hits

Hva skjer nr Facebook n skrur av for firmaer og medier?

 

 

 

Istanbul, Turkey - January 13, 2016: Person holding a brand new Apple iPhone 6s with Facebook profile on the screen. Facebook is a social media online service for microblogging and networking, founded in February 4, 2004.Facebook gjr enorme forandringer p sin plattform. Skal vi tro det amerikanske selskapet er mlet skape mer "meningsfulle interaksjoner," det Mark Zuckerberg selv sier Facebook ble laget for.

Han har sannsynligvis lyst til glemme at det Facebook kanskje ble laget for var et noe mindre edelt ml, men det er lov ombestemme seg som det heter.

Det Facebook gjr er forandre det slik at det vennene dine deler vil bli mye viktigere enn hva for eksempel Nettavisen eller NRK deler. Du vil mye oftere se innlegg som dine venner har likt, kommentert og likt, videoer som de har delt eller gitt en eller annen tilbakemelding p. Eventuelt ting du deler p messenger.

Facebook selv sier det vil bli mye mindre innhold fra merkevarer, publisister (slik som Nettavisen) og kjendiser. 

I praksis blir det alts slik at din Facebook i strre grad blir din vennekrets. Hvis en venn av deg deler noe, som kan vre nyheter, s regnes det som mye mer relevant enn om mange mennesker du ikke kjenner har kommentert p en side du liker. Mindre adventskalendere med lik, del og kommentarer og flere bilder fra barselsgruppa.

Mange merkevarer og leverandrer av innhold har bygget opp mye av sin markedsfring rundt sine egne pages. Det vil bli mye vanskeligere framover. Siden Facebook sier det selv er det ingen hypotese eller mening, men et meget sannsynlig faktum. I 2016 skrev jeg bloggposten "Det er livsfarlig stole p Facebook," som en slags oppflger til 14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift. Bakgrunnen for den veldig tabloide tittelen var blant annet dette punktet oppsummert: Facebook er mest opptatt av Facebook, og hva Facebook tjener mest p. Det er selvflgelig ikke noe feil eller galt, selskapet er brsnotert og skal ha en avkastning. S lenge du styrer etter det, og ikke er avhengig av Facebook for distribusjon eller forretningsmodell s gr det nok bra.

For andre kan denne omleggingen vre veldig krevende, vanskelig og deleggende. 

1. Mer av det du gjr som bedrift eller publisist (eller kjendis) m gjres ved betale for det

2. Andre plattformer, og distribusjonskanaler m bli viktigere og mer sentrale

3. Du m satse mye hardere p engasjement, og at andre deler ditt innhold. Innholdet m engasjere s mye at andre vil dele det.

Om dette betyr at boblene blir strre blir en interessant diskusjon. For deg som bruker av Facebook vil du f mer av hva dine venner gjr og mindre generelle ting. Det betyr at du m selv oppske aviser, kjendiser eller merkevarer for f den informasjonen du trenger p andre plattformer. Samtidig kan det bli vanskeligere komme fram med meninger som er annerledes enn resten av venneflokken. Der slikt innhold kunne komme lettere fram gjennom mediekaneler eller informasjonskaneler tidligere vil det n bli trangere nlye. Hvis dine venner mener det er bedre med barneddlighet enn vaksiner for eksempel s blir det vanskeligere finne annen informasjon. Fordi dine venner liker og deler det man faktisk liker, og mener. 

Uansett blir det en ny hverdag for mange, men mest av alt for selskapene som bruker den sosiale tjenesten og i mindre grad for deg som bruker. Som etter all sannsynlighet, om Facebook faktisk har gjort ting riktig, fr en bedre opplevelse.

 

7 kommentarer

Dette syns jeg ikke noe om. Firmaer m f markedsfre seg p Facebook.

Dette liker jeg overhodet ikke

n blir det end viktigere med relasjonsmarkedsfring

- identifisere personer mer rett nettverk (rett venner)

- se till at disse flger/liker/kommenterer det du deler

Dette er jo kjempebra.

Flott, kanskje jeg n kan slippe alt det skvaldret som kommer opp p siden og g tilbake til det som engang var Facebook.

Nemlig kontakt med venner og slekt. Hater all den reklamen s dette skal blir flott, OM det er sant. Men er redd for at det ikke blir det, for alt som ser for godt ut til vre sant; er som som oftest det.

Facebook nsker tjene penger,mye penger,- det er alt det dreier seg om. Firmaene m punge ut for bli synlige. Det gjr de vel kanskje allerede. Instagram har ogs noe fa**skap der , etter hva bekjente som bruker Instagram har fortalt. Vil du bli synlig for mange, m du betale.

Hei!

Jeg skrev et lite blogginnlegg om den nye endringen og linket til bloggen din + de to andre innleggene du nevnte her, de var s imponerende

http://www.helenemoe.no/new-year-new-facebook/

Skriv en ny kommentar