hits

Sylvi har skjnt det

De glade amatrene har tatt over markedsfringen. Profesjonelle reklamebyrer tilbyr seg jobbe gratis for Sylvi Listhaug, men hun sier nei kan vi lese i Dagens Nringsliv. Det er bedre at det ikke ser profesjonelt ut.

- For oss er det viktig at sendingene er ekte og direkte. Det m ha et personlig preg -  da fr innholdet mye strre effekt enn hvis det er iscenesatt i et studio sier hennes rdgiver til avisen.

Hennes siste video har 90 000 visninger p Facebook (se under for caset Rema 1000 for hvordan slike visninger vises).

Hva er markedsfring?

Philip Kotler har definert markedsfring som en sosial prosess der individer og grupper skaffer seg det de trenger og nsker gjennom at det er skapt, tilbydt og fritt utvekslet med andre produkter og tjenester av verdi. Slik str det i hvert fall i den siste boken oversatt til norsk (Gyldendal Akademisk 2016, Markedsfringsledelse).

God markedsfring handler om identifisere markedet, videreutvikle produkter og tilhrende historier. Det er sette riktig pris, og er en viktig del av distribusjon og promotering. Reklame er en del av det, men s mye mer.

I den siste boken til Kotler er det definert noen hovedtrender. Den ene er at markedsavdelingen slik vi kjenner den forsvinner, og helhetlig markedsfring tar over. I tillegg vil det bli strre avkastningskrav, mer vitenskapelig markedsfring, automatisert og mer kreativ markedsfring. Massemarkedsfringen erstattes ogs av presisjonsmarkedsfring (gjenfortalt p side 21 i Praktisk innholdsmarkedsfring, opprinnelig fra boken over).

Hva betyr det?

Helhetlig markedsfring betyr at markedsfring er en del av hele bedriften. Det er ikke noe en markedsavdeling gjr, men noe som gjres av alle. Fokus p mlgruppen(e) m gjennomsyre alt. Hva nsker den, og hva vil den? Hvilke behov har den? Strre avkastningskrav er den delen hvor konomene gr fra kontrollerende til utvende, man m faktisk regne p hvilken markedsfring som lnner seg og hvordan. Selvflgelig har det vrt noe slik fr, men ganske ofte har det vrt sagt at "vi vet ikke helt hva som egentlig fungerer." Det vil ikke sivilkonomene godta. Ikke lenger.

S vil ingenirene og utviklerne hjelpe til med den vitenskapelige og automatiserte markedsfringen gjennom robotkjp, mlgrupper og datautnyttelse. Tekniske lsninger som ligger langt over forstelsesnivet til sivilkonomene som teller pengene og de fleste tradisjonelle markedsfrere. P toppen av dette kommer den kreative presisjonsmarkedsfringen. Det er den Sylvis rdgiver ppeker i intervjuet i DN. Den som reklamebyrene tror de kan bedre, men som de ikke kan?

Er det slik at proffe folk, de som har jobbet med reklamen - den siste instansen av markedsfring for mange - kan dette best? Kan de bruke triksene fra tradisjonelle kanaler i nye?

Caset Rema 1000

- Vi kommer med mer innhold framover der Rema 1000 som avsender er mindre synlig, sa Mette Fossum til Kampanje i mai. 

Bakgrunnen var lanseringen av det som i markedsfringsmagasinet ble framstilt som et forsk p ta opp konkurransen med etablerte TV-kanaler. Produksjonen, Livet bak kassen, var laget av TV-produksjonsselskapet Rubicon.

Framvisningen av serien gjorde Rema 1000 p egne sider, Facebook og YouTube. Den frste episoden har 94 000 visninger p Facebook, og litt over 4 000 visninger p YouTube - hvor ogs det linkes til fra Remas egne sider. 

Det er to episoder ekstra av serien p YouTube mot Facebook, antall visninger per 5.august er som flger:

 

Et butikkliv - antall visninger av hver episode
  1 2 3 4 5 6 7 8
Facebook 94000 53000 50000 49000 39000 31000    
YouTube 4134 3281 1152 659 1112 907 430 587

 

En videovisning p Facebook tilsier at videoen er sett i mer enn tre sekunder, den kan vre automatisk satt igang og p mobil m kun halvparten av videoen vre synlig p mobilskjermen for at det telles. YouTube teller de som har satt igang videoen, og kun etter en viss prosentandel av videoen. Videoene i denne serien er p rundt 8 minutter - noe som betyr at de 4134 som telles som sett har i hvert fall et halvt minutt - helst mer. Det finnes mange variasjoner av tellemetodene, eller oppdateringer for vre nyaktig. Det er dog slik at generelt kan man si at tallene til YouTube ligner mer p tradisjonelle seertall enn det man fr p Facebook. YouTube har ogs en hyere gjennomfringsrate - alts folk som ser ferdig en video.

Om dette er tall som Rema 1000 kan vre fornyd med kan diskuteres. Det kommer helt an p mlet, og kostnaden. Det er i hvert fall et eksempel p hvor proffe folk i en kanal (TV) skal lage noe for en annen (Facebook og YouTube)

Er bannerannonsen allerede dd?

Hvis du leser hva eksperter sier til nesten uansett hvilken tid vil det vre mange nok som sier at noe er ddt. Det betyr etter all sannsynlighet at populariteten har flatet ut. I boken om innholdsmarkedsfring har jeg brukt Hype Cycle som eksempel (side 60) for at den formen for markedsfring har ndd "Slope of Enlightment." Bannerannonsen p sin side er p det som kalles Plateau of productivity, alts at den har ndd sitt virkelige reelle og riktige levepunkt.

P toppen, Peak of inflated expectations, ligger n Facebook-annonsering (p veien opp er muligens Instagram og Snapchat). Som med alle nye former for markedsfring vil man etter toppen f en nedtur fr normalnivet ns.

For fakta er, for de som bruker det som er viktig i markedsfringens test av effekt, at alle former for markedsfring der hvor det er mlgruppe vil ha en funksjon. TV fungerer fortsatt. Kundeservice fungerer fortsatt. At folk kommer inn i butikk og mter kundefokus fungerer. tilpasse produkter til folks hverdag fungerer fortsatt. Og en av de tingene som fungerer, akkurat n, er sannsynligvis livesendinger fra det som ikke er studio.

Hva skal vi med mediebyrer og reklamebyrer da?

Hvis alle kjper egen annonser, eller produsere egen reklame og markedsfring s har vel dagens mediebyrer og reklamebyrer ingen funksjon? Om Sylvi kan lage alt selv, s hva skal hun med profesjonelle medhjelpere (med unntak av hennes dyktige rdgiver, som Nettavisen kret til en av de viktigste p nett i Norge)? 

Om du har hoppet over mesteparten av teksten i denne bloggposten har du ikke lest definisjonen av markedsfring, som er mye mer utfrelsen av noe i et sisteledd. Markedsfring krever profesjonell og strategisk forstelse av bde marked, produkt, distribusjonskanaler og mye mer. Det er en kontinuerlig prosess hvor det kreves ekspertise. Mediebyrenes tradisjonelle rolle som forhandlere av best pris p TV er nok p vei bort, og kanskje vil markedssjefene kjpe mer direkte. Det betyr ikke at ekspertisen ikke vil kreves. Det samme med reklamebyrer, de som lager et sluttprodukt. At produktene forandrer seg er en utfordring for byrene, og de gode vil overleve fordi de har en knapphetsressurs: Kreativitet.

Profesjonalitet er gjre noe godt, og det er det folk misforstr nr de kaller det Sylvi og kompani gjr for amatrmessig, det er snarere tvert imot. Det er profesjonell bruk av et nytt medie med klare strategiske valg.

Det m distribueres

Det Sylvi har skjnt er gi budskapet der folk er. Folk er p Facebook og nettaviser. Nettavisene skriver om det hun gjr nesten uansett, men gjerne med vrier. Da vil hun snakke direkte, og svare direkte. Sylvi har skjnt det en vi hadde mte med i fjor hos DNB ikke hadde skjnt (uttalelsen var slik: Vi har mange beskende p vre sider i dag, mer enn nok og trenger ikke distribuere noe av det vi gjr). N skal det sies at det ikke er en holdning nok alle i banken har, men om det er det s vet jeg hvilken bank som ikke har den strste merkevaren om noen r.

For Sylvi har skjnt det. Hun er strre enn sitt eget parti p Facebook, og strre enn Erna Solberg, Hyre, Jonas Gahr Stre og Arbeiderpartiet sist uke - om man slr de sammen.

Et forsk p oppsummering

Former for kommunikasjon, og hvordan det lses kommer an p produkt og mlgruppe, samt hva man vil si. For noen vil en papiravisannonse vre riktig, mens andre br jobbe mest med innpakningen av produktet. Valgene som tas m tas med bakgrunn i hvem, hva og hvor.

S selv om den polerte reklamevideoen fungerte fint p TV, og kanskje fortsatt gjr det mot de som fortsatt ser TV s vil ikke det vre riktig lsning for video p Facebook. velge distribusjon er viktig, som man ogs ser i caset til Rema 1000 over. Det hjelper ikke ha noe godt si, og s det godt - om ingen hrer eller ser det. 

Hvis et mediebyr, en markedssjef eller en rdgiver i et selskap som skal selge deg en annonse eller en ny form for hva som helst mener det er det eneste redde br du ta den bermte klypen med salt. Slik er det ikke. Samtidig som det aldri har forandret seg s fort som det gjr n. Du m ogs forandre, og det er lurt prve noe nytt. At den digitale reklamebransjen, kjp av markedsfring p Internett, n er strre enn TV - og da den strste i Norge - er viktig for de fleste. Det betyr at mange smarte mennesker har valgt digital markedsfring, fordi det fungerer. Vi bombaderes med budskap hver dag, og derfor er det viktig skille seg ut med kreativitet og levere produktet der folk er. Til den millionen som leser Nettavisen hver dag. Til de hundretusener som bruker Snapchat hver time. Til de som sitter p Instagram 24 timer i dgnet. Og til de som henter papiravisen i postkassen, sjekker ut nye produkter i hylla og som hrer p hva naboen sier fr alt annet.

Markedsfring fungerer p Facebook, p Google og i en sikker og seris kontekst hos norske medier. Bare du velger gjre det riktig. Sylvi Listhaug lever like godt av oppslagene i VG, Nettavisen og Aftenposten som har flere lesere/seere enn hennes livesendinger, men hun gjr begge deler. 

Markedsfring er en helhetlig prosess. Hvor prosess kanskje er det viktigste ordet. Hos SNL defineres det slik:

forlp, utvikling; naturlig utvikling gjennom flere stadier

 

 

24 kommentarer
henrik Leirvik

henrik Leirvik

Om FrP vil skrote ES og g for utmelding av shengen, opprette frihandelsavtaler med aktuelle handelspartnarar, vil partiet jumpe opp p 20-talet p tre-fire veker.

Denne Wilhelmsen med en svrt nedlatende holdning om at Sylvi har skjnt det. Det er mulig at Sylvi og hennes rdgivere forstr bruke facebook spesielt gunstig, men "in the end" s holder ikke det for "g hjem" hos mennesker. For at Sylvi skal "g hjem" hos mange s m hun kunne overbevise dem i fora utenfor facebook. For det er i utgangspunktet ikke store vansker med plukke opp saker som man vet mange har et klart forhold til, og i den forbindelse formulere en passende one-liner i trd med hva mange mener.

Grunnen til at Sylvi s til de grader har gtt hjem hos mange, og samtidig er s forhatt hos endel miljer er at hun ikke bare har facebook, men samtidig gir ryggdekning i fora utenom facebook.

Dette er til stor sorg for endel, deriblant denne Nisja-Wilhelmsen. For Nisja-Wilhelmsen hadde nok nsket at denne "Die Grande aus Overhalla" hadde samme evner

Daniel: Som jeg skriver har Sylvi, og hennes rdgivere, vrt flinke i digital kommunikasjon. Du ppeker ogs noe viktig: Nytter ikke vre godt et sted, blir som lpe med kun ett ben. Personlig skulle jeg nske at det partiet jeg sympatiserer mer med hadde vrt flinkere til det samme, men slik er det ikke n. En eller annen norsk forfatter skrev vel en gang at mindretallet har rett? :-)

Det er ikke bare Sylvi som har fattet galskapen. Det er nok mange, og stadig flere nordmenn som har startet p tanken om hva som vil bli resultatet av en mengde familiemedlemmer som fr fritt leide inn i Norge! Prv tenke p oss, og ikke p de som (liksom er forfulgt) kommer og ikke har rett til opphold! N er det alvor! Vil du fortsatt motta din berettige sttte?

Merker meg at du har slettet ditt tpelige innlegg om den skumle bestefaren som "truet" deg.

Det var fornuftig, hold deg til skrive om ting du behersker.

Dette var et bra og lrererikt innlegg.

Petter H: Vet ikke helt hvor du har det fra at det er slettet, men her er det om du trodde det: http://nisja.blogg.no/1501228581_kjre_bestefar_i_asker_som_nsker_at_min_familie_skal_utsettes_for_terror.html - jeg vet heller ikke hvorfor du mener det er en forskjell p oppfordre til pen debatt, hvor flere sier sin mening og det som Sylvi gjr med si sin mening direkte. Skal vi tle at meninger blir ytret m ogs meninger vi ikke liker bli ytret og f lov til bli ytret. Slik Sylvi ofte blir angrepet er dumt og delegger en god debatt. Selv om jeg ikke alltid er enig mener jeg det er dumt at debatter delegges av folk som skriker med trusler og usannheter fra bde venstre og hyre side.

Vel, NRK og TV2 har valgt side i valgkampen og pser p med positiv omtale om Jonas Gahr Stre og AP, siden redaksjonene nsker en rdgrnn regjering.

AP og Amedia klarer ogs begrense diskusjonene i Nettavisen, siden denne er den eneste avis som kan vre litt kritisk til Stre som ny statsminister. Alle andre i mediaverden logrer vilt med tanken p AP og kt pressesttte. Kanskje AP og deres utallige mediardgivere med alle sine stttemillioner fra LO ogs har skjnt noe?

Siden Sylvi Listhaug alltid fremstilles negativt i venstresidens presse m hun ty til nye markedsfringskanaler for f ut sitt budskap, uten at det delegges og fremstilles negativt av hennes arge motstandere i norsk presse. Nr APs Anniken Huitfeldt ber oss melde fra om trygdemisbruk sier journalister at "det er ansvarlig politikk si fra". Nr Sylvi Listhaug ber oss melde fra om flyktninger som reiser p ferietur til regimer og land de har flyktet fra s "oppfordrer hun til angiveri".

Folk er blitt lei en ensidig og partisk presse - og tyr til nye media for kunne danne seg sin egen mening. Og det til pressas store skrekk.

OTG: Det er Nettavisen som har nsket bruke et nytt registreringssystem for kommentarer. Nr det gjelder objektiv journalistikk m jeg si meg enig med Hunter S. Thompson at det ikke finnes.

Er innlegget om den "skumle bestefaren" slettet? Jaja, ganske greit ikke mtte st for sine meninger.

Per: Jeg skriver under fullt navn, og har ikke slettet noe. Str godt for det jeg skrev, men kan ikke g god for truslene som ble framstilt mot andre enn meg i kommentarfeltet s der er noe slettet. http://nisja.blogg.no/1501228581_kjre_bestefar_i_asker_som_nsker_at_min_familie_skal_utsettes_for_terror.html

Facebook visning kommer nr videoen starter automatisk p framsiden, s om du scroller nedover framsiden din vil facebook-videoen mest sannsynlig f en visning. P Youtube s m man g inn p videoen for f visning, dette er hovedgrunnen for at det utgjr en veldig stor forskjell.

Etter forrige innlegg om bestefaren s velger jeg ikke bruke tiden min p lese det du skriver og heller bruke tiden p lese kommentarfeltet. I kommentarfeltet s er det mye fornuftig.

Sylvi rocks!

OTG; Den konspirasjonsteorien om Ap og media er gammelt oppspinn. Folk ler jo av dette. Om du har lyst til fortsatt tro p lgner, bestemmer du selv.

Heldigvis forsvinner Listhaug ut fra regjeringskontorene snart. Virker p de fleste her i landet at hun har mistet all forstand.

Kalle Kanin

Man kan se fra verdensrommet at norsk media domineres av venstresiden og det dokumenteres av pressas egne organisasjoner - 90 % stemmer AP, SV og Rdt.

Det er latterlig forske bortforklare at AP og Jonas Gahr Stre fremstilles som den nye Messias som gr p vannet i norsk presse. Det er knapt ett kritisk ord om Stre & co.

Dette er jo vrvl fra en ende til den andre.

Om du velger tro p dette, bestemmer du som sagt selv.

Alle uten om den blyde menigheten ser at vi har en balansert og nytral media.

Norsk media nytral? Er kaninen blind?

VG driver body shaming av Erna mens Hadia poserer stolt p Trollpikken. Og NRK inviterer Jonas Gahr Stre til kosepludring mens Sylvi er en "angiver".

Kalle Kanin m ha ftt rd eller grnn str...

Er ikke mer enn rett og rimelig melde i fra lykkejegerne.Naiveee norge som bruker millioner skattepenger f p dem som jukser Flykter fra sitt hjemland,p grund av fare for sit liv, ogs reiser de tilbake p ferie..Da br vi si ifra.Vi melder jo til politiet om andre ulovligheter som blir oppdaget.Angiveri er et fulstendig feil uttrykk.Send juksemakerne tilbake, dit de kommer fra.

Nr norske media til de grader er farget mrkerd, er Facebook Guds gave til hyresiden. Her kan man legge ut sine synspunkter og meninger uten risiko for forvrengelse og mistenkeliggjring p veien gjennom det rde filteret journalistene generelt benytter.

Du ser det kanskje p deg selv ogs? En blogger som fargelegger, utelater fakta som ikke passer og som vrir det hele til passe i eget bilde? Vel, ta en nye titt i speilet, s ser du kanskje grunnen til at ting blir som de blir...

Kalle Kanin

Bedrvelig se noen sette s feilaktige ord p tingenes tilstand som du gjr!

Som deg har jeg "sovet i timen", men vknet da en bekjent av meg fikk meg til suge p denne karamellen: "Greia er jo at media er verdens strste religion. diskutere med folk som tror p alt media sier, blir som diskutere med folk som kun tror p en viss religion, de klarer ikke tenke selv..."

Blyde? Let litt lenger enn nesa di rekker.

Kalle Kanin, at du er fornyd fra ditt blodrde ststed sier vel det meste....

Dette fra journalistenes egen blekke:

"Hvis norske journalister hadde ftt bestemme, ville Ap, SV og Rdt ftt 100 av 169 representanter p Stortinget."

http://journalisten.no/2017/05/norske-journalister-stemmer-fortsatt-knallrodt

Sylvi er rlig og rett fram.

S enkelt.

Hun trr der andre tier.

Hun tar opp de viktigste temaene for Norge som nasjon, i dag og for fremtiden, ikke minst.

Hun gr inn i lvens hule og gr til rette med islamske dobbeltkommunikatorer som prediker noe i sitt hjemland, noe annet i Norge.

Uansett politisk tema er hun like klar i sin tale.

Kan ikke understreke sterkt nok hvor viktig Sylvis tydelige sprk er. Ikke noe platt regi a la reklamebyrer. Sylvihaterne er det nok av. Sylvi bryr seg ikke ett sekund. Hun str rakrygget. Det er sterkt.

Og her er en til, muligens enda verre, og s snakkes det om

nytrale medier? LOL!

"Dersom journalister fikk bestemme, ville Rdt, MDG og SV til sammen vrt dobbelt s store som Hyre p Stortinget.

https://www.medier24.no/artikler/dersom-journalister-fikk-bestemme-ville-rodt-mdg-og-sv-til-sammen-vaert-dobbelt-sa-store-som-hoyre-pa-stortinget/382840

Alle ser at norske medier, inkludert NRK og TV2, har valgt Stre som ny statsminister og forsker fremstille Erna & co mest mulig negativt. Det er knapt ett kritisk sprsml spore fra redaksjonene mot Stres tketale - og de forsker glatte over nr han skifter mening (ca. annenhver dag. Og som vanlig henter de inn sine loslitte "eksperter" fra venstresiden for fortelle oss hvor feil hun tar.

Sylvi Listhaug og Frp er selveste hatobjektet i norsk presse og flgelig m hun ty til sosiale media for f frem sitt budskap. Det blir alltid forvrengt i verste mening dersom en journalist skal bringe det videre.

Ingen journalist som vil beholde jobben sin og et forhold til sine kolleger vger sttte Listhaug. Vedkommende blir sttt ut i det mrkeste mrke og frosset ut av sine rde kolleger.

Velkommen til norsk presse.

Skriv en ny kommentar