hits

juni 2017

De 7 strste sosiale trendene

Istanbul, Turkey - January 13, 2016: Person holding a brand new Apple iPhone 6s with Facebook profile on the screen. Facebook is a social media online service for microblogging and networking, founded in February 4, 2004.
 

Skal du n ut med et budskap er det viktig flge med p utviklingen. Stadig ny utvikling, nye spilleregler og nye trender pvirker bde hvordan mottager oppfatter budskap og hvordan avsender m pakke inn budskapet.

1. Kampen mot fake intensiveres

Det strste problemet med sosiale medier er at det gir deg mer av det du allerede har, har ftt og tror du vil ha. Som David Streitfeld skriver i New York Times er problemet at algoritmen belnner det ekstreme. Facebook oppfatter det at du kikker p en bilulykke som at du vil ha flere bilulykker. Det som har blitt kalt ekkokammere er en forsterker av det som er i ytterkantene av hva vi selv og andre liker, og vil ha. Falske nyheter, ekstreme nyheter, pseudo-vitenskap som kanskje understreker noe vi tror og ikke vet og ekstreme holdninger blir sendt gjennom en forsterker i en slyfe. De sosiale mediene er klar over problemet, og Facebook lager alternative nyhetsfeeder samt jobber med lsninger for forbedre faktabasert informasjon. Om det er nok, eller om de sosiale mediene fortsatt vil vre grobunn for hatefulle ytringer, ekstremisme og falsk rapportering er usikkert. 

2. AR

Det nye ble ikke VR, selv om VR nok vil finnes i spill og muligens noen opplevelsessenter. AR, tenkt Pokmon. Vi bruker geofilter for fortelle oss hvor vi er, og mobilens kamera kan bli vr viktigste informasjonskanal. At vi midlertidig n bruker det mest for morsomme filter p bilder er en midlertidig greie.

3.Sosial shopping

Det at netthandel er gigantisk er fakta. Med de sosiale plattformene er det et srdeles godt utgangspunkt for alle som vil selge produkter direkte. Etter at den fysiske butikken kunne kuttes fordi man fikk nettbutikken er kanskje nettbutikken det neste som kuttes? 

4. Podkaster er den nye bloggen

Det kan vre sterke argumenter for at utviklingen p podkast ligner veldig p utviklingen p skrevne blogger i sin spede begynnelse. Spesielt n som verktyene har blitt fritt og gratis tilgjengelig for lage, laste opp og tilgjengeliggjre podkaster (blant annet her p blogg.no). Samtidig kan det argumenteres for at podkaster bare er en versjon av blogger for mange, men det er semantikk.

Det viktige er lyd, og at lyd er en effektiv sosial kommunikasjonskanal ogs. Vi kan hre p lyd i mange situasjoner hvor vi gjr andre ting (kjrer bil eller gr), og spesielt her i Norge hvor vi vil trenge nye dingser for hre p radio framover vil lyd p mobilen vre gull for mange. S kan det vre de som sier at podkaster har vrt er lenge, men det er fortsatt et stort mindretall som hrer p og enda frre som produserer. N kommer annonsrene, og med strre muligheter for inntjening vil flere ogs produsere.

5. Annonsene kommer tilbake

Det har vrt en kortvarig liten blge hvor merkevarene skulle bli mediehus, og selv om det fortsatt er like aktuelt lage godt innhold for markedsfre er det mange som vil oppdage at det tar litt tid bygge et stort nok grunnfjell.

Noen ganger skal bare en kampanje avvikles, noen ekstra varer selges eller merkevaren trenger noe mer fokus. Du har sikkert hrt mange nettskaller pst at banneren er dd, men det er noen millioner kroner som tilsier at det er feil. Den m utvikles, som alt annet digitalt, men dd er den ikke. Den har hatt en liten influensa, men har n ftt nok vitaminer til et comeback. S ser nok framtidens annonse litt annerledes ut enn dagens. 

Annonser kommer i livesendinger p Facebook, i strmmen p Instagram, p videoer bde her og der - og er allerede der som brudd i dine Snaps. 

Betalt innhold, innholdsmarkedsfring, vil vokse videre - men merkevarene vil trenge flere skudd i kammeret. 

6. Innholdet blir proffere

Alt det sosiale innholdet som folk skaper selv har blitt bedre, og det er p tide at merkevarer og andre som skaper innhold ogs flger etter. En sosialt viktig person har i flere r vrt flinkere til ha egen tone of voice som skaper buzz (vareprat) enn mange firmaer og bedrifter. Innholdet har ogs ofte vrt proffere laget, gjennomfrt og fulgt opp. Nr verktyene n er s rimelige s er det enda flere som skaper profesjonelt innhold. 

Les mer om innhold i boken om praktisk innholdsmarkedsfring.

7. Robotene kommer

Chatbottene som noen har prvd med suksess vil kommer i sterkere grad, men ikke bare som chatbots p messenger. Vi vil f roboter flere steder som vil fungere som automatiske hjelpere. Med god nok kunstig intelligens vil robotene besvare sprsml ofte fr du har stilt dem ved hjelp av kontekst (hvor du er, hva du gjr) og historikk.