hits

januar 2018

Hva skjer nr Facebook n skrur av for firmaer og medier?

 

 

 

Istanbul, Turkey - January 13, 2016: Person holding a brand new Apple iPhone 6s with Facebook profile on the screen. Facebook is a social media online service for microblogging and networking, founded in February 4, 2004.Facebook gjr enorme forandringer p sin plattform. Skal vi tro det amerikanske selskapet er mlet skape mer "meningsfulle interaksjoner," det Mark Zuckerberg selv sier Facebook ble laget for.

Han har sannsynligvis lyst til glemme at det Facebook kanskje ble laget for var et noe mindre edelt ml, men det er lov ombestemme seg som det heter.

Det Facebook gjr er forandre det slik at det vennene dine deler vil bli mye viktigere enn hva for eksempel Nettavisen eller NRK deler. Du vil mye oftere se innlegg som dine venner har likt, kommentert og likt, videoer som de har delt eller gitt en eller annen tilbakemelding p. Eventuelt ting du deler p messenger.

Facebook selv sier det vil bli mye mindre innhold fra merkevarer, publisister (slik som Nettavisen) og kjendiser. 

I praksis blir det alts slik at din Facebook i strre grad blir din vennekrets. Hvis en venn av deg deler noe, som kan vre nyheter, s regnes det som mye mer relevant enn om mange mennesker du ikke kjenner har kommentert p en side du liker. Mindre adventskalendere med lik, del og kommentarer og flere bilder fra barselsgruppa.

Mange merkevarer og leverandrer av innhold har bygget opp mye av sin markedsfring rundt sine egne pages. Det vil bli mye vanskeligere framover. Siden Facebook sier det selv er det ingen hypotese eller mening, men et meget sannsynlig faktum. I 2016 skrev jeg bloggposten "Det er livsfarlig stole p Facebook," som en slags oppflger til 14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift. Bakgrunnen for den veldig tabloide tittelen var blant annet dette punktet oppsummert: Facebook er mest opptatt av Facebook, og hva Facebook tjener mest p. Det er selvflgelig ikke noe feil eller galt, selskapet er brsnotert og skal ha en avkastning. S lenge du styrer etter det, og ikke er avhengig av Facebook for distribusjon eller forretningsmodell s gr det nok bra.

For andre kan denne omleggingen vre veldig krevende, vanskelig og deleggende. 

1. Mer av det du gjr som bedrift eller publisist (eller kjendis) m gjres ved betale for det

2. Andre plattformer, og distribusjonskanaler m bli viktigere og mer sentrale

3. Du m satse mye hardere p engasjement, og at andre deler ditt innhold. Innholdet m engasjere s mye at andre vil dele det.

Om dette betyr at boblene blir strre blir en interessant diskusjon. For deg som bruker av Facebook vil du f mer av hva dine venner gjr og mindre generelle ting. Det betyr at du m selv oppske aviser, kjendiser eller merkevarer for f den informasjonen du trenger p andre plattformer. Samtidig kan det bli vanskeligere komme fram med meninger som er annerledes enn resten av venneflokken. Der slikt innhold kunne komme lettere fram gjennom mediekaneler eller informasjonskaneler tidligere vil det n bli trangere nlye. Hvis dine venner mener det er bedre med barneddlighet enn vaksiner for eksempel s blir det vanskeligere finne annen informasjon. Fordi dine venner liker og deler det man faktisk liker, og mener. 

Uansett blir det en ny hverdag for mange, men mest av alt for selskapene som bruker den sosiale tjenesten og i mindre grad for deg som bruker. Som etter all sannsynlighet, om Facebook faktisk har gjort ting riktig, fr en bedre opplevelse.

 

De 10 unnskyldningene for drepe nye ideer

Du starter kanskje ret med bde blanke ark og fargestifter, og en bunke med nye konsepter og tanker om innovative nye lsninger. 

Om noen uker vil du f hre en eller flere av innspillene under p hvorfor det du kommer med ikke kan gjres. Her er guiden til hvordan du skal ignorere det, og hva du skal svare.

1. For risikabelt

Si det til Elon Musk som brukte sine siste penger fra salget av Paypal for refinansiere Tesla. Du vet hvordan det gikk. Sitatetr fra en av verdens beste hockeyspillere noensinne, Wayne Gretzky, passer alltid: Du bommer p hundre prosent av skuddene du ikke tar.  Risiko brukes ofte som unnskyldning fordi noen ikke skjnner produktet, eller at man mener at markedet ikke passer. Et godt motargument mot det er peke p at under den store depresjonen i USA kte salget av kjleskap med 30 prosent. Fordi? Det var nytt, og folk ville ha det. Minn de som sier nei p at selskapene som er priset hyest p brsen i USA er selskapene som tar mest risiko med nye forretningsmodeller og lsninger, fordi det gir best avkastning. 

2. For nytt

For ville noen ha en iPad? Nei. Det var ingen som en gang tenkte p det. Ingen vil ha det, fordi det er for nytt er den dummeste unnskyldningen som finnes for ikke prve noe. 

3. For dyrt

Mange prosjekter blir stoppet fordi man mener det er for dyrt utvikle dem. Problemet er litt slik: Det er dyrt lage noe nytt som ingen har gjort fr fordi ingen har gjort det fr. Samtidig er det nettopp det faktum at hvis ingen har gjort det fr som gjr det smartest gjre det. iPad-prosjektet til Apple var utrolig dyrt, og midt i prosjektet begynte selskapet fokusere p noe annet. Det andre? iPhone. 

4. For annerledes

Da Google kom p markedet var deres markedsplan selge skelsninger til andre selskaper. Vi i Nettavisen var faktisk i samtaler (men endte med Fast) for bruke det. I 2000 lanserte Google Adwords, men da som en betalt lsning hvor Google hjalp med lage annonser. Tre r senere kom systemet du n kjenner. Resten er historie. For annerledes? Sannsynligvis for noen...

5. Mangler forretningsplan

God innovasjon vil aldri ha en forretningsplan som kan stemme, men m alltid ha en forretningsid. Hvis noen ber deg om en forretningsplan for noe som aldri fr har vrt p markedet s ppek at det er en raskere hest, eventuelt en bil. 

6. Mangler markedsunderskelser

Apropos det. Enhver markedsunderskelse vil nske en raskere hest, ikke en bil. Ikke n lenger, selvflgelig - men da. Hvem kunne tenke seg at vi ville ha iPhone? Spotify? Netflix? I 2017 kastet jeg CD-plater, ga bort alle mine DVD-filmer og solgte LP-platene mine. Du er sikkert forferdet, men hva er vitsen? Det tar bare plass.

7. Ingen andre gjr det

Nettopp. Derfor kan vi (du) vre frst. 

8. Ingen tror p det i ledelsen

Det er fordi de fleste i ledelsen beskytter sin egen hest, den markedsunderskelsen sier skal g litt raskere.

9. Vi har gjort noe lignende fr

Sannsynligvis ikke, men det er en fin unnskyldning. Kanskje det var feil tidspunkt? Den frste smarttelefonen ble laget av Nokia, for vrig... 

10. Vi driver ikke med slikt

Da br du kanskje vurdere noen andre som liker konseptet ditt? Det kan fort vre at det er mer enn godt nok... 

For: Ikke gi opp. Er iden din god nok vil veldig f skjnne den.