hits

Dette er taperne og vinnerne i valgkampen

Det selge inn et konsept eller en id er vanskeligere enn sende et konkret produkt som en bil eller en mobiltelefon. Det abstrakte fortelle hva som ligger i at alle skal med eller hva det betyr at alt begynner i skolen krever mer enn fortelle at rekkevidden p el-bilen er 400km. 

Relativt nytt av ret er den store satsingen p direkte kommunikasjon gjennom sosiale medier, det digitale svaret p st p stand eller folkemter. Eller som mediene har kalt det: omg journalistene. Skepsisen til mediene er omtrent lik som den som kom da bloggerne plutselig var de strste livsstilsmagasinene, og ikke det som kom p glanset papir.

Nettavisen har fulgt utviklingen gjennom hele valgkampen p sosiale medier, og det er helt klare paralleller med gjennomslag der og hvem som gjr det best p meningsmlinger. Sosial framgang spores i neste instans p mlingene. Vr dekning i starter i juni da Venstre var i bunnen p sosiale medier. I lpet av valgkampen var ogs Rdt forbi det som kan vre deres noe strre sengepartner, Arbeiderpartiet. Partiet som begynte p bunnen klatret seg oppover listene, og vr siste liste fr valget viste en sosial opptur for Venstre.

De siste dagene fr valget har det likevel skjedd mye, og mye som indikerer hvordan det kan komme til g p valget. Mest av alt for partiet som hper f statsminister etter valget, Arbeiderpartiet. Basert p tallene er trenden svrt negativ for det styringskte partiet.

Torsdag 7.september:
1. Hyre 2. FrP 3. SV 4. MDG 5. Rdt 6. AP 

Onsdag 6.september:
1. FrP 2. Hyre 3. MDG 4. Rdt 5. SV 6. AP

Totalt i valgkampen er dette listen (i et noe utvidet perspektiv fra 1.juni til og med 7.september):

1. FrP 2. Hyre 3. Demokratene 4. Arbeiderpartiet 5. MDG

Hvis listen kun gr fra 1.august til 7.september blir topp fem slik:

1. FrP 2. Hyre 3. Arbeiderpartiet 4. Demokratene 5. MDG

Ser vi kun p innspurten, de siste tre ukene blir listen slik:

1. FrP 2. Hyre 3. MDG 4. Arbeiderpartiet 5. Demokratene

Som den overvkne nok vil se har AP ikke vrt s langt nede som p en sjetteplass. Partiet har faktisk luktet p toppen flere ganger, men har de siste dagene vrt som en ballong noen har stukket hull p i sosiale medier. Like lite overvken er det ndvendig vre for oppdage tre andre partier med en srdeles vellykket sosial strategi rent digitalt: MDG, Rdt og Demokratene. At partier med s mye mindre grupper og generell oppslutning enn Arbeiderpartiet skal klare bedre dekning tyder for eksempel p at Rdts muligens noe ambivalente forhold til amerikanske selskapsgiganter nok ikke strekker seg til Facebook, for selv fanden leser Bibelen?

Enkelte partier har i forhold til hvor de var i starten av valgkampen, og relativt sett, gjort det srdeles svakt. Svakest har Senterpartiet gjort det, som startet ganske hyt og med god dekning. Mot slutten av kampanjen har det vrt lavt, og lite oppslutning. N har Senterpartiet uttalt at de ikke satser p digital markedsfring, som kan vre en ekstrem skivebom. Noen burde fortalt partiet at bruken av sosiale medier er strst utenfor byene, der partiet har sitt naturlige nedslagsfelt.

Med bakgrunn i utvikling siden vi startet lage listen i juni, relativ strrelse p parti og utgangspunkt i likes p Facebook har vi kret vinnere og tapere.

Vinnere: 
MDG, Rdt, Venstre, Demokratene, SV, Hyre, FrP

Tapere:
Liberalistene, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, KrF

I en rangert liste fra topp til bunn blir det slik:

1. Rdt
Har virkelig bokset i en klasse langt over egen vekt. Med srdeles effektive poster, mye delinger og stor oppmerksomhet har Rdt klart bruke Facebook p en forbilledlig mte. Skulle det ikke lykkes for partiet komme i posisjon kan de kanskje bedrive konsulentvirksomhet for andre?

2. MDG
Gode har ogs MDG vrt, men det beviser ogs at det er enklere snakke om kun en ting istedenfor veldig mye. Milj er eneste sak p agendaen, og ved snakke om kun det s fungerer det veldig bra.

3. Venstre
Startet meget svakt, men har klart krype seg oppover. Budskapene har ikke forandret seg, men hyppighet og interaksjonsrate har kt. Partiet er det som relativt sett har hatt mest vekst i lpet av valgkampen i effekt.

4. SV
De storebror i Arbeiderpartiet har gtt nedover p den sosiale rangstigen har det gtt oppover for SV. Smarte poster, uten ty til ytterpunkter i kommunikasjonen.

5. FrP
FrP er best p Facebook, og har ogs vrt det i r. Siden vi rangerer listen relativt sett fra utgangspunktet blir det en femteplass, men det er kun fordi FrP startet som vinner, og avsluttet som vinner i dekning og oppmerksomhet. Litt som at Bayern Mnchen vinner serien i Tyskland, det er som forventet. 

6. Hyre
Jevnt bra gjennom hele valgkampen, med flere topper og f daler. Var store da valgkampen startet, og har levert srdeles bra fra den posisjonen de hadde.

7. Demokratene
Begynte bedre enn det ble avsluttet, men har helt klart spilt i en annen divisjon enn stemmeantall, medlemstall og annet skulle tilsi.

8. Arbeiderpartiet
For et s stort parti, ogs p Facebook, ha den utviklingen og oppslutningen som Arbeiderpartiet har hatt m kun tilskrives at noe har vrt feil. Ikke sikkert det har vrt strategien sosialt, men partiet har vrt som snen p vren. 

9. Liberalistene
Det startet svrt effektivt for Liberalistene, men lufta gikk fullstendig ut utover i kampanjen. Har kjempet i en vektklasse godt over normalen, og det har nrmest blitt knockout de siste ukene.

10. KrF
Det er ikke det at KrF har gjort det veldig drlig, det har bare vrt delvis ineffektivt. Noe av grunnen er enkel. Mange av delingene til partiet er av den typen som ikke engasjerer, snilt og koselig og fint. Det pvirker plassen p denne listen siden det er typen av ting p Facebook som ikke helt er som plser og brus i barnebursdag. Likevel noe skuffende med engasjement p hjertesaker, som det er debatt om. 

11. Senterpartiet
Opp som en ulv, ned som en skinnfell. Det begynte hyt oppe, men s ble det veldig lite og nrmest ingenting. Har hatt srdeles drlig gjennomslagskraft mot slutten av valgkampen. 

Vi har ogs mlt De Kristne gjennom kampanjen, men partiet har ikke beveget seg fra sisteplassen s det er vanskelig rangere. 

Valgkampens mest effektive post p sosiale medier er for vrig denne:

 

 

 

 

3 kommentarer
Anton Strand Johnsen

Anton Strand Johnsen

BRENT VALGFLESK

De rdgrnne ( AP og SP ) sender ut valgflesk i hytt og vr. Jeg har summert det til 60- 70 milliarder. De har lovnader til militret, eldreomsorg og skoler. AP hadde lovnad om 1200 nye sykehjemsplasser fr valget i 2009, men endte opp med 190. Snakk om blff, som er lett glemme.Landet og konomien gr s det griner.

Ikke lag kaos med rdgrnn sovepute.

TAKKET VRE BL BL S GR KONOMIEN VR S DET SUSER. BL BL HAR OGS HOLDT ST KURS DISSE 4 RENE BORTSETT FRA BRKMAKEREN HAREIDE SOM ER UTROLIG SELVSENTRERT. VI HAR HATT 8 R MED SOSIALISTENE,SOM LAGDE TOTALT KAOS,MED STADIGE UTSKIFTNINGER AV MINISTRE,LOVNADER SOM BARE VAR LGNER FRA A-,STOLTENBERG VAR ETT GODT EKSEMPEL,FRAVRENDE KONFLIKTSKY,HEIA ERNA VI TRENGER BL BL FRED OG RO.

Pl Vedeld Djupvik

Pl Vedeld Djupvik

Det tegner godt for fremtiden at 51% av de avgitte skolevalgstemmer gikk til Frp, men i det virkeligevalget fikk Frp bare 31% av stemmene og ble det desidert strste partiet p sre Sunnmre.

Skriv en ny kommentar