hits

Hva skjer når Facebook nå skrur av for firmaer og medier?

kommentarer 7 kommentarer

 

 

 

Istanbul, Turkey - January 13, 2016: Person holding a brand new Apple iPhone 6s with Facebook profile on the screen. Facebook is a social media online service for microblogging and networking, founded in February 4, 2004.Facebook gjør enorme forandringer på sin plattform. Skal vi tro det amerikanske selskapet er målet å skape mer "meningsfulle interaksjoner," det Mark Zuckerberg selv sier Facebook ble laget for.

Han har sannsynligvis lyst til å glemme at det Facebook kanskje ble laget for var et noe mindre edelt mål, men det er lov å ombestemme seg som det heter.

Det Facebook gjør er å forandre det slik at det vennene dine deler vil bli mye viktigere enn hva for eksempel Nettavisen eller NRK deler. Du vil mye oftere se innlegg som dine venner har likt, kommentert og likt, videoer som de har delt eller gitt en eller annen tilbakemelding på. Eventuelt ting du deler på messenger.

Facebook selv sier det vil bli mye mindre innhold fra merkevarer, publisister (slik som Nettavisen) og kjendiser. 

I praksis blir det altså slik at din Facebook i større grad blir din vennekrets. Hvis en venn av deg deler noe, som kan være nyheter, så regnes det som mye mer relevant enn om mange mennesker du ikke kjenner har kommentert på en side du liker. Mindre adventskalendere med lik, del og kommentarer og flere bilder fra barselsgruppa.

Mange merkevarer og leverandører av innhold har bygget opp mye av sin markedsføring rundt sine egne pages. Det vil bli mye vanskeligere framover. Siden Facebook sier det selv er det ingen hypotese eller mening, men et meget sannsynlig faktum. I 2016 skrev jeg bloggposten "Det er livsfarlig å stole på Facebook," som en slags oppfølger til 14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift. Bakgrunnen for den veldig tabloide tittelen var blant annet dette punktet oppsummert: Facebook er mest opptatt av Facebook, og hva Facebook tjener mest på. Det er selvfølgelig ikke noe feil eller galt, selskapet er børsnotert og skal ha en avkastning. Så lenge du styrer etter det, og ikke er avhengig av Facebook for distribusjon eller forretningsmodell så går det nok bra.

For andre kan denne omleggingen være veldig krevende, vanskelig og ødeleggende. 

1. Mer av det du gjør som bedrift eller publisist (eller kjendis) må gjøres ved å betale for det

2. Andre plattformer, og distribusjonskanaler må bli viktigere og mer sentrale

3. Du må satse mye hardere på engasjement, og at andre deler ditt innhold. Innholdet må engasjere så mye at andre vil dele det.

Om dette betyr at boblene blir større blir en interessant diskusjon. For deg som bruker av Facebook vil du få mer av hva dine venner gjør og mindre generelle ting. Det betyr at du må selv oppsøke aviser, kjendiser eller merkevarer for å få den informasjonen du trenger på andre plattformer. Samtidig kan det bli vanskeligere å komme fram med meninger som er annerledes enn resten av venneflokken. Der slikt innhold kunne komme lettere fram gjennom mediekaneler eller informasjonskaneler tidligere vil det nå bli trangere nåløye. Hvis dine venner mener det er bedre med barnedødlighet enn vaksiner for eksempel så blir det vanskeligere å finne annen informasjon. Fordi dine venner liker og deler det man faktisk liker, og mener. 

Uansett blir det en ny hverdag for mange, men mest av alt for selskapene som bruker den sosiale tjenesten og i mindre grad for deg som bruker. Som etter all sannsynlighet, om Facebook faktisk har gjort ting riktig, får en bedre opplevelse.

 

7 kommentarer

12.01.2018 kl.07:48

Dette syns jeg ikke noe om. Firmaer må få markedsføre seg på Facebook.

jane indigo

12.01.2018 kl.08:23

Dette liker jeg overhodet ikke

peter

12.01.2018 kl.08:30

nå blir det endå viktigere med relasjonsmarkedsføring

- identifisere personer mer rett nettverk (rett venner)

- se till at disse følger/liker/kommenterer det du deler

12.01.2018 kl.10:29

Dette er jo kjempebra.

Even

12.01.2018 kl.11:14

Flott, kanskje jeg nå kan slippe alt det skvaldret som kommer opp på siden og gå tilbake til det som engang var Facebook.

Nemlig kontakt med venner og slekt. Hater all den reklamen så dette skal blir flott, OM det er sant. Men er redd for at det ikke blir det, for alt som ser for godt ut til å være sant; er som som oftest det.

Jafs

12.01.2018 kl.12:12

Facebook ønsker å tjene penger,mye penger,- det er alt det dreier seg om. Firmaene må punge ut for å bli synlige. Det gjør de vel kanskje allerede. Instagram har også noe fa**skap der , etter hva bekjente som bruker Instagram har fortalt. Vil du bli synlig for mange, må du betale.

Helene

12.01.2018 kl.15:54

Hei!

Jeg skrev et lite blogginnlegg om den nye endringen og linket til bloggen din + de to andre innleggene du nevnte her, de var så imponerende

http://www.helenemoe.no/new-year-new-facebook/

Skriv en ny kommentar

Følg Pål Nisja her!