker med å plukke opp saker som man vet mange har et klart forhold til, og i den forbindelse formulere en passende one-liner i tråd med hva mange mener.

Grunnen til at Sylvi så til de grader har gått hjem hos mange, og samtidig er så forhatt hos endel miljøer er at hun ikke bare har facebook, men samtidig gir ryggdekning i fora utenom facebook.

Dette er til stor sorg for endel, deriblant denne Nisja-Wilhelmsen. For Nisja-Wilhelmsen hadde nok ønsket at denne "Die Grande aus Overhalla" hadde samme evner

Pål Nisja-Wilhelmsen

08.08.2017 kl.07:10

Daniel: Som jeg skriver har Sylvi, og hennes rådgivere, vært flinke i digital kommunikasjon. Du påpeker også noe viktig: Nytter ikke å være godt et sted, blir som å løpe med kun ett ben. Personlig skulle jeg ønske at det partiet jeg sympatiserer mer med hadde vært flinkere til det samme, men slik er det ikke nå. En eller annen norsk forfatter skrev vel en gang at mindretallet har rett? :-)

Anders

07.08.2017 kl.03:18

Det er ikke bare Sylvi som har fattet galskapen. Det er nok mange, og stadig flere nordmenn som har startet på tanken om hva som vil bli resultatet av en mengde familiemedlemmer som får fritt leide inn i Norge! Prøv å tenke på oss, og ikke på de som (liksom er forfulgt) kommer og ikke har rett til opphold! Nå er det alvor! Vil du fortsatt motta din berettige støtte?

Petter H

07.08.2017 kl.08:42

Merker meg at du har slettet ditt tåpelige innlegg om den skumle bestefaren som "truet" deg.

Det var fornuftig, hold deg til å skrive om ting du behersker.

Dette var et bra og lærererikt innlegg.

Pål Nisja-Wilhelmsen

08.08.2017 kl.07:07

Petter H: Vet ikke helt hvor du har det fra at det er slettet, men her er det om du trodde det: http://nisja.blogg.no/1501228581_kjre_bestefar_i_asker_som_nsker_at_min_familie_skal_utsettes_for_terror.html - jeg vet heller ikke hvorfor du mener det er en forskjell på å oppfordre til åpen debatt, hvor flere sier sin mening og det som Sylvi gjør med å si sin mening direkte. Skal vi tåle at meninger blir ytret må også meninger vi ikke liker bli ytret og få lov til å bli ytret. Slik Sylvi ofte blir angrepet er dumt og ødelegger en god debatt. Selv om jeg ikke alltid er enig mener jeg det er dumt at debatter ødelegges av folk som skriker med trusler og usannheter fra både venstre og høyre side.

OTG

07.08.2017 kl.08:54

Vel, NRK og TV2 har valgt side i valgkampen og pøser på med positiv omtale om Jonas Gahr Støre og AP, siden redaksjonene ønsker en rødgrønn regjering.

AP og Amedia klarer også å begrense diskusjonene i Nettavisen, siden denne er den eneste avis som kan være litt kritisk til Støre som ny statsminister. Alle andre i mediaverden logrer vilt med tanken på AP og økt pressestøtte. Kanskje AP og deres utallige mediarådgivere med alle sine støttemillioner fra LO også har skjønt noe?

Siden Sylvi Listhaug alltid fremstilles negativt i venstresidens presse må hun ty til nye markedsføringskanaler for å få ut sitt budskap, uten at det ødelegges og fremstilles negativt av hennes arge motstandere i norsk presse. Når APs Anniken Huitfeldt ber oss melde fra om trygdemisbruk sier journalister at "det er ansvarlig politikk å si fra". Når Sylvi Listhaug ber oss melde fra om flyktninger som reiser på ferietur til regimer og land de har flyktet fra så "oppfordrer hun til angiveri".

Folk er blitt lei en ensidig og partisk presse - og tyr til nye media for å kunne danne seg sin egen mening. Og det til pressas store skrekk.

Pål Nisja-Wilhelmsen

08.08.2017 kl.07:11

OTG: Det er Nettavisen som har ønsket å bruke et nytt registreringssystem for kommentarer. Når det gjelder objektiv journalistikk må jeg si meg enig med Hunter S. Thompson at det ikke finnes.

Per

07.08.2017 kl.09:03

Er innlegget om den "skumle bestefaren" slettet? Jaja, ganske greit å ikke måtte stå for sine meninger.

Pål Nisja-Wilhelmsen

08.08.2017 kl.07:05

Per: Jeg skriver under fullt navn, og har ikke slettet noe. Står godt for det jeg skrev, men kan ikke gå god for truslene som ble framstilt mot andre enn meg i kommentarfeltet så der er noe slettet. http://nisja.blogg.no/1501228581_kjre_bestefar_i_asker_som_nsker_at_min_familie_skal_utsettes_for_terror.html

Thomas

07.08.2017 kl.09:45

Facebook visning kommer når videoen starter automatisk på framsiden, så om du scroller nedover framsiden din vil facebook-videoen mest sannsynlig få en visning. På Youtube så må man gå inn på videoen for å få visning, dette er hovedgrunnen for at det utgjør en veldig stor forskjell.

Oppgitt

07.08.2017 kl.10:16

Etter forrige innlegg om bestefaren så velger jeg å ikke bruke tiden min på å lese det du skriver og heller bruke tiden på å lese kommentarfeltet. I kommentarfeltet så er det mye fornuftig.

Love

07.08.2017 kl.10:17

Sylvi rocks!

Kalle Kanin

07.08.2017 kl.10:33

OTG; Den konspirasjonsteorien om Ap og media er gammelt oppspinn. Folk ler jo av dette. Om du har lyst til å fortsatt tro på løgner, bestemmer du selv.

Heldigvis forsvinner Listhaug ut fra regjeringskontorene snart. Virker på de fleste her i landet at hun har mistet all forstand.

OTG

07.08.2017 kl.10:37

Kalle Kanin

Man kan se fra verdensrommet at norsk media domineres av venstresiden og det dokumenteres av pressas egne organisasjoner - 90 % stemmer AP, SV og Rødt.

Det er latterlig å forsøke å bortforklare at AP og Jonas Gahr Støre fremstilles som den nye Messias som går på vannet i norsk presse. Det er knapt ett kritisk ord om Støre & co.

Kalle Kanin

07.08.2017 kl.10:44

Dette er jo vrøvl fra en ende til den andre.

Om du velger å tro på dette, bestemmer du som sagt selv.

Alle uten om den blåøyde menigheten ser at vi har en balansert og nøytral media.

Kritisk

07.08.2017 kl.11:00

Norsk media nøytral? Er kaninen blind?

VG driver body shaming av Erna mens Hadia poserer stolt på Trollpikken. Og NRK inviterer Jonas Gahr Støre til kosepludring mens Sylvi er en "angiver".

Kalle Kanin må ha fått rød eller grønn stær...

rolf todal

07.08.2017 kl.11:23

Er ikke mer enn rett og rimelig å melde i fra lykkejegerne.Naiveee norge som bruker millioner skattepenger å fø på dem som jukser Flykter fra sitt hjemland,på grund av fare for sit liv, også reiser de tilbake på ferie..Da bør vi si ifra.Vi melder jo til politiet om andre ulovligheter som blir oppdaget.Angiveri er et fulstendig feil uttrykk.Send juksemakerne tilbake, dit de kommer fra.

Tom

07.08.2017 kl.11:24

Når norske media til de grader er farget mørkerød, er Facebook Guds gave til høyresiden. Her kan man legge ut sine synspunkter og meninger uten risiko for forvrengelse og mistenkeliggjøring på veien gjennom det røde filteret journalistene generelt benytter.

Du ser det kanskje på deg selv også? En blogger som fargelegger, utelater fakta som ikke passer og som vrir det hele til å passe i eget bilde? Vel, ta en nøye titt i speilet, så ser du kanskje grunnen til at ting blir som de blir...

Kent

07.08.2017 kl.12:04

Kalle Kanin

Bedrøvelig å se noen sette så feilaktige ord på tingenes tilstand som du gjør!

Som deg har jeg "sovet i timen", men våknet da en bekjent av meg fikk meg til å suge på denne karamellen: "Greia er jo at media er verdens største religion. Å diskutere med folk som tror på alt media sier, blir som å diskutere med folk som kun tror på en viss religion, de klarer ikke tenke selv..."

Blåøyde? Let litt lenger enn nesa di rekker.

kris

07.08.2017 kl.12:16

Kalle Kanin, at du er fornøyd fra ditt blodrøde ståsted sier vel det meste....

Dette fra journalistenes egen blekke:

"Hvis norske journalister hadde fått bestemme, ville Ap, SV og Rødt fått 100 av 169 representanter på Stortinget."

http://journalisten.no/2017/05/norske-journalister-stemmer-fortsatt-knallrodt

Ottar Rakvåg

07.08.2017 kl.12:20

Sylvi er ærlig og rett fram.

Så enkelt.

Hun tørr der andre tier.

Hun tar opp de viktigste temaene for Norge som nasjon, i dag og for fremtiden, ikke minst.

Hun går inn i løvens hule og går til rette med islamske dobbeltkommunikatorer som prediker noe i sitt hjemland, noe annet i Norge.

Uansett politisk tema er hun like klar i sin tale.

Kan ikke understreke sterkt nok hvor viktig Sylvis tydelige språk er. Ikke noe platt regi a la reklamebyråer. Sylvihaterne er det nok av. Sylvi bryr seg ikke ett sekund. Hun står rakrygget. Det er sterkt.

kris

07.08.2017 kl.12:32

Og her er en til, muligens enda verre, og så snakkes det om

nøytrale medier? LOL!

"Dersom journalister fikk bestemme, ville Rødt, MDG og SV til sammen vært dobbelt så store som Høyre på Stortinget.

https://www.medier24.no/artikler/dersom-journalister-fikk-bestemme-ville-rodt-mdg-og-sv-til-sammen-vaert-dobbelt-sa-store-som-hoyre-pa-stortinget/382840

Zig

07.08.2017 kl.16:23

Alle ser at norske medier, inkludert NRK og TV2, har valgt Støre som ny statsminister og forsøker å fremstille Erna & co mest mulig negativt. Det er knapt ett kritisk spørsmål å spore fra redaksjonene mot Støres tåketale - og de forsøker glatte over når han skifter mening (ca. annenhver dag. Og som vanlig henter de inn sine loslitte "eksperter" fra venstresiden for å fortelle oss hvor feil hun tar.

Sylvi Listhaug og Frp er selveste hatobjektet i norsk presse og følgelig må hun ty til sosiale media for å få frem sitt budskap. Det blir alltid forvrengt i verste mening dersom en journalist skal bringe det videre.

Ingen journalist som vil beholde jobben sin og et forhold til sine kolleger våger å støtte Listhaug. Vedkommende blir støtt ut i det mørkeste mørke og frosset ut av sine røde kolleger.

Velkommen til norsk presse.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits