Dette er taperne og vinnerne i valgkampen

Det å selge inn et konsept eller en idé er vanskeligere enn å sende et konkret produkt som en bil eller en mobiltelefon. Det abstrakte å fortelle hva som ligger i at alle skal med eller hva det betyr at alt begynner i skolen krever mer enn å fortelle at rekkevidden på el-bilen er 400km. 

Relativt nytt av året er den store satsingen på direkte kommunikasjon gjennom sosiale medier, det digitale svaret på å stå på stand eller folkemøter. Eller som mediene har kalt det: Å omgå journalistene. Skepsisen til mediene er omtrent lik som den som kom da bloggerne plutselig var de største livsstilsmagasinene, og ikke det som kom på glanset papir.

Nettavisen har fulgt utviklingen gjennom hele valgkampen på sosiale medier, og det er helt klare paralleller med gjennomslag der og hvem som gjør det best på meningsmålinger. Sosial framgang spores i neste instans på målingene. Vår dekning i starter i juni da Venstre var i bunnen på sosiale medier. I løpet av valgkampen var også Rødt forbi det som kan være deres noe større sengepartner, Arbeiderpartiet. Partiet som begynte på bunnen klatret seg oppover listene, og vår siste liste før valget viste en sosial opptur for Venstre.

De siste dagene før valget har det likevel skjedd mye, og mye som indikerer hvordan det kan komme til å gå på valget. Mest av alt for partiet som håper å få statsminister etter valget, Arbeiderpartiet. Basert på tallene er trenden svært negativ for det styringskåte partiet.

Torsdag 7.september:
1. Høyre 2. FrP 3. SV 4. MDG 5. Rødt 6. AP 

Onsdag 6.september:
1. FrP 2. Høyre 3. MDG 4. Rødt 5. SV 6. AP

Totalt i valgkampen er dette listen (i et noe utvidet perspektiv fra 1.juni til og med 7.september):

1. FrP 2. Høyre 3. Demokratene 4. Arbeiderpartiet 5. MDG

Hvis listen kun går fra 1.august til 7.september blir topp fem slik:

1. FrP 2. Høyre 3. Arbeiderpartiet 4. Demokratene 5. MDG

Ser vi kun på innspurten, de siste tre ukene blir listen slik:

1. FrP 2. Høyre 3. MDG 4. Arbeiderpartiet 5. Demokratene

Som den overvåkne nok vil se har AP ikke vært så langt nede som på en sjetteplass. Partiet har faktisk luktet på toppen flere ganger, men har de siste dagene vært som en ballong noen har stukket hull på i sosiale medier. Like lite overvåken er det nødvendig å være for å oppdage tre andre partier med en særdeles vellykket sosial strategi rent digitalt: MDG, Rødt og Demokratene. At partier med så mye mindre grupper og generell oppslutning enn Arbeiderpartiet skal klare bedre dekning tyder for eksempel på at Rødts muligens noe ambivalente forhold til amerikanske selskapsgiganter nok ikke strekker seg til Facebook, for selv fanden leser Bibelen?

Enkelte partier har i forhold til hvor de var i starten av valgkampen, og relativt sett, gjort det særdeles svakt. Svakest har Senterpartiet gjort det, som startet ganske høyt og med god dekning. Mot slutten av kampanjen har det vært lavt, og lite oppslutning. Nå har Senterpartiet uttalt at de ikke satser på digital markedsføring, som kan være en ekstrem skivebom. Noen burde fortalt partiet at bruken av sosiale medier er størst utenfor byene, der partiet har sitt naturlige nedslagsfelt.

Med bakgrunn i utvikling siden vi startet å lage listen i juni, relativ størrelse på parti og utgangspunkt i likes på Facebook har vi kåret vinnere og tapere.

Vinnere: 
MDG, Rødt, Venstre, Demokratene, SV, Høyre, FrP

Tapere:
Liberalistene, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, KrF

I en rangert liste fra topp til bunn blir det slik:

1. Rødt
Har virkelig bokset i en klasse langt over egen vekt. Med særdeles effektive poster, mye delinger og stor oppmerksomhet har Rødt klart å bruke Facebook på en forbilledlig måte. Skulle det ikke lykkes for partiet å komme i posisjon kan de kanskje bedrive konsulentvirksomhet for andre?

2. MDG
Gode har også MDG vært, men det beviser også at det er enklere å snakke om kun en ting istedenfor veldig mye. Miljø er eneste sak på agendaen, og ved å snakke om kun det så fungerer det veldig bra.

3. Venstre
Startet meget svakt, men har klart å krype seg oppover. Budskapene har ikke forandret seg, men hyppighet og interaksjonsrate har økt. Partiet er det som relativt sett har hatt mest vekst i løpet av valgkampen i effekt.

4. SV
De storebror i Arbeiderpartiet har gått nedover på den sosiale rangstigen har det gått oppover for SV. Smarte poster, uten å ty til ytterpunkter i kommunikasjonen.

5. FrP
FrP er best på Facebook, og har også vært det i år. Siden vi rangerer listen relativt sett fra utgangspunktet blir det en femteplass, men det er kun fordi FrP startet som vinner, og avsluttet som vinner i dekning og oppmerksomhet. Litt som at Bayern München vinner serien i Tyskland, det er som forventet. 

6. Høyre
Jevnt bra gjennom hele valgkampen, med flere topper og få daler. Var store da valgkampen startet, og har levert særdeles bra fra den posisjonen de hadde.

7. Demokratene
Begynte bedre enn det ble avsluttet, men har helt klart spilt i en annen divisjon enn stemmeantall, medlemstall og annet skulle tilsi.

8. Arbeiderpartiet
For et så stort parti, også på Facebook, å ha den utviklingen og oppslutningen som Arbeiderpartiet har hatt må kun tilskrives at noe har vært feil. Ikke sikkert det har vært strategien sosialt, men partiet har vært som snøen på våren. 

9. Liberalistene
Det startet svært effektivt for Liberalistene, men lufta gikk fullstendig ut utover i kampanjen. Har kjempet i en vektklasse godt over normalen, og det har nærmest blitt knockout de siste ukene.

10. KrF
Det er ikke det at KrF har gjort det veldig dårlig, det har bare vært delvis ineffektivt. Noe av grunnen er enkel. Mange av delingene til partiet er av den typen som ikke engasjerer, snilt og koselig og fint. Det påvirker plassen på denne listen siden det er typen av ting på Facebook som ikke helt er som pølser og brus i barnebursdag. Likevel noe skuffende med engasjement på hjertesaker, som det er debatt om. 

11. Senterpartiet
Opp som en ulv, ned som en skinnfell. Det begynte høyt oppe, men så ble det veldig lite og nærmest ingenting. Har hatt særdeles dårlig gjennomslagskraft mot slutten av valgkampen. 

Vi har også målt De Kristne gjennom kampanjen, men partiet har ikke beveget seg fra sisteplassen så det er vanskelig å rangere. 

Valgkampens mest effektive post på sosiale medier er for øvrig denne:

 

 

 

 

3 kommentarer

Anton Strand Johnsen

08.09.2017 kl.12:39

BRENT VALGFLESK

De rødgrønne ( AP og SP ) sender ut valgflesk i hytt og vær. Jeg har summert det til 60- 70 milliarder. De har lovnader til militæret, eldreomsorg og skoler. AP hadde lovnad om 1200 nye sykehjemsplasser før valget i 2009, men endte opp med 190. Snakk om bløff, som er lett å glemme.Landet og økonomien går så det griner.

Ikke lag kaos med rødgrønn sovepute.

10.09.2017 kl.17:14

TAKKET VÆRE BLÅ BLÅ SÅ GÅR ØKONOMIEN VÅR SÅ DET SUSER. BLÅ BLÅ HAR OGSÅ HOLDT STØ KURS DISSE 4 ÅRENE BORTSETT FRA BRÅKMAKEREN HAREIDE SOM ER UTROLIG SELVSENTRERT. VI HAR HATT 8 ÅR MED SOSIALISTENE,SOM LAGDE TOTALT KAOS,MED STADIGE UTSKIFTNINGER AV MINISTRE,LOVNADER SOM BARE VAR LØGNER FRA A-Å,STOLTENBERG VAR ETT GODT EKSEMPEL,FRAVÆRENDE KONFLIKTSKY,HEIA ERNA VI TRENGER BLÅ BLÅ FRED OG RO.

Pål Vedeld Djupvik

13.09.2017 kl.11:39

Det tegner godt for fremtiden at 51% av de avgitte skolevalgstemmer gikk til Frp, men i det virkeligevalget fikk Frp bare 31% av stemmene og ble det desidert største partiet på søre Sunnmøre.

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!
hits