Derfor stemmer jeg Venstre

Vingleparti. Tulleparti. Katteparti. Grandeparti.



Kjært barn. Mange navn. Stiftet 28.januar 1884. Det startet noen år før. Johan Sverdrup og Ole Gabriel Ueland (ja, der har du gatenavnene historisk plassert) startet en Reformforening i 1859. Målsetning? Norge måtte likestilles med Sverige i unionen, jury i straffesaker, årlige storting og kommunalt selvstyre. Etter hvert vokste opposisjonen i Stortinget videre. Alle de som ønsket at Norge skulle utvide stemmeretten, kontroll i Stortinget over regjering (all makt i denne sal) og lokalt selvstyre. Mange meninger, samlet ett sted: Venstre. Alle som var imot: Høyre. Først kun de to.

Det liberale partiet Venstre oppstod i en verden hvor særinteressene ikke skulle ha plass. Plassen skulle gis til folket. Demokratiet. Splittelsene kom da særinteressene kokte over. De aller mest kristne ville ha et eget parti. Bøndene mente å dele likt mellom by og land var tullball. Arbeiderne kom fra siden med sitt parti. Igjen stod det sosialliberale partiet Venstre som tidens tann har gradvis kuttet nedover, og nedover. Og hvor navnet så lenge etter kun forvirrer. Venstre? Er de ikke på rød side? Og hvorfor mener de så mye forskjellig? Partiet passer da ikke inn i formen?

Det er derfor jeg stemmer Venstre. Fordi partiet er ikke et parti for særinteresser. Det er ikke en forlengelse av LO. Det er ikke en forlengelse av kirken. Det er ikke en forlengelse av bondeorganisasjonene. Det er et sosialliberalt parti.

Fra Venstres Instagram:

BSlGV8IlXTu

Hva betyr det?

Sosialliberalisme tror på individets frihet til å ta flest mulig valg selv, men med en sosialjustis som grunnlag. Som liberalismen tror sosialliberale på markedsøkonomien (kapitalismen), men tror på at staten skal ta vare på enkeltmenneskets behov gjennom helsevesen, fattigdomshjelp og utdanning som noen eksempler. Andre partier som kan regnes som mer eller mindre sosialliberale i dag er Demokratene i USA, Liberal Democrats i Storbritannia og En Marche! (Macrons parti) i Frankrike. Historiske sosialliberale tenkere er John Maynard Keynes, John Stuart Mill, John Dewey og mange andre.

Men hva med sak den og den?

Det finnes saker som Venstre står for, eller som Venstre ikke står for som for meg personlig er mangler i partiet. Det kan litt sammenlignes med å være gift. Du velger den hele pakken, inklusive de irriterende delene som egentlig ikke er viktig i det store bildet. Selv skulle jeg ønske Venstre var for EU, men skjønner at saken som ødela partiet i 1972 fortsatt kan være vond. I tillegg at partiet klarere ga uttrykk for den økonomiske politikken man står for, for eksempel - og hadde flere kampsaker rundt personlig frihet. Ikke at partiet ikke står for det, men det er viktigere for meg enn katter.

Lurer du fortsatt på hva som er poenget med sosialliberalisme, så er det faktisk ganske enkelt forklart. Venstre synes det er topp med gründere som lager private barnehager, men har også det under som viktig sak (også fra deres Instagram):

I manges øyne, eller for de som sitter i Høyre eller Arbeiderpartiet, kan det da virke som om Venstre vingler fra høyresiden (private barnehager!) til venstresiden (gratis barnehage for de med dårlig råd!). Bare fordi partiet har to tanker i hodet samtidig.

Som ansvarlig for innovasjon i en liten privat bedrift uten statsstøtte synes jeg sakene til Venstre hjelper til på at Norge kan tenke framover, men det har ingenting med jobben min å gjøre at jeg stemmer Venstre. Grunnen til at jeg stemmer på partiet som både tror på personlig frihet og sosial hjelp er en samtale rundt et leirbål med Jan P. Syse fra Høyre. Jeg var da leder i Østre Toten Unge Høyre, og nestleder i Oppland Unge Høyre. Han sa, etter at jeg la fram mine tanker om politikk at jeg hørtes ut som en Venstre-mann. Jeg var 19, og meldte meg ut av partiet jeg var med i og meldte overgang til et nytt. Venstre.

Fordi jeg er sosialliberal. Jeg mener du og jeg skal ha størst mulig frihet til å være den vi er, til å mene det vi mener og si hva vi vil si uten at noen skal overvåke oss, bestemme at slik vi (jeg, du og oss) gjør ting er feil - eller ha noen mening om hvilke filmer vi ser. Jeg tror at i de fleste tilfeller er ikke staten flinkest til å ta avgjørelser for meg, men jeg vil betale skatt. Skatten skal gå til å hjelpe meg hvis jeg trenger det, men mest av alt hjelpe de som trenger det mest. Barn som skal ha skole, voksne som faller utenfor, og de som er syke. 

Jeg blir ofte spurt om hvilke andre partier jeg kunne vurdert å stemme på. Jeg lister først opp partiene som er helt uaktuelle. Det er interesseorganisasjonen for landbruket, som ikke godt nok klarer å ta hensyn til alle andre. Det er det religiøse partiet, fordi jeg er agnostiker og ikke tror en religion har trumfkort på sannhet. Det er selvfølgelig Rødt, fordi jeg tro kommunismen alltid har vært en dårlig idé. Det er FrP, fordi det som var det liberale Fremskrittspartiet er borte, eller i hvert fall veldig skjult. Det er SV, ikke fordi vi ikke er enige om målet (alle skal ha det fint, miljøet må reddes) - men de tror at Staten må tvinge oss. Jeg tror på deg og meg. Det er i hvert fall ikke Arbeiderpartiet, som er det mest konservative partiet i Norge med mest redsel for forandring. Det kan være Høyre, jeg kom tross alt derfra - og kommer det flere bevis på at MDG har rett så har de rett. Da har vi ikke noe valg, men da vil nok alle partier være med. Håper jeg. Foreløpig er det litt sært for meg å stemme på en kampsak. Jeg tror kanskje slik Venstre jobber med miljøsaken er smartere, men meg om det altså.

Men, uansett hvilke saker som blir viktige i valgkampen. Uansett om jeg er uenig i en sak, eller to. 

Jeg stemmer Venstre i år også. Verken taktisk eller praktisk. Jeg stemmer på Venstre fordi jeg er sosialliberal, og fordi jeg tror vi trenger flere som er det på Stortinget. 

Liberalism, on the other hand, regards life as an adventure in which we must take risks in new situations, in which there is no guarantee that the new will always be the good or the true, in which progress is a precarious achievement rather than inevitability. 
Morris Raphael Cohen

43 kommentarer

Jonathan

10.08.2017 kl.20:53

Det er alltid flott å se idealisme, men dette blir litt for "supporter" etter min mening, som en fotball fanatiker som alltid har heiet på et lag uansett hvordan det går. Det er flott å se for seg alle partiene med et slikt syn, men dessverre er alle partiene noe annet idag enn hva de en gang var, fordi tiden endrer seg, og vi bør endre oss med tiden.

Pål Nisja-Wilhelmsen

10.08.2017 kl.20:57

Jonathan: Jeg har ikke inntrykk av at Venstre er mindre sosialliberale enn før, nesten snarere tvert imot om man sammenligner med 70-talls Venstre for eksempel. Når det gjelder andre partier kan jeg være tilbøyelig å være enig, spesielt noen...

Bjørn

10.08.2017 kl.21:08

Jeg får også V høyest i målinger, og har stemt det før, men dessverre er støtte til FrP i regjering direkte diskvalifiserende. Lukter blank stemme i år, dessverre.

Pål Nisja-Wilhelmsen

10.08.2017 kl.22:18

Bjørn: En smart mann på Twitter skrev i dag; Jeg skal stemme taktisk. Jeg skal stemme på dem jeg ønsker på Stortinget. Det er lurest. Får Venstre 50,1 prosent får du en regjering med Venstre.

Arnulf Geir

10.08.2017 kl.21:17

Jeg håper inderlig at vi vil fortsatt få en borgerlig regjering etter valget, og vi må sannsynligvis ha V over sperregrensen for å få dette til. Jeg tror også det er vanskelig for Venstre å komme over sperregrensen, da jeg tror løpet ble kjørt da de trumfet gjennom nedleggelse av Rygge Lufthavn og tap av 1000 arbeidsplasser pga en symbolsak uten miljøgevinst. Poseavgiften hadde vært en mer fornuftig måte å få lirket inn en symbolsk miljøavgift på, da dette fungerer utmerket i mange land og har en klar miljøeffekt.

Pål Nisja-Wilhelmsen

10.08.2017 kl.22:17

Arnulf Geir: Denne falske nyheten får fortsatt lov til å spre seg, noe som er interessant. Flyseteavgiften, som den sittende regjering foreslo (Høyre og Fremskrittspartiet) med stortingsflertallet bak seg i avstemningen. Venstre foreslo at avgiften på bensin og diesel skulle økes istedenfor, men det ville ikke regjeringen. Så er det en diskusjon om flyplassen på Rygge ville overlevd som base for Ryanair med sine høye kostnader om de måtte følge norske lover og betalinger? Eller at Ryanair var glad for en unnskyldning, eller likte å komme til Gardermoen. For de flyr vel like mye? Annen diskusjon, dog - og som jeg skriver - det er mulig å være uenig i enkeltsaker.

Valgets kvaler

10.08.2017 kl.21:49

På alle valgomatene får jeg H og Frp på de to første plassene...det veksler litt hvem som er på topp av dem, men V kommer fast på tredje plass. Da begriper ikke jeg hvorfor de ikke vil i regjering med Frp, liksom. Dessuten er V for eiendomsskatt..det er ikke jeg. De er vel også for vidåpne grenser, omtrent. Det er ikke jeg, men jeg er nok imot å hive ut folk etter 15-20 år pga noe piss. Jfr 4barnsmoren i Lyngdal, eller hvor det var.

Nei, det skal ikke være enkelt... Det eneste som er sikkert, er at alle de andre partiene ikke er aktuelle. :p Det er for mange ting jeg er uenig i.

Pål Nisja-Wilhelmsen

10.08.2017 kl.22:08

Valgets kvaler: Eiendomsskatt? https://www.venstre.no/artikkel/2016/12/06/venstre-onsker-effektiv-kommune-eiendomsskatt/ - kan være lokale forgreininger som er for, men i Oslo er i hvert fall Venstre mot. Venstre er for arbeidsinnvandring for mennesker som skaffer seg jobb (det er vel stort sett fra EU), at vi skal ta i mot asylsøkere slik vi har avtalt med FN. I tillegg vil Venstre jobbe for en bedre inkludering. Tror forskjellen fra regjeringspartiene er at Venstre er mer liberale for at familier skal få bli, og bli gjenforent. https://www.venstre.no/tema/innvandring-integrering/

Olav

10.08.2017 kl.22:09

Venstre er vel det nærmeste man kommer et klovneparti, rett etter MDG. De lever på en annen planet og tror lille Norge kan redde verden. De er også såpass liberale at de ofrer 1000+ arbeidsplasser, bare for å innføre en symbolsk avgift uten rot i virkeligheten

Pål Nisja-Wilhelmsen

10.08.2017 kl.22:21

Olav: Svarte på dette akkurat, men at regjeringen foreslo dette i sitt statsbudsjett selv om Venstre foreslo økte avgifter på diesel og bensin blir vel vanskelig å spore rett tilbake til et parti som ikke satt i regjering? Prosessen av Kafka er noe lignende. Hvis tusen arbeidsplasser i Norge gikk vekk på grunn av Rygge så har vi vel mindre flyavganger nå? Ryanair er borte fra Norge? Blir litt som diskusjonen om Coca-Cola da de flyttet ut av Oslo. Det var også krise. Selv om arbeidsplassene oppstod et annet sted. Synd for familiene som påvirkes av slikt, men at Ryanair skifter base er utenfor kontrollen til norske partier?

Tore Andersen

10.08.2017 kl.23:15

Problemet er at folk kjenner seg ikke igjen i din beskrivelse av Venstre. De fleste opplever dem som et sutreparti som ønsker å holde regjeringen på pinebenken. Mye av årsaken til at det er slik må tilskrives partilederen. Hennes negative holdning til FrP overskygger politikken. Bindingen til KrF ser nå ut til å slå sprekker. Det er det eneste positive jeg kan se for partiet for tiden. Skal de lykkes må de meisle ut en tydelig politikk som gjør dem til et reelt alternativ til andre partier.

Hans Christian Hoff

11.08.2017 kl.00:30

Jeg sympatiserer sterkt med dine synspunkter, men kan ikke stemme Venstre, bl.a. pga. partiets (lederens) mange ubegripelige taktiske krumspring som spekulerer i at man, om sperregrensen overskrides, kan bli tungen på vektskålen; noe jeg pleier å karakterisere som spekkhoggeratferd. Den eneste realistiske vei for en sosialliberaler (som tilnærmet er det samme som en verdikonservativ) synes å være å arbeide innenfor Høyre og forsøke å få partiet til å kutte enhver tilknytning til FrP. Dette blir vanskelig uten en forståelse med AP, og det sitter dessverre langt inne. Jeg ser for meg turbulente tilstander !

Oppgitt

11.08.2017 kl.00:38

Stemte Venstre før. Fullstendig uaktuelt nå etter at jeg har satt meg inn i effektene av ikke-vestlig innvandring og islam. Det blir et ensaks-valg dette året, og nok dessverre mange år framover :(

Anders

11.08.2017 kl.02:48

Kommer Venstre over sperregrensen, er muligheten for en borgelig regjering reell. Det er faktisk den eneste muligheten for å beholde Erna som Statsminister!

MortQ

11.08.2017 kl.05:53

Vår tids desidert viktigste sak er innvandring. Der er Venstre alt for liberale for å si det slik.

Men verre er at de er ivrige forkjempere for dagens asylsystem, et system gått ut på dato som gjør det umulig å skille mellom ekte flyktninger og økonomiske migranter.

Hadde V virkelig ønsket å hjelpe flyktninger hadde de gått med på å opprette mottak i utlandet, hvorpå ALLE flyktninger til Norge var blitt registrert og fått sin sak behandlet der.

Dessverre er de bare interesserte i å FREMSTÅ som snille, ikke faktisk hjelpe.

Derfor er det umulig å stemme Venstre. Hjelper heller ikke at partiets leder satt og spilte dataspill under et viktig forsvarsmøte. Hvorpå en total mangel på ydmykhet etterpå. DET er liksom deres statsminister dersom de fikk over 50%?

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.08:33

MortQ: Det er ingen tvil om at asyldebatten er viktig (vi har ikke hatt annen innvandring enn familiegjenforening og arbeidsinnvandring siden 70-tallet). Viktigst av alt er vel integrering?

??

11.08.2017 kl.05:55

For økte avgifter på bensin og diesel har jo INGENTING å si for næringslivet og arbeidsplasser?

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.08:32

??: Økte avgifter på drivstoff påvirker nok noen bransjer med lave marginer.

Øystein

11.08.2017 kl.06:05

Jeg har stemt Venstre i alle år (dvs. ca 25) bortsett fra litt lefling med Unge Høyre på videregående (nesten som deg selv). Er sosialliberaler i hjerte og sjel, og liker godt at Venstre forsøker å være mest mulig fakta- og kunnskapsbaserte i sin politikk. Med unntak av miljø- og klima, der presterer de å servere noen skikkelig følelsesladde og dogmatiske standpunkter gang på gang. "Ja, til evig vern (dvs. til helvete med olje- og gassvirksomheten) av Lofoten & Vesterålen" liksom, for ikke å snakke om biodiesel-vedtaket. Venstre har dessuten noe irriterende "Vi vet bedre enn deg"-arrogant over seg. Jeg har hatt lyst til å slå opp med Venstre i mange år uten å klare det, fordi alle alternativer har vært dårligere. Kanskje jeg klarer det i år.

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.08:30

Øystein: Det er ikke alle forhold som er lette.

Sigurd K.

11.08.2017 kl.07:54

Analysen din blir for grunn, basert på fordommer du har med deg fra din oppvekst på Østre Toten. Du skriver at Sp bare er interesseorganisasjon for landbruket. Jeg forventer faktisk mer fra deg som har sett mange Sp-ordførere ha engasjement for både lokal helse, mer kunnskap i skolen og et mer offensivt næringsliv i kommunene. Skuffende, rett og slett. Men så har da også Venstre gått i en liberalistisk retning, som jeg ikke kjenner meg igjen i fra de Venstre-folkene jeg har hatt kjennskap til.

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.08:29

Sigurd K.: Hvis du mener at jeg gjør en for grunn analyse av Senterpartiet så er det riktig. Denne bloggposten handler ikke om det partiet. Jeg har aldri vurdert å stemme på det, og de oppfatningene jeg fikk av partiet på Østre Toten var vel reelle. Der var partiet et borgerlig parti (i kommunestyre med Høyre og Venstre), ikke en støttespiller for SV, MDG, Rødt og AP som nå. Men likevel ingen vits i å diskutere det, men om du ønsker og vil skriv gjerne om ideologien til Senterpartiet og hvorfor du (som jeg kanskje tolker det) stemmer på det partiet. Fordelen med demokrati er at hver stemme teller omtrent likt (i utgangspunktet likt, men vår valgordning gjør det jo litt skjevt).

Tor Thorbergsen

11.08.2017 kl.11:38

Synes dette var et veldig bra innlegg i debatten. Særlig dette med særinteressepartiene slår gjenklang hos meg. Trist at det egentlig kun er V og Frp (og kanskje Rødt) som ikke er "kjøpt og betalt".

Ingen partier er perfekte, og man må forstå at man må støtte det som passer best, eller engasjere seg selv.

Jeg synes også at V kan være litt for langt ute på asylsøkersiden, og innimellom litt for dogmatiske på miljøsiden, men i sum? Klar vinner for meg.

Og en ting til. Jeg savner egentlig Lars Sponheim. Han gjorde ikke alltid de smarteste tingene, men vi viste hvor vi hadde ham. Og underholdt, det gjorde han :-)

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.13:34

Tor Thorbergsen: Sponheim var en friskus. Ingen tvil om det.

Morten

11.08.2017 kl.11:39

Hva er det med idiot bloggere som tror de gjør en forskjell? Ser på bloggere som Stortings representanter eneste som kommer ut av kjeften deres er løgn, bedrag og ikke minst

"alt blir så jævla mye bedre med oss"

Spar meg!

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.13:33

Morten: Jeg vil vel først og fremst si at jeg ikke er første og fremst blogger, men greit nok.

Stian

11.08.2017 kl.11:40

Alt må godkjennes først ja, da luker du vel ut det som passer deg da. Patetisk.

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.13:32

Stian: På grunn av drapstrusler i kommentarer til en annen blogg jeg skrev måtte jeg lukke midlertidig. Har godkjent alle kommentarene til denne saken.

MortQ

11.08.2017 kl.12:10

Forsøker du å bagatellisere omfanget av familiegjenforening? Den er nå ganske betydelig.

Og hvorfor nevner du ikke asylinnvandringen på listen din over innvandringer?

Det spiller ingen rolle for hva du kaller det. Mennesker som flytter fra et land til et annet er i praksis innvandring. Da kan du ikke si at vi ikke har innvandring. Det blir flisespikkeri og alt for dumt. Vi har ikke gått fra 4 til 5 mill på 20 år på fødselsoverskudd hvis det var det du trodde.

Jeg er i utgangspunktet ikke imot innvandring i seg selv. Men vi må ha en plan og en mening med det. Og det er VI og hva vi greier som må ha styringen på omfanget, ikke omverdenen og strømningene der.

På dette området stiller Venstre dessverre alt for naivt. Og for lite opptatt av vårt eget og de VIRKELIGE flyktningenes beste.

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.13:32

MortQ: Det er en stor familiegjenforening i Norge, asylinnvandring, flyktninger - politiske navn? Enig med plan, spesielt på integrering. Nå er vi medlem av FN, og må ta imot våre kvoter - men vi bør ha bedre planer for hva vi gjør når folk kommer til oss.

Peder Aas

11.08.2017 kl.13:08

Jeg har V som klar andrefavoritt og ser poengene dine, men du klarte ikke overbevise meg. Du lister opp selvfølgelighetene som er positive med V, men det er mer interessant å høre om de tingene du IKKE er enige med V om.

F.eks. syntes jeg at det er tullete at H er i mot eiendomsskatt. Det er fra et økonomisk synspunkt er glimrende skatt.

Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.13:30

Peder Aas: Jeg er enig med Venstres ideologi. Det er poenget mitt.

11.08.2017 kl.13:43

Hva med å tenke selv? Vi bør ikke følge FN eller noen andre blindt. Et dustesystem er og blir et dustesystem. Det som er dysfunksjonelt blir ikke velfungerende bare fordi det står skrevet "UN" på det?

Hva med å sette inn en politisk ledelse som vil LEDE og ikke følge?

Asylsystemet er ikke en uforanderlig naturlov. Det er laget av mennesker og dermed feilbarlige av natur. Og nå må det repareres. Da trenger vi ikke nikkedukker som bare er enige.

Haakon Aalmdalen

11.08.2017 kl.14:03

Det er kun en ting som for meg er avgjørende ved valget.

Å det er om partiet har konvertert til Islam enda eller ikke.

Noe det ser ut til at de fleste har gjort... Ved mindre de fleste bare er blitt gale da?

For om en selv ikke trur på Islam, er man ikke da gal om man jobber for å tilrettelegge for dette?

Om jeg selv hadde startet desperat å kjempe mot fruen hjemme om å få innføre et leve og tankesett for oss begge som jeg selv ikke trur på, ville hun ha fått meg tvangsinnlagt for mitt eget beste...

som er rett og rimelig!

Trur DU, på Islam?

Ønsker du mer av det i Norge?

Mangler Norge litt Islam for å få det bedre for alle?

Tjener Norge på Islam?

Hva kan Islam gjøre for Norge?

Det sies at Islam er fredes religion, men hvor har den skapt fred?

Om en bryr seg om Norges fremtid er dette noen få spørsmål en bør stille seg selv før en går til stemmelokalet! For DIN "lille" stemme kan få store katastrofale følger for oss alle!

Norge er et lite land, med en ekstrem befolkningsvekst!

Så innvandring og alt rundt det er ekstremt aktuelt!

Enten det er såkalt "lønnsom" arbeidsinnvandring, asylsøkere eller lykkejegere sendt fra fandens oldemor! Så gir det konsekvenser!

Vi var litt over 4 mill, på et par 10 år økte vi med 1/4 del! Å nå bare øker og øker og øker vi!

Mens landets infrastruktur, forsvar, helsepersonell etc etc.. står og har stått på stedet hvil...

PS! Til deg Pål, ang arbeidsinnvandring.

Trenger egentlig et land med arbeidsledighet arbeidsinnvandring, eller trenger landet omskolering blandt de arbeidsledige?

Og hva betyr egentlig Sosialliberal? Er det bare et annet ord for kommunist?

Antisosialist

11.08.2017 kl.14:18

Har tatt flere av partitestene og valgomatene. Hver eneste gang har Venstre vært"mitt" parti og jeg har flere ganger stemt Venstre ved kommunevalg. Ved stortingsvalg er det utenkelig å stemme Venstre, enkelt og greit fordi innvandringspolitikken er det viktigste. Ødeleggelsen av vårt kjære fedreland har gått for langt og årets valg blir et en-saks valg. Den totale naiviteten Venstres leder gir uttrykk for skremmer meg.

Ingen partier som støtter oppunder folkemordet vi etniske nordmenn er utsatt for fortjener stemmer, men et indoktrinert og politisk bevisstløst folk som nordmenn stemmer frem sin egen undergang. Så trist at jeg føler for å gråte.

Lett å dra en løgn når ingen kan kontrollere

11.08.2017 kl.14:37

"Pål Nisja-Wilhelmsen

11.08.2017 kl.13:32

Stian: På grunn av drapstrusler i kommentarer til en annen blogg jeg skrev måtte jeg lukke midlertidig. Har godkjent alle kommentarene til denne saken."

Enten er dette løgn, eller så er du veldig treg med å slippe kommentarer igjennom...?

Pål Nisja-Wilhelmsen

23.08.2017 kl.09:01

Lett å dra en løgn når ingen k: Treg

Kjell1

11.08.2017 kl.15:06

Du skriver hele tiden at integrering er det viktigste. Venstre er ett liberalt parti og har historie for å være mer til høyre. De siste 10-15 årene har Venstre beveget seg mer mot sentrum og i mange enkeltsaker beveget seg mot venstre i norsk politikk.

Jeg kommer aldri til å stemme Venstre grunnet en politikken venstre kjører innen klima og asylpolitikk. For meg virker det som det å lytte til vanlige mennesker er helt uaktuelt for Venstre. Litt likt MDG der...

Tilbake til integrering. Det forutsetter at det fortsatt skal slippes inn mennesker fra land så fjernt fra vår egen kultur som mulig? Hvem har spurt meg om jeg ønsker å bruke mine penger, energi og tid på å innlemme folkeslag som står så fjernt fra meg og mine verdier som det er mulig å få til. Kan svare for deg, ingen har spurt meg. Venstre vil pålegge bedrifter, kommuner og vanlige folk til å ta en "dugnad" for å integrere de u-integrerbare. Vi ender opp som Sverige med 61 no go soner og ingen som lenger vil jobbe som politi. Nei takk! Min drøm er å få Venstre radert bort fra storting og vekk fra alt som heter påvirkning i vårt samfunn.

Tove Wichstrøm

11.08.2017 kl.18:59

Hei. Synes du har mange flotte perspektiver. Enig med deg i det meste og er sosialliberallist langt inne i hjerterota. Enkeltmenneskets rett til å ta valg, samt å ta vare på de som ikke klarer/har muligheten til å ta gode valg. Da har samfunnet et forpliktende ansvar . Venstre har står for mye bra. Men...så kommer dette men da... som du skriver så godt i ett ekteskap så må man ta hele pakka. Hva om den ENE tingen hos ektefellen irriterer deg så mye, at du hver dag tenker gidder jeg mer? For meg har det vært tangodansen med Listhaug. Mye ufint språk fra denne damen som Venstre ikke har kommentert. Bevares jeg mener ikke at vi som nasjon skal "åpne slusene", men dialogen ...den gode.. løsningsorienterte dialogen er borte. Hørte i dag på radioen at flyktninger blir dumpet på sjøen av bakmenn. En viss statsråd er taus. Venstre støtter ett slik parti. (jeg er ikke kristen altså) men gud hjelpe tilgi dem ikke...de vet akkurat hvem de støtter(V - Frp) og de vet hva de gjør. "I år er jeg bortreist på dagen."

Kristian

11.08.2017 kl.20:24

Hei, Pål!

Jeg er så enig, så enig, så enig i så utrolig mye av det Venstre står for. Egentlig er jeg vel mest enig med Venstre. Det kommer også stadig fram på valgomater at jeg står Venstre nærmest.

Derfor er det så utrolig, utrolig, utrolig synd at jeg ikke stemmer på Venstre lenger. Jeg var medlem i Arbeiderpartiet, men meldte overgang til Venstre.

Så vant de borgerlige partiene makten ved forrige valg (der jeg stemte på Venstre) og jeg øynet et håp om at Venstre kanskje til og med skulle få en finger med i spillet.

Og, ja, Venstre har nok fått en liten lillefinger med i spillet, men det jeg ser er et stort FrP som regjerer og et Høyre som noen ganger ber dem stagge seg litt, men som stort sett står og klapper dem på skulderen.

Det som gjør mest vondt, er innvandrings- og integreringsministerens utkastings- og eksluderingspolitikk. Hver dag nye uttalelser som grenser mot ren rasisme kombinert med at store grupper mennesker blir satt i bås og kategorisert som terrorister, og at mennesker som har bodd her i landet i tiår, betalt sin skatt, bidratt til det norske velferdssamfunnet, gjort sin plikt, lært seg norsk, blitt skikkelig integrert og fått et sosialt grunnlag og et godt liv, blir hentet av politiet om natten og kastet ut av landet, revet opp med roten og forvist «dit de hører hjemme» med det resultat at de kanskje blir merket for livet og må leve med redsel og angst og kanskje ikke tør å stole på noen igjen noen gang.

HVORDAN kan Venstre støtte dette? HVORFOR gjør de det? For fremdeles å ha litt styring på regjeringsrattet?

Jeg beklager, men JEG kan IKKE støtte den politikken.

Så var det flyplassavgiften, som Venstre fikk innført, og som har ført til at Rygge flyplass i Østfold har blitt lagt ned, og at mange mennesker har mistet arbeidsplassene sine og livsgrunnlaget sitt. Misforstå meg ikke, jeg er FOR miljøvern, men jeg er ikke for å kaste folk ut i økonomisk utrygghet. Det er helt greit med ideologien. Det er flott med miljøvern. Det er et must. Verden går ikke videre uten miljøvern. Men tenk på ALLE konsekvenser av en handling før den blir gjennomført. Sørg for at mennesker som mister arbeidsplassen sin, får tilbud om annet arbeid FØRST.

Det heter seg at for Venstre er mennesker viktigere enn systemer. Flott! Jeg liker det. Jeg ELSKER det.

Men nå ser jeg noe annet. Venstre støtter så mye Høyre-politikk og FrP-politikk (spesielt) som de overhodet ikke egentlig er enige i, og spørsmålet er hele tiden for meg: HVORFOR GJØR DE DET?????

Fordi det vil føre til at regjeringen går av og Venstre mister den lille lillefingeren på rattet? Fordi Arbeiderpartiet da kanskje vil kunne ta over? Er Arbeiderpartiet virkelig SÅ mye verre enn FrP? Er ideologi så viktig for Venstre at de KUN kan støtte de borgerlige partiene og aldri partiene på den andre siden, uansett?

Det er dette som er greia for meg. Jeg synes Venstres FLOTTE sosiale profil drukner fullstendig i det nåværende regjeringssamarbeidet. Venstre svelger unna og aksepterer uhyrlige ting, spesielt fra FrP, hele tiden.

Jeg savner et Venstre som er seg selv. Som står for det DE tror på. Som er uavhengige. Som kan stå opp og forsvare sine verdier og den modellen de virkelig tror på.

Jeg tenker at partiet ville tjent utrolig mye mer på IKKE å støtte de borgerlige partiene i et regjeringssamarbeid, men heller fra sak til sak. Jeg er stygt redd for at støtten spesielt til asyl- og flyktningpolitikken FrP bedriver nå vil gjøre det enda vanskeligere for Venstre å komme seg over sperregrensen.

For meg er det slik at jeg nå ikke gir min stemme til Venstre i år rett og slett på grunn av at jeg ved å stemme Venstre ikke kan være sikker på om det faktisk er Venstres politikk jeg stemmer på, eller om det er slik at jeg ved å gi stemmen min til Venstre samtidig gir stemmen min til FrP, Høyre eller KrF. Jeg er nemlig helt sikker på to ting. Jeg er FOR VENSTRE, og jeg er MOT HØYRE, KrF OG FrP.

Ja ... så derfor blir det vel Arbeiderpartiet i år, da. Nei, jeg tror ikke at Staten kan løse alle problemer, men jeg finner i hvert fall en god del av den sosiale profilen i APs politikk som jeg ikke ser bli gjennomført med Venstre nå i dag, på grunn av at Venstre binder seg opp mot den borgerlige siden.

Og, ja, jeg lover ... jeg skal stemme Venstre igjen ... jeg skal melde meg inn i Venstre igjen ... når Venstre har tenkt seg om og kommet fram til at de vil være tro mot seg selv HELE TIDEN.

Myriam

11.08.2017 kl.21:12

Jeg har aldri vært så i tvil noe år. Jeg får opp venstre på alle tester, og det er også der jeg mener å høre hjemme. Jeg ville antagelig ikke hatt noen store problemer med verken høyre eller ap heller. Men når jeg intens misliker både frp og sp, og de ser ut til å få makt i hver sin blokk, så blir det verre... http://myriam.blogg.no/1499758745_pest_eller_kolera_frp_eller_sp_jeg_trenger_hjelp.html

Christer M.L. Bendixen

11.08.2017 kl.22:23

Valgets kvaler: det er forskjellige kombinasjoner av saker og forskjellige ting folk fokuserer på. Jeg får som oftest Venstre eller MDG på topp, og FrP på bunn. Bergens Tidende publiserte nylig en undersøkelse som viser at FrP er det minst populære partiet blant Venstrevelgere ? altså mindre populært enn f.eks både SV og SP. FrPs tilnærming til justispolitikken som handler mye om maktbruk og straff, og høytstående partimedlemmer som forsøker å introdusere amerikanske oljeselskapers konspirasjonsteorier i den norske klimadebatten er to eksempler på ting som står langt fra Venstre sitt verdigrunnlag, og som jeg aldri kunne tenke meg å støtte.

Tobbis

12.08.2017 kl.15:17

Venstre lurer ikke meg. De gjør som høyre og Frp sier. Jeg har aldri vært så skuffet over noen partier som jeg er over venstre og Grande etter forrige valg. Lurer ikke meg igjen.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits