hits

mai 2017

Strategi spiser ikke nok frokost

Casual business woman working at a creative office and looking at a wall chart
 

Det kan godt vre at du ikke er interessert i strategi, men det er ingen tvil om at strategi er interessert i deg. Ordene tilhrer Lev Trotskij. 

Strategi er lederes plan for n mlsetninger. Det er hva som skal gjres, som kanskje senere blir til hvordan. Slike mlsetninger skal vre langsiktige, selv om langsiktighet i tid kan variere sterkt fra bransje til bransje og bedrift til bedrift.

Gode strategier skrives oftere enn de blir satt ut i live.

Problemet er nemlig overbevise. Det selge inn strategien. Andre m skjnne det du vil, hvordan du vil gjre ting og den veien du vil dit.

Mt de som skal jobbe med strategien i etterkant fr du presenterer den. Selg inn dine konsepter, juster for innspill. Fokuser p fordelene strategien vil gi bde for kunder og mlgrupper, men ogs internt. Besvar sprsml konsist og direkte. 

Du m ikke tro at alle andre skjnner din id og din strategi. Sannsynligvis gjr folk ikke det. I hvert fall ikke med en gang. Ikke vr for detaljert eller spesifikk. Detaljer kan vre tilgjengelig, men br ikke vre tunge lodd rundt beina p strategien. 

Samtidig: Du m tro p dine egne forslag. Ikke bli defensiv hvis noen stiller sprsml ved det du foreslr. Stol p deg selv.

Og nr du setter i gang...

Uansett hvor kreativ strategien din er, br du ogs noen ganger sjekke resultatene sa Winston Churchill en gang. Det er greit justere for virkeligheten... 

 

Er TV 2 desperate, eller bare veldig smarte?

Liner TV er steinddt. De unge ser ikke TV slik man s det fr. Ikke de voksne heller. Det hrer med til sjeldenhetene at en kveld planlegges rundt et program til en bestemt tid for hele familien med middagen i fanget. Det vet TV 2 godt, men sitter med et eget ess - og en joker? 

Dagens voksne som satt i sofaen med mor og far i lenestoler med middagen p bordet har ftt egne barn. Egne barn som bruker YouTube som sin hovedkanal og Netflix som alternativ. De ser mye p NRK, men mest p nett nr de vil. 

Med Kjendis-Farmen fikk TV 2 en for mange overraskende stor suksess. Serien ble den mest sette for TV 2. Noensinne. Ekstremt god produksjon kombinert med et lag av kjendiser som appellerte godt til en voksen mlgruppe med tidligere toppmodell Vendela Kirsebom, Paradis-Petter, Ayar Lie og Linni Meister samt Jarl "Ta en potet" Goli. Hadde jeg spurt noen under en viss alder om hvem det var ville de ikke hatt peiling. Muligens kanskje med unntak av Petter Pilgaard, for noen f.

Uansett, TV 2 fikk de godt voksne og de voksne til se p Farmen-Kjendis. For overleve som TV-kanal m de likevel bli relevante for en ny og yngre mlgruppe. Derfor har man rekruttert smart og godt for sesong 2.

Dennis Vareide - en av de strste kjendisene i Norge. Om du er ung nok. Som en halvdel av Prebz og Dennis er han en av de fyrene som den oppvoksende generasjonen, i mangel av et smartere uttrykk, har som toppkjendis. Han vil trekke mange unge, spesielt gutter, til serien.

Stian Sand - programlederen for Newton, programmet kidsa elsker streame fra NRK Super. Ikke bare vet de godt hvem han er, men han er underholdende som f. 

Staysman - kjent fra det meste som de unge ser p, blant annet VG-lista og selvflgelig musikken...

I tillegg jegertvillingene som fr hele SP-land til sl p, modellen Maiken Nilssen som fr blogg-generasjonen til skru p og Erlend Elias som garanterer underholdning. Og Aune Sand da. Kanskje ikke for kidsa, men alle programmer trenger en full sjmann p dekk (det er ment positivt, Aune)

Se hele deltagerlisten her (som ogs inneholder flere godbiter for den kjendiselskende)

Det er ingen tvil om at forsket fra TV 2 er utvide mlgruppen fra de som s sist til de som vanligvis streamer. Kanskje for f Sumo til virke enda bedre. 
For skal liner TV ha en sjanse m de tenke annerledes og nytt. De samme kjendisene kan ikke danse, synge og delta i de samme talkshowene. Helter forandrer seg.

S sprs det om det er desperasjon eller genialt. Jeg lener meg mot det siste, for med suksessen man hadde sist var det bare en vei g. Nedover i alder, for   f med de yngste. Kanskje ikke kjendisene som gr i sirkel p alle programmene som den linere generasjonen er vant til, men de kommer vel til se programmet likevel?

Hvem vet? Kanskje samles hele familien igjen foran skjermen.

Eller s streamer vi programmet i hver vr sofa. 

Uansett. rets utgave av kjendis-Farmen har et bedre A-lag enn forrige utgave. Betyr det strre suksess? Og klarer man f de unge til se p liner TV?

Les ogs: TV er dd, lenge leve levende bilder

 

 

 

Hverdagens uutholdelige vanskelighet


 

Mandag kveld tok flyet av fra Manchester. Fire dager i Liverpool var over. Beatles-museum, seier til Liverpool og den gode len som Frank Strandli drakk s mye av - pinten

P veien over kom et pushvarsel midt i relativt heftig turbulens. Eksplosjon ved konsert i Manchester. Ved landing var det klart at det var mer enn en eksplosjon.

Taxfree. Hjem. En snn p 8 mneder som snakker i vei - dadda, dadda, dadda. Vil ikke sove. Vil kose med pappa. Pappa vil ogs kose med Jonas. Hverdagen. 

Den deilige hverdagen. Normaliteten. Ingen ndtelefon. Ingen melding p Facebook om at man er i sikkerhet. Bare en snn som ikke vil sove. Herlig normal hverdag.

Fire timer senere er det alarm. Ny dag. Ny hverdag. Barn skal ha skolemat. Klr. Brste hr. Tenner. Vaske ansikt. Selv skal man dusje. Drikke kaffe. Mate snn. Flge barn p skolen. Nyhetsvarsel. 22 dde.

Rekker ikke shoppe morgenkaffe. P vei til seminar. Om nyheter. Om digitale nyheter. Hopper over flere nyhetsvarsler. Glemmer grsdagens morsomheter hvor man gratulerte Unitedfansen med en sjetteplass. Ikke viktig n. Hverdagen.

Seminaret gr. Valg i lunsjen. Nestleder i NONA. Meldinger for koordinere avslutning p SFO. Star Wars-dans og kor. Fr fiolinundervisning. Blir spurt om vre med p utdeling av NONA-prisene hvis leder m stikke.

Mer seminar. Melding fra forlaget om at boken som skulle vre klar i dag er makulert. Kvalitetskontroll hos trykkeriet. Nytt opplag trykkes. Hverdag. Ikke s viktig. Kommer. Irriterende. 

Godt seminar. Digitale medier skal skrive langt. Ikke lure med titler. rlige med leserne. Nyhetsvarsel. ISIS tar p seg ansvaret. Vil ha tilbake hverdagen. Frst utdeling av priser. Side3 vinner. Kult.

Netthodepris. rets netthode 2017. Kul pris. Skal g til en fyr som har jobbet digitalt i 20 r. Ser meg rundt, mange veteraner som fortjener. S begynner pulsen ke. Mye. Skjnner at dette er noe som ikke er hver dag. Ikke hverdag. Det er meg.

Fr pris. Holder p tisse p meg. For mye kaffe. Blir bedt om si to ord. Sier to ord. Tusen takk

Har drlig tid. Skal rekke kor og skuespill p avslutning. Lper til t-banen. Hverdag. 

Bilen parkert ved skolen. Rekker avslutning ved kjre dieselbilen noen f hundre meter opp en bakke. Miljsvin. Familie frst. Nyhetsvarsler. Ignorerer. 

Rett fra avslutning til fiolinundervisning med barna. Is p veien. Ikke spist. Glemt. S hjem. Til den deilige hverdagen. Middag. Legge barn som ikke vil sove fordi det er sol. Varmt. Hver dag. 

Leser nyheter. En ttering er drept. Kan ikke ta det inn over meg. Kan ikke. Hverdag er viktigere. I hvert fall i dag. Hver dag. 

Hverdagen hver dag framfor frykt, mistro. Nr ble en gjenglemt bag p t-banen noe du er redd for, og ikke noe du tar tak i og lper etter hun som glemte den? 

Mer hverdag. 

Til dagens unge

Caucasian woman looking at the view from train window

Livet er en reise. Her er noen reisetips. 

Er det en ting alle eldre mennesker elsker gjre s er det fortelle yngre mennesker hva de burde, og aller helst ikke burde gjre.Rd, regler, vink, trre vitser, forbud, pbud og visdomsord saltet med sarkasme, ironi og aldersarroganse. Inne i alle voksne er det noen som vet bedre, og i mange noen som vet best. S her er noen tips fra noen som er omtrent halvveis i livet. Husk bare at du br ta de med en klype salt og litt sukker. 

Nyt at du er ung.

Vr glad og likeglad mens du fortsatt kan. Tid er det eneste du har, og som er helt sikkert at du vil miste.

Ikke vr redd for stille sprsml, eller besvare andres. tro at du har alle svarene er aldri riktig, men de gangene du fler du har rett uansett hva andre sier s hold p egen mening. Det er ingen andre mter at storhet skapes p.

Le s mye du kan. Av s mye du klarer. S ofte som mulig. 

Husk at jobb m vre motivert av at du har det gy. Hvis du velger jobb kun motivert av penger vil du etter hvert dette ned i en grft som overfylles av vann fortere enn du klarer se unna. Vi trenger alle penger for gjre tingene vi har lyst til gjre, men hvis du bare gjr ting du har lyst til gjre i helger og i ferier har du et mye kjedeligere liv enn hvis du gjr ting du har lyst til hver eneste dag. Ta utdannelsen som gir deg jobben du ville hatt hvis pengene ikke betydde noe, og la pengene vre bonus. 

Flytt hjemmefra. Ikke bare fra mor og far. Fra stedet du vokste opp. Landet du ble fdt i. Opplev noe nytt, spennende og annerledes. Det synet p livet du fr ved oppleve andre mennesker, samfunn og vremter vil hjelpe deg mer enn du aner. Det betyr ikke at du m leve et halvt r med en stamme i Amazonas. Noen ganger er det nok flytte fra en kant til en annen.

Spar penger. Det er noe av det kjedeligste som finnes tenke p som ung. Det er selvflgelig morsommere vre med p festen i dag enn den som kanskje kommer om en mned. Samtidig fr du nesten bare tro oss p at det ha litt ekstra p en konto gir deg en trygghet, en sikkerhet og noe du vil vre umtelig glad for nr det uventede skjer.

Ikke gi opp om alt du har planlagt, tenkt ut og satt som utgangspunkt plutselig forsvinner fortere enn en norsk sommer. Livet har en egen evne til sjokkere, overraske, overrumple og ta deg p senga. Det du trodde var sant i gr kan bli morgendagens lgn.

Din tid er din, men dele den med noen gjr den bedre. Likevel m du aldri la noen kontrollere deg, eller misbruke din tillit i kjrlighet eller vennskap. Livet er for kort til bruke p idioter.

Tilgi. G videre. Med eller uten den du har tilgitt. bruke tiden p det som har vrt betyr bare at du ikke bruker tiden p i dag. 

Mter du noen du vil ha i livet s gjr alt du kan for at han eller hun skal vre der. De beste menneskene i ditt liv er de som ler av de samme tingene som du ler av.

Det er ingen vits i sammenligne deg selv med andre. Andre folk har andre utfordringer enn deg. Bruker du tiden p sammenligning kommer du uansett drlig ut fordi du som oftest kun ser overflaten fra andre.

Husk at de fleste ganger folk er sinte, sure eller irriterte s er det ikke deg. Det er situasjonen.

Gi ting tid. Som oftest ordner ting seg.

G til legen. Noen ting m ha hjelp for bli ordnet.

Prv hr p hva andre folk sier uten tenke p hva du skal si selv. De fleste mennesker forstr mer og aksepterer mer med en gang en samtale er satt i gang. Kanskje er de tingene du er redd for ikke noe du egentlig burde vre redd for. 

Gjr noe nytt s ofte du kan. Livet ditt er ikke uendelig langt, og du vet faktisk ikke om du liker fallskjermhopping fr du har prvd det.

Ikke tro at du vet alt.

Ikke tro at du vet for lite.

Du kan ikke leve et liv uten vre skeptisk, men ikke vr skeptisk til alt. Les. Lr. Se. Lytt. Spr.

Ikke sov bort sommernettene. Eller vinternettene. Sov s mye du m, men ikke sov bare for sove. Kom deg opp. Ut.

Friskt luft er ikke overvurdert.

Du har ikke drlig tid. Stan Lee var 39 da han laget sin frste tegneserie. Vera Wang begynte i moteindustrien da hun var 40. Colonel Sanders var i 60-rene da han startet KFC.

Ikke spis for mye junk food.

Sannsynligvis har du ikke talent eller mulighet til gjre alt du kan tenke deg. Vi er ikke alle skapt for bli skuespillere, forfattere, musikere eller millionrer p aksjehandel. Det betyr ikke at du ikke skal prve. Prv p alt du har lyst til, bare ikke gi fullstendig opp fordi du ikke bli den neste Kanye West.

Alle mennesker lrer hele livet. Ingen kan alt. 

Ikke stol p mennesker som sier at de unge rene er de beste i livet, eller at deres egen alder er best. Eller noen som helst annen alder. Alle aldre har sin sjarm, sine fordeler og nedturer. 

Ikke gi opp. Prv igjen.

Til slutt: Rd er noe vi oftest ikke tenker p at vi har ftt, eller burde ha fulgt, fr det er for sent. Du er ikke alene om det. 

Lykke til med resten av livet!

Les ogs: Kan du fatte og begripe hvor forferdelig ungdommen er?

Hvorfor stoler vi p bloggere?

Vintage toned image of a young tourist woman, taking a selfie photo with her smartphone on the beautiful Greek seaside, standing on top of the Cape Sounion, on the most southern part of the Attica. She is wearing a casual street style outfit, a hat and a backpack, enjoying a sunny day by the Mediterranean sea, snapping some photos for her social networks or just personal collection.

Det er ingen nyhet at den mest populre i venneflokken, kjendiser eller mennesker vi av en eller annen grunn stoler p eller ser opp til kan pvirke oss til ta valg. Vi hrer mest og oftest p de som str oss nrmest, om det er familie eller vre adopterte familier p jobb eller i vennekrets. 

Med framveksten av digitale medier har vi ftt flere sosialt viktige personer gjennom forskjellige nye plattformer. De frste var bloggere som ble store gjennom publisere tekst og bilder selv p plattformer som for eksempel blogg.no. En av de frste store, som fortsatt er blant de strste, var Ida Wulff.

leve av blogg er en todelt jobb. Du skal lage godt innhold, oppdatere hyppig og tilfredsstille leserne dine, men ogs tjene til livets opphold for forsvare all tiden du bruker p dele selfies og interirtips. 
- Ida Wulff i boken "Praktisk innholdsmarkedsfring"

De norske bloggerne velger ut hvilke kommersielle budskap de vil ha, de som passer med dem selv. Det er personlig og unikt for hver blogger.

Bloggerne er oss, det er personen nr oss. Disse personene skriver ikke bare blogger slik vi kjenner det, men "blogger" ogs p Instagram med bilder, p YouTube med video eller lager podcaster, snapper p Snapchat eller er aktive p Musical.ly. Personene har blitt forskt gi en merkelapp som influencer p new norwegian. En annen engelsk definisjon er socially important persons, eller sosialt viktige personer. 

Disse pvirkerne finnes i fire grupper, som alle pvirker oss p forskjellige mter. 

Mentor - den som hjelper til, forklarer og lrer bort

Motivatoren - den som er stttende for hjelpe deg til klare ting selv, ofte personlig.

Evangelist - den som pvirker deg til ta spesielle valg

Utdanneren - en som tar for seg ett emne, og prver gjre deg bedre i det

De fleste store bloggerne som vi kjenner gjennom media i Norge, fra tradisjonell blogging er motivatorer. Folk som er personlige, og som gjennom vre det pvirker oss til mle vre egne liv mot disse. Indirekte eller direkte oppfattes de som vre venner, som en del av en utvidet familie. Nr en slik person omtaler et produkt, en tjeneste eller noe annet s stoler vi p disse slik vi stoler p et medlem i familien eller en god venn.

For mentorer, de som lrer bort (tenk deg Youtubere som lager generelle spillvideoer som et eksempel), s pvirker de deg og meg fordi vi vet at de kan lre oss noe. Snakker de om et produkt s vil vi koble det sammen slik som vi hrer p en lrer.

Evangelistene er de som mest sjeldent kommer med kommersielle budskap, om de i det hele tatt gjr det. I seg selv selger evangelister en id, og overfrer engasjement. Om det er redaktrer i nettaviser, politikere eller andre. Skulle disse komme med kommersielle budskap vil det som oftest passe med det man prver overbevise om. 

Det som skiller utdanneren fra mentoren er bredden p emner, en utdanner er som oftest kun innenfor et emne (eksempelvis en Instagram-konto kun om kjkken). Her vil kommersielt innhold som passer til emnet ha effekt fordi vi som mlgruppe oppfatte budskapet som en del av den vrige historien med en etablert oppfattelse av kvalitet og kunnskap.

Som oftest vil ogs det kommersielle innholdet vre en naturlig del av flyten, tilpasset plattformene og avsender. Dette gjr at leserne enklere fr med seg budskap som er gode og tilpasset. 

Vi stoler alts p de forskjellige sosialt viktige personene, bloggerne med forskjellige plattformer, fordi de snakker til oss som personer vi stoler p. De personlige bloggerne er vre venner. De som snakker om smale emner blir lrere og evangelistene ekspertene. De sosiale rollene hentes inn i vrt virkelige liv fra en virtuell digital publisering.

Derfor stoler man ofte like mye p det kommersielle som det kreative, i hvert fall nr bloggeren gjr det riktig. 

Dette blogginnlegget er delvis hentet fra boken Praktisk Innholdsmarkedsfring av bloggens forfatter.