hits

januar 2018

Hva skjer når Facebook nå skrur av for firmaer og medier?

 

 

 

Istanbul, Turkey - January 13, 2016: Person holding a brand new Apple iPhone 6s with Facebook profile on the screen. Facebook is a social media online service for microblogging and networking, founded in February 4, 2004.Facebook gjør enorme forandringer på sin plattform. Skal vi tro det amerikanske selskapet er målet å skape mer "meningsfulle interaksjoner," det Mark Zuckerberg selv sier Facebook ble laget for.

Han har sannsynligvis lyst til å glemme at det Facebook kanskje ble laget for var et noe mindre edelt mål, men det er lov å ombestemme seg som det heter.

Det Facebook gjør er å forandre det slik at det vennene dine deler vil bli mye viktigere enn hva for eksempel Nettavisen eller NRK deler. Du vil mye oftere se innlegg som dine venner har likt, kommentert og likt, videoer som de har delt eller gitt en eller annen tilbakemelding på. Eventuelt ting du deler på messenger.

Facebook selv sier det vil bli mye mindre innhold fra merkevarer, publisister (slik som Nettavisen) og kjendiser. 

I praksis blir det altså slik at din Facebook i større grad blir din vennekrets. Hvis en venn av deg deler noe, som kan være nyheter, så regnes det som mye mer relevant enn om mange mennesker du ikke kjenner har kommentert på en side du liker. Mindre adventskalendere med lik, del og kommentarer og flere bilder fra barselsgruppa.

Mange merkevarer og leverandører av innhold har bygget opp mye av sin markedsføring rundt sine egne pages. Det vil bli mye vanskeligere framover. Siden Facebook sier det selv er det ingen hypotese eller mening, men et meget sannsynlig faktum. I 2016 skrev jeg bloggposten "Det er livsfarlig å stole på Facebook," som en slags oppfølger til 14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift. Bakgrunnen for den veldig tabloide tittelen var blant annet dette punktet oppsummert: Facebook er mest opptatt av Facebook, og hva Facebook tjener mest på. Det er selvfølgelig ikke noe feil eller galt, selskapet er børsnotert og skal ha en avkastning. Så lenge du styrer etter det, og ikke er avhengig av Facebook for distribusjon eller forretningsmodell så går det nok bra.

For andre kan denne omleggingen være veldig krevende, vanskelig og ødeleggende. 

1. Mer av det du gjør som bedrift eller publisist (eller kjendis) må gjøres ved å betale for det

2. Andre plattformer, og distribusjonskanaler må bli viktigere og mer sentrale

3. Du må satse mye hardere på engasjement, og at andre deler ditt innhold. Innholdet må engasjere så mye at andre vil dele det.

Om dette betyr at boblene blir større blir en interessant diskusjon. For deg som bruker av Facebook vil du få mer av hva dine venner gjør og mindre generelle ting. Det betyr at du må selv oppsøke aviser, kjendiser eller merkevarer for å få den informasjonen du trenger på andre plattformer. Samtidig kan det bli vanskeligere å komme fram med meninger som er annerledes enn resten av venneflokken. Der slikt innhold kunne komme lettere fram gjennom mediekaneler eller informasjonskaneler tidligere vil det nå bli trangere nåløye. Hvis dine venner mener det er bedre med barnedødlighet enn vaksiner for eksempel så blir det vanskeligere å finne annen informasjon. Fordi dine venner liker og deler det man faktisk liker, og mener. 

Uansett blir det en ny hverdag for mange, men mest av alt for selskapene som bruker den sosiale tjenesten og i mindre grad for deg som bruker. Som etter all sannsynlighet, om Facebook faktisk har gjort ting riktig, får en bedre opplevelse.

 

De 10 unnskyldningene for å drepe nye ideer

Du starter kanskje året med både blanke ark og fargestifter, og en bunke med nye konsepter og tanker om innovative nye løsninger. 

Om noen uker vil du få høre en eller flere av innspillene under på hvorfor det du kommer med ikke kan gjøres. Her er guiden til hvordan du skal ignorere det, og hva du skal svare.

1. For risikabelt

Si det til Elon Musk som brukte sine siste penger fra salget av Paypal for å refinansiere Tesla. Du vet hvordan det gikk. Sitatetr fra en av verdens beste hockeyspillere noensinne, Wayne Gretzky, passer alltid: Du bommer på hundre prosent av skuddene du ikke tar.  Risiko brukes ofte som unnskyldning fordi noen ikke skjønner produktet, eller at man mener at markedet ikke passer. Et godt motargument mot det er å peke på at under den store depresjonen i USA økte salget av kjøleskap med 30 prosent. Fordi? Det var nytt, og folk ville ha det. Minn de som sier nei på at selskapene som er priset høyest på børsen i USA er selskapene som tar mest risiko med nye forretningsmodeller og løsninger, fordi det gir best avkastning. 

2. For nytt

For ville noen ha en iPad? Nei. Det var ingen som en gang tenkte på det. Ingen vil ha det, fordi det er for nytt er den dummeste unnskyldningen som finnes for å ikke prøve noe. 

3. For dyrt

Mange prosjekter blir stoppet fordi man mener det er for dyrt å utvikle dem. Problemet er litt slik: Det er dyrt å lage noe nytt som ingen har gjort før fordi ingen har gjort det før. Samtidig er det nettopp det faktum at hvis ingen har gjort det før som gjør det smartest å gjøre det. iPad-prosjektet til Apple var utrolig dyrt, og midt i prosjektet begynte selskapet å fokusere på noe annet. Det andre? iPhone. 

4. For annerledes

Da Google kom på markedet var deres markedsplan å selge søkeløsninger til andre selskaper. Vi i Nettavisen var faktisk i samtaler (men endte med Fast) for å bruke det. I 2000 lanserte Google Adwords, men da som en betalt løsning hvor Google hjalp med å lage annonser. Tre år senere kom systemet du nå kjenner. Resten er historie. For annerledes? Sannsynligvis for noen...

5. Mangler forretningsplan

God innovasjon vil aldri ha en forretningsplan som kan stemme, men må alltid ha en forretningsidé. Hvis noen ber deg om en forretningsplan for noe som aldri før har vært på markedet så påpek at det er en raskere hest, eventuelt en bil. 

6. Mangler markedsundersøkelser

Apropos det. Enhver markedsundersøkelse vil ønske en raskere hest, ikke en bil. Ikke nå lenger, selvfølgelig - men da. Hvem kunne tenke seg at vi ville ha iPhone? Spotify? Netflix? I 2017 kastet jeg CD-plater, ga bort alle mine DVD-filmer og solgte LP-platene mine. Du er sikkert forferdet, men hva er vitsen? Det tar bare plass.

7. Ingen andre gjør det

Nettopp. Derfor kan vi (du) være først. 

8. Ingen tror på det i ledelsen

Det er fordi de fleste i ledelsen beskytter sin egen hest, den markedsundersøkelsen sier skal gå litt raskere.

9. Vi har gjort noe lignende før

Sannsynligvis ikke, men det er en fin unnskyldning. Kanskje det var feil tidspunkt? Den første smarttelefonen ble laget av Nokia, for øvrig... 

10. Vi driver ikke med slikt

Da bør du kanskje vurdere noen andre som liker konseptet ditt? Det kan fort være at det er mer enn godt nok... 

For: Ikke gi opp. Er idéen din god nok vil veldig få skjønne den.