hits

oktober 2016

Den digitale gjkungen



 

Egg fra gjk er funnet i reirene til over 125 andre arter, og eggene legges sent p ettermiddagen for at det ikke skal oppdages. Gjken har i tillegg utviklet seg til produsere egg som ligner p eggene andre arter legger.

Da Nettavisen ble lansert den 1.november 1996 var det nesten ti grader i Oslo med et skiftende skydekke. Solen tittet ikke fram fra de konkurrerende medier som reagerte p lanseringen med vantro, skuldertrekk og hoderist. Redaktr i Dagbladet den gangen, Harald Stanghelle, uttalte til egen avis at han ikke mente nyvinningen ville vre en reell konkurrent til papiravisene:

- Jeg har ikke noen srlig tro p prosjektet, sa han den gangen og fortsatte: Det er en misforstelse tro at alt vil skje foran en skjerm i framtiden.

Kun tretten dager etter lanseringen kret den gamle papirtanten Aftenposten nystartede Nettavisen til rets nyhetsflopp. Den 12.desember var Nettavisen forbi den skeptiske tanten i antall nettbrukere, noe som ogs er faktum 20 r senere.

Februar 1997 var det Ski-VM i Trondheim. Som frste avis fulgte Nettavisen begivenhetene direkte og live, eller minutt for minutt som det het denne gangen. Det frte til at p den offisielle Webtoppen for februar var Nettavisen ogs forbi VG, og var dermed den strste nettsiden i Norge.

ret etter lanserte Nettavisen det frste digitale rubrikkmarkedet i Norge sammen med Dagbladet, dog etter at et digitalt stillingsmarked som det frste i Norge hadde vokst seg relativt stort. Noen mneder etter kom Schibsted med sin lansering som de lanserte, av en eller annen grunn, som det frste rubrikkmarkedet i Norge.


 

Da svenske Spray kjpte Norge utviklet Nettavisen en datingtjeneste sammen med eierne for det norske og svenske markedet, SprayDate. Tjenesten ble den frste av sitt slag i Norge, og hadde over 350 000 brukere p en tid hvor trafikken p nett var langt lavere enn den er i dag. For lansere den begynte Nettavisen produsere kommersielle innholdstunge saker om nettdating og dating. Kritikken mot det kom ikke fr mange r senere.

Etter kun ett r p svenske hender ble Nettavisen tysk. Bertelsmann-gruppen bladde opp noen Euro for hele Spray, og i Norge lanserte Nettavisen skekatalogen Nettguide. Katalogen ble raskt en av de strste i Norge, og oppndde en trafikk som var hyere enn det Schibsted klarte da de brukte en halv milliard kroner p lansere Sesam.

I 2001 kom Per Edgar Kokkvold fra Norsk Presseforbund p banen med sterk kritikk til Nettavisen som refererte direkte fra en rettssak. Saken var Orderud-saken, og trafikken ble srdeles god p det som direkte ble sendt ut til hundretusenvis av interesserte.

Desember 2002 ble det mange lange forhandlinger med norske aktrer, samt en strre dansk som prvde bde se og hre p tilbudet, fr TV 2 tok over Nettavisen. Samtidig tok Nettavisens organisasjon over tv2.no og i lpet av seks mneder ble trafikken p TV-sidene firedoblet. Samme r lanserte ogs Nettavisen som frste norske medier muligheten for leserne publisere egne artikler, gjennom et bloggverkty utviklet av Rafiq Charania og Per Kleven. Verktyet ble senere grunnlaget for det som ble blogg.no, men dessverre nsket ikke TV 2 satse p blogg s de frste bloggene i Norge ble tilbakefrt til blogg.no.


 

Da Nettavisen i januar 2005 lanserte et nytt livstils-og underholdningsmagasin som ble starten p ukebladenes fall i Norge. P under ett r fikk Side2 over en million lesere, og ble det strste kvinnemagasinet i Norge.

I 2006 ble Nettavisen skilt ut fra TV 2, noe som betydde en strre frihet til satse p digitale nyvinninger uten be om lov fra den linere TV-kanalen. Det frte til den frste oppdragstjenesten i Norge, MittOppdrag, og ikke minst p det frste strategiske samarbeidet mellom en kommersiell aktr og en redaksjonell aktr i Norge- Sportspill. Nettavisen ble den frste digitale tippekommisjonren i Norge, og er fortsatt i dag -  ti r senere -  den strste kommisjonren.

NA24 ble lansert i mars 2006, og det ble ogs i disse rene lansert en tjeneste for reforhandle rente og lnebetingelser, minrente, som Schibsted senere kopierte i penger.no, dog etter at de laget en kopi av MittOppdrag i MittAnbud.

Da Nettavisen inviterte bloggerne inn som redaksjonelle bidragsytere i 2009 ble et nytt kapittel skrevet, som fikk ett av mange hydepunkt da blogg.no ble kjpt tilbake i 2012. Bloggere som Annette Haga, Caroline Berg Eriksen (Fotballfrue) og Komikerfrue i tillegg til Sophie Elise Isachsen, Mamma til Michelle (Anna Rasmussen) og mange andre debuterte som bloggere gjennom Nettavisen og blogg.no.

Nettavisen lanserte sin egen satsing p innholdsmarkedsfring i full skala i 2012. Det tok noen r fr resten av mediebransjen skjnte hva som skjedde, og VGs egen Torry Pedersen hadde allerede kalt Nettavisen for verstingen i klassen samt at Anders Giver p kommentarplass i samme avis hadde kalt innholdsmarkedsfringen for en redaksjonell gjkunge. ret var 2014, og Kampanje mente at Dagbladet var den eneste med egen avdeling for denne type markedsfring som Nettavisen hadde begynt med i 1999, viderefrt i 2006 med Sportspill og satset ytterligere p 2012. Gjkungverstingen var kanskje s irriterende at man prvde overse.

Det hrer med til den digitale historien at VG opprettet sin egen avdeling for innholdsmarkedsfring kort tid etter angrepene fra Giver og Pedersen, og ble felt for sine frste forsk p formen i PFU.

I 2016 lanserer Nettavisen en folkefinansieringsplattform for journalistikk, leverer saker p flere sprk for n enda bredere og vil fortsette arbeidet med levere det komplette digitale produktet.

En gjkunge legger kanskje egg i andre reir, og tilpasser seg til produsere ting som ligner. Kanskje er Nettavisen en digital gjkunge? En som har lagt egg i andre reir, og gjort det andre gjr? Eller gjorde vi det frst, og opplevde stadig flere kopister i eget reir? Som gjerne lner vre egg?

Vi er en digital nettavis som prver levere best mulig produkt hver dag for vre 3 millioner lesere. rlig. Morsom. Grensesprengende. Smart. Og alltid p leserens side.



 

De kalte oss klassens versting. N gjr alle det samme som oss

Nettavisen 20 rs jubileum. Foto: Robert S. Eik
Nettavisens avdeling for innholdsmarkedsfring har levert solide resultater de senere rene og har dannet skole for resten av mediebransjen. Fra venstre: Aleksandra Cybulska, Annette Ross, Tone Christensen, Anette Hellem, Sara Narvhus Oksdl, Gunnar Stavrum, Hanne Aurtande Hoff, Martin Wenstad Janssen, Anna-Marie Augustin, Daniel Bratterud, Ingrid Louise Kvam, Sondre Rype Paulsen.

Selv om det kan spores tilbake til John Deere i det 19.rhundret, s kom innholdsmarkedsfring som julekvelden p visse hjemmevrende da VGs Torry Pedersen omtalte Nettavisen som verstingen i Norge i 2013.

ret etter omtalte hans kommentator Anders Giver i bde papir og digitalt at det hele var en redaksjonell gjkunge. Det var journalistikk p tilbud. Den sikre dden for journalistikken.

Det forhindret ikke at VG selv kastet seg over med egen avdeling, PFU-fellelser og kritikk fra bde st og vest ett dryt r etter med sitt eget partnerstudio. Nrmere femten r etter at Nettavisen hadde egne ansatte som skrev innholdsmarkedsfring for Coca-Cola, Match.com og senere Lypsyl, Norsk Tipping og andre store norske aktrer.

Det hele starter nemlig med dating, og en ansatt i Nettavisen som mente at det ikke ville vre nok bare legge ut bannere for f folk til teste nettdating. Seksten r senere jobber Hanne Hoff fortsatt med innholdsmarkedsfring for Nettavisen. Det ble ogs kring av nye gorker for Coca-Cola, kring av beste kyss med Lypsyl og mange andre store innholdssamarbeid.

Noen r senere lanserte Nettavisen det strste samarbeidet med en kommersiell aktr p innholdsmarkedsfring som har vrt gjennomfrt i Norge som frste digitale tippekommisjonr for Norsk Rikstoto og Norsk Tipping i Sportspill. ret var 2006. Det var syv r fr VG oppdaget hva Nettavisen drev med.

De strategiske samarbeidene har blitt vekslet med taktiske produksjoner for eksterne kunder, markedsplanlegging med norske og internasjonale byrer og markedsavdelinger og stadig strre satsing p innholdsmarkedsfring.

Innholdsmarkedsfringen gir informasjon, bakgrunn og ikke minst innhold som mlgruppen til Nettavisen nsker. Det er en effektiv, ikke ptrengende og nsket form for kommunikasjon som sammen med god bannerannonsering frer til at Nettavisen kan overleve som avis uten verken momsfritak som VG eller direkte sttte som s mange andre norske medier.

Per 24. oktober 2016 jobber over 25 personer fast og innleid med konsepter, innholdsmarkedsfring for Nettavisen under merkevaren Spray. Ikke som versting, men i stadig kommunikasjon med forbrukermyndigheter, Pressens faglige utvalg og markedsfringsbransjen for finne nye, spennende og effektive mter kommunisere budskap ut til kunder p. Du fr profesjonell hjelp av de mest erfarne i bransjen med mange r bak seg for utvikle noe som bde kunde og vi kan vre stolte av.

Hvis det hres ut som selvskryt s er det nettopp det, samtidig som det er rlig.

10 suksesser fra Nettavisen som ble borte

I lpet av 20 r gjr en bedrift mange ting, og etter ha gtt gjennom vre strste tabber ble listen over de tingene som bare ble borte ogs naturlig dele. Her flger det 10 tjenester, konsepter og lsninger vi lanserte p Nettavisen som av grunner utenfor vr kontroll forsvant. 

Les ogs: De 10 strste tabbene til Nettavisen

1. Fight Club

Det var danske Jubii som stod bak den frste utgaven av dette nettspillet, og vi ble med p utviklingen av de neste versjonene. Senere kom ogs Quiz Show p samme mal. Fenomenet var gigantisk i Norge, og hadde opp mot 150 000 daglige spillere p det meste (p strrelse med gulesider.no i dag). Det var til og med penger tjene p dette, men tyskerne som kjpte Spray/Jubii og Nettavisen synes ikke spill var noe sannsynlig framtid p nett. Etter at vi jobbet med danskene med versjon to av Krogl Prydl som det het p originalsprket i noen mneder troppet noen tyskere opp p det danske kontoret for heller kreve enn ny Excelrapport enn noe som ga penger, brukere og underholdning.

Slik s det ut

2. Radiator

Helseutvalget for Homofile var vr samarbeidspartner p denne datingtjenesten for lesbiske og homofile. Som det strste av sitt slag i Norge hadde siden en konkurrent i den noe mindre Gaysir, men utviklingen var svrt positiv til vr samarbeidspartner mistet sin statssttte og tyskerne nok engang mente det var utenfor kjernen drive med ting faktisk folk likte. Mot vr vilje ble Radiator lagt ned. 

3. Test deg selv

Da Spray.no lanserte tester p nett var det ingen andre som hadde det. Selv om det i dag virker nesten som en selvflge s var det bare ett sted man fant dette, og det igjen frte til at over 350 000 tok testen "Hvem er du i Friends" i lpet av noen f uker. I tillegg kunne folk lage egne tester, og mye mer. Da en annen avis kopierte tjenesten fortsatte vi, men etter kjpet av TV 2 ble testene lagt p en ny server. Den serveren beholdt TV 2 da vi ble skilt ut. Test deg selv, som fortsatt var veldig populrt ble borte p null, komma svisj.

4. Kjendiskort

Du husker slike bilkort du hadde som liten? Eller fotballkort med poeng for de litt yngre? Vi laget et nettspill med kjendiser som hadde rating p utseende, popularitet og mye annet. Populrt ble det ogs, og spillet ligger sikkert p en eller annen svensk server fortsatt...

5. Den levende barnebyen

I samarbeid med SOS Barnebyer bygget vi en virtuell barneby p nett. Med spill, interaktivitet og mye annet. Serveren den l p er nok sikkert et eller annet sted fortsatt... 

6. Nettguide

Denne skemotoren, eller katalogen, hadde flere beskende enn det Sesam klarte hoste opp. Teknologien kom fra Lycos, men det var dyktige nettjegere som fylte inn innholdet som gjorde at den ble brukt. Nettjegerne har i dag sentrale jobber i norsk mediebransje. Guiden derimot er borte. Sannsynligvis p en server langt inne i en tysk skog. Sjekk hvordan det s ut her.  

Eller se her



 

7. FXT.no

Denne nettsiden var en startside for norsk fotball i samarbeid med norsk toppfotball. Startside for klubber, fotballen generelt og nyheter. Masse innhold, godt likt og med god trafikk. Hvor den ble av? Spr TV 2.

Av mange versjoner s var det en stund det s slik ut

8. Nemi

Den frste faste kontrakten til denne tegneserien var hos Nettavisen. Sjekk hvordan det s ut her. 

(Vi sier ikke at Nemi ble borte alts, men Nemi valgte en annen partner enn oss etter hvert...)

9. Spraychat

Gruppechat for opp til 100 personer ad gangen. Hvor det ble av? Tja, si det... men populrt var det.

10. Spray Netthjelp

Vel, det var en suksess og grunnen til at det ble borte var vel egentlig at folk skte selv. Sjekk hvordan det s ut her. 

De 10 strste tabbene til Nettavisen

Neste uke feirer Nettavisen 20 r. Datoen er 1.november. Norsk mediebransjes l'enfant terrible sjenerer, provoserer og irriterer fortsatt. Den engelske definisjonen av uttrykket er nrmest som en strategiplan for hva Nettavisen har gjort siden unnfangelsen.

A child who embarrasses his elders by untimely remarks; transf. a person who compromises his associates or his party by unorthodox or ill-considered speech or behaviour; loosely, one who acts unconventionally.

Nettavisen har kommet med lsningene vre eldre tanter ikke ville vite om, vi har vrt kompromisslse i hvordan vi har gtt til angrep p det etalberte og vi har hele tiden vrt ukonvensjonelle. Vi har bare vrt digitale. VI har aldri ftt statssttte. Vi har ikke noe momsfritak. Vi har ingen hender bundet p armene for ta hensyn til noe annet. Uansett hva vi gjr er fokuset p levere best mulig for vre digitale lesere og samarbeidspartnere.

Og vi har gjort mange feil. Eller laget ting som aldri ble den suksessen vi trodde. Dette er historien til 10 av disse. 


 

1. Me

Vi hadde hatt stor suksess med SprayDate, som bde hadde mange brukere og som vi tjente gode penger p (rundt 300 000kr i mneden). Dessverre for den tjenesten (men absolutt ikke for bedriften) solgte vre tyske eiere oss til TV 2, og da ble ikke SprayDate med p lasset. Vi mtte lage noe nytt. Tanken var en community, et sosialt medie, hvor du var deg selv. Der du p andre tjenester laget nicks (falske navn) skulle du her ha et navn som var mer likt ditt eget, vre venner med dine virkelige venner samtidig som du fant nye, og oppdatere dine venner p interesser og annet. ret var 2003 da vi begynte p prosjektet, og vi fikk med bde nasjonale (Gaute Grtta Grav blant annet) og internasjonale kjendiser (Gwen Stefani) som lanseringspersoner. TV-reklame ble laget. Heftig design. Og stadig flere avanserte funksjoner som fullverdig e-postklient, et forum hvor man kunne poste hemmelig, muligheten til diskutere interesser i grupper, sider for merkevarer og mye annet. 

Lanseringen skjv vi foran oss. Vi skulle gjre alt riktig, og alt skulle vre veldig bra. Domenet fikk vi ikke slik vi ville s det ble www.meside.no, men vi var sikre p suksess likevel. TV 2 var jo med, og det fantes ikke noe slik p markedet. 

Hva skjedde? Det skjedde tre ting samtidig. En intern. En delvis intern. Og en ekstern. Den siste klarer du gjette. 4.februar 2004 lanserte Mark Zuckerberg Facebook. Det var likevel ikke noe annet enn spikeren i kista vr da den kom til Norge. For den delvise interne og den interne dela. La oss ta den frste, den delvise. Vi skulle samarbeide med TV 2. Med TV. TV skulle bli digitalt. Vi skulle f God Morgen. Norge til ha profil! Som de skulle oppdatere, og henvise til. Det skjedde ikke. TV-reklame fikk vi ogs, men kun p natta da Sonen ble vist. Og det var bare en programleder som oppdaterte siden sin. Gaute Grtta Grav. Resten gjorde det ikke. TV-folkene likte ikke bygge opp det man s p som en irriterende mygg av en konkurrent. 

Likevel var det verken TV 2-ansatte eller Mark som virkelig dela produktet. Det gjorde vi selv. Produktet var verken fugl eller fisk, og vi klarte ikke fortelle brukerne godt nok hva det var. Joda, du kan date der men, neida det er ikke en datingside var ikke noen god forklaring. I tillegg hadde vi slengt inn alt vi fant av funksjoner som vi kom p inn i ett og samme skall, som riktignok fungerte delvis godt enkelte ganger. Teknologien var ogs for treg, for drlig og ikke fleksibel nok til tle de antall brukere vi faktisk fikk. S selv om vi hadde tenkt mye av det samme som en Harvard-student hadde vi tullet det til p veien s det virkelig ljomet.

2. Blogg

Fr du sier h??!? s fortjener vi at du hrer litt historie. Noen f uker etter at TV 2 kjpte Nettavisen kom en norsk-inder til oss i lokalene i Karl Johan. I tillegg til en nrmest utmmelig mengde med spraytan-flasker han ville selge hadde han et konsept han mente var genialt. Folk som laget innhold selv gjennom et superenkelt publiseringssystem. De to i mtet fra oss, Gaute Tyssebotn og undertegnende, ble overbevist. Ikke minst p grunn av den nrmest ustoppelige energien fra Rafiq Charania. Vi bare mtte satse p blogg. Og det gjorde vi. Vi lanserte Sprayblogg, nettblogg og skulle igang med TV 2-blogg da plutselig noen fant ut at nei, dette ville vi ikke. Det var drlig inntjeningsmodell, og kanskje ingen penger tjene p det. Og var det s inderlig smart la folk publisere selv? Nei, denne avtalen mtte sies opp.

Og det ble gjort. Rafiq starter blogg.no sammen med Per Kleven. Og solgte det til Nettavisen for noen millioner en del r senere.

Hva var feilen? Ikke alle produkter vokser til inntjeningshimmelen med en gang, og det er vanskelig kommunisere til konomi at ting kan tjene penger p sikt. VI var rett og slett alt for utlmodige. Rafiq, uansett hvor du er, du hadde rett. Noen hos oss tok veldig feil.

3. 2Play

VI lagde en YouTube-klone. Som skulle konkurrere med YouTube. Og fr du ler, vi arrangerte faktisk den frste digitale Idol med over 2000 deltagere. Vinneren fikk spille inn musikkvideo og greier. 

Men vi lagde en YouTube-klone. 

Til vrt forsvar var tanken at man ogs skulle laste opp videoer til TV 2s programmer.

Men TV 2 ville ikke ha digitale videoer i 2007 og 2008. S da ble ogs 2play lagt ned. 

Det kan for vrig nevnes at videoreklame ikke kom fr noen r senere, s vi tjente ikke akkurat mange penger p f video... 

Hva lrte vi? Skal du konkurrere med noen s ikke velg de strste i verden. 

4. YeYe

Vi kjpte Biip, men p armlengdes avstand. De hadde earnout s vi kunne ikke la de komme for enkelt til herligheten. Eller om det var bare underbevisstheten vrt tenkte, eller om det var noe vi faktisk gjorde skal jeg rlig talt ikke si noe om. Vi lagde likevel et magasin for ungdom som het yeye.no. 

Det tok biipfolkene etter hvert over. Og ville lage innhold fra kommersielle aktrer blandet med journalistisk under navnet Biipmag. 

Da var armlengden enda lengre. For lang. 

PS! Yeye het frst Fyrogflamme. S kan du vurdere hvilket av navnene som er best - biipmag, yeye eller fyrogflamme

Hva lrte vi? Skal du n en ny mlgruppe m du ha mye is i magen.

5. Nettbasar og nettjobb

Lenge fr Schibsted etter egne ord lanserte det frste rubrikkmarkedet p nett hadde vi lansert bde nettjobb - det frste digitale stillingsmarkedet til en avis og den gratis rubrikktjeneste nettbasar. Enkle og greie tjenester som hadde bde fin inntjening og god trafikk.

S prvde vi et samarbeid med Dagbladet som skiftet redaktrer og direktrer like ofte som vi skiftet toppsak i denne perioden. Samarbeidet ble avsluttet, og vi ble kjpt av svensker som ville satse p radio og rosa sjiraffer, senere tyskere som mente skemotorer var manna fra himmelen. Rubrikk trodde de ikke p.

Feilen er enkel - skomaker bli ved hesten som gjr jobben sin. Uansett hva sjefene sier. 

Hva lrte vi? Stol p egne suksesser og trumf de igjennom. 

6. Biip

Om det var feil kjpe Biip? Nei.

Var det feil ikke ta Biip langt inn i varmen hos Nettavisen? Ja

Ble Biip offer for at Nettavisen ble skilt ut fra TV 2? Ja.

Synd, men sant. Det vi gjorde feil var kjpe en suksess med mange brukere, og ikke la grnderne fortsette med det de var gode p. I tillegg var det mange ting som skjedde samtidig med oppsigelser, lik i lasten fra TV 2 og annet som pvirket. Heldigvis lrte vi av det til vi gjenkjpte blogg noen r senere.

Hva lrte vi? La selskaper du kjper fortsette med det de er gode p 

7. MittOppdrag

Nettavisen lanserte sammen med Thomas Granhaug anbudstjeneste lenge fr Schibsted kopierte alt. Det ble penger av det. Fornyde kunder. 

S begynte en enorm lang kjpsprosess. Vi ville ta over hele firmaet.

Det endte i at MittOppdrag ble grnderens eiendom fullt ut, og vi hadde en markedsfringsavtale.

Lang historie kort, men lrdommen? Nr noe gr bra s bruk minst 30 prosent av hva du tjener p utvikle produktet og srg for at alle avtaler er gode for begge parter hele tiden. 

Det samme gjelder for vrig Minrente (som Schibsted kopierte med penger.no) og mininntekt (som ingen enda har kopiert, selv ikke oss selv).

Hva lrte vi? Invester i nyutvikling av eksisterende melkekuer. Hele tiden. 

8. Nettavisen live

Norges frste virkelig gode livetjeneste for fotball. Avansert statistikk. Brukervennlig. Annonsemuligheter. Samarbeid med TV 2. Samarbeid med norsk toppfotball med fxt.no. Alt p en gang.

ALT p en gang.

Spill med en ball. Det hadde gtt s mye bedre. 

Den gode tjenesten skulle vre alt, og alt for mye. Og kom aldri p lufta fordi vi la p nye ting hele tiden.

S laget VG den glitrende VGlive, og vi samarbeidet frst med Apressen og senere NTB. 

Hva lrte vi av det? MVP - minimum viable product. Lanser frst og lag nye ting etterp, ikke fr du lanserer. (Se ogs Me)

9. King

Nettavisen hadde enerett p markedsfring av spillene til et selskap som het King i Norge. Selskapet laget digitale spill av varierende kvalitet. Vi hadde en tjeneste som markedsfrte deres spill. Ingen av dem var skikkelig populre, bare snn middels ok.

S vi sa opp avtalen. For mye jobb. For lite penger.

S lanserte de Candy Crush.

Hva lrte vi? Ha tlmodighet med dine partnere. 

10. Habbo Hotel

Akkurat som med King hadde vi enerett. Vi hjalp de inn i det norske markedet, og hjalp til og med p rekrutteringen av norsk sjef. Avtalen mtte fornyes hvert r, og vi tjente opp mot 200 000kr i mneden. 

S glemte vi fornye. Og Habbo Hotel hadde to r til med glitrende suksess. 

Hva lrte vi av det? Pminnelser i Outlook.