hits

oktober 2017

Slutt med sytingen, Halloween er gy!

Group of children and their parents playing trick or treat on Halloween.

Da er det allehelgensaften igjen, eller Halloween som vi n kaller det. Det betyr barn som gr fra dr til dr p jakt etter godteri. Knask eller knep.

Markeringen av allehelgensaften er en gammel kristen skikk, som feires den sndagen som er den frste sndagen i november i vr tradisjon her til lands. Navnet p engelsk og norsk er det samme, halloween er en sammenstilling av all hallows eve. Gresskarene vi bruker var egentlig neper, men neper var vanskelig f tak i USA s det ble gresskar. S det ble forandet, slik som at nissen ble tjukk da han ble amerikanisert. Det er lov ikke like at vi blir pvirket av USA, men sren eller. Elvis, rock, film, TV, Coca-Cola, nisser og dverger. Alt fra USA er ikke bra, selvflgelig ikke. Ingen sier at du ikke kan vre imot alt amerikanisert, men gjennomfre det er ikke lett (trst deg med at hamburgeren egentlig er tysk).

Tradisjonen er kanskje unorsk? Slik som juletreet som kommer fra Tyskland eller fra gamle egyptiske tradisjoner? Eller hva med kristendommen? En religion fra Midt-sten? Julen p gammelnorsk var noe helt annet enn det vi feirer i dag. 

Ting forandrer seg, og det er lov vre s konservativ at det ogs er irriterende. Jogg gjerne bakover, men du blir ganske alene den veien.

Hva s med konseptet med godteri? Knasket, alts. 

Sukker, ja? Sukker, nei!

Hvis dine barn er av en slik sammenstilling at en dag med litt ekstra sukker delegger hele helsen er det alvorligere problemer enn Halloween. Om det er slik at du mener at styggedommen i verden kommer av at barn gr rundt i nabolaget for hilse p naboer kan du huske deg tilbake til julebukk-tradisjonen. Er det galt bare fordi det er annerledes? Da vil jeg bare ppeke at der jeg kom fra gikk vi 2.juledag, mens grningene i Bergen gr ved nyttr. Det er ikke likt innad i Norge engang (ok, greit nok - Bergen er litt tvilsomt en del av Norge).


Ja, barna kler seg ut. Det er en inspirasjon fra hedre de dde. De ddes dag fra Mexico. Dia de Muertos.

Ja, barna synes det er uhorvelig gy.

Ja, de skremmes. Det er bra. Det lrer barn at det er ting vre redd for i verden (les hvorfor her).

Men, mest av alt - viktigst av alt. Kortest mulig sagt:

Hvorfor er det flt med noe som er gy. Moro. Underholdende. For sm og store? Fortell meg det gjerne. Bruk kommentarfeltet.

Worst case scenario for #Halloween is that no kids come; You get a best case scenario for a normal Saturday? #WINWIN

 

 

Det er fortsatt ingen tvil om at dette er rockens konge

Gothenburg, Sweden - March 24, 2013: Elvis Presley single covers. All records are originals from the year they were released.

De siste rene har det vrt stadig mindre fokus p den virkelige kongen av rocken. Den som str over de fleste. Skulle det vre usikkerhet om hvem som egentlig er rockens konge, ubestridt og uten sidestykke s er det selvflgelig ingen tvil.

Det er Elvis Presley.

Eller som John Lennon sa det:

Before Elvis, there was nothing.

 

Elvis Aaron Presley, som var hans fulle navn, ble fdt i Tupelo i Mississippi i 1935. Han debuterte p scenen som tiring p et lokalt talentshow. Og vant.

 

via GIPHY

 

I 1953 gikk han inn i studioet til Sun Records med mlsetning om spille inn en singel. Resepsjonisten spurte hvordan han sang, og Elvis svarte historisk og riktig:

I don't sound like nobody

 

Det var og er utvilsomt sant. Da han dde den 16.august 1977 etterlot han seg et hull i rocken, og et savn hos utrolig mange.

When I first heard Elvis' voice, I just knew that I wasn?t going to work for anybody; and nobody was going to be my boss...Hearing him for the first time was like busting out of jail
- Bob Dylan

 

Elvis slo igjennom i 1956 med lten Heartbreak Hotel. Etter den kom det hit etter hit, og suksessen var unik, enestende og verdensomspennende. Selv om han aldri spilte utenfor Nord-Amerika (eneste gangen utenfor USA var en femdagers turn i Canada). 

S hvorfor er det s f artikler om Elvis? Kringer av hans beste lter eller historier om hans liv? 

Er det fordi han aldri var s kontroversiell som si at han var strre enn Jesus som Beatles? Eller ble tatt med narkotika p grensen? Eller er det fordi hans albumutgivelser er s vanskelig f oversikt over at samlere ikke nerder nok om det?

Elvis var bare veldig flink til synge. Han var aldri kontroversiell i ettertid. I sin egen tid var han det, og fr Elvis fantes ikke den ungdomskulturen som vi har i dag og fikk da. Selvflgelig var det ikke bare Elvis, han fikk hjelp av James Dean og mange andre.

Det er p tide ta Elvis tilbake. Kongen av rock. Kongen av populrmusikk.

La de unge f Elvis p hodetelefonene. Del en Elvis-lt p Facebook, eller bare del denne saken. 

Elvis var stor. Er stor. Vil fortsatt vre stor.

 

Elvis har kanskje forlatt bygningen, men han br ikke forlate vr kollektive hukommelse. Lik og del, som det heter.

Mourinho dreper fotballen

Fotball er underholdning. Det er en pause fra hverdagen. Oppturer. Sorg. Glede.

Les ogs: Derfor elsker jeg fotball

Da er det srdeles skuffende se at et menneske som fr over en kvart milliard i rslnn for skape underholdning prver alt han kan for delegge underholdningen.

Ikke bare er det deleggende, det er ogs feigt og dumt. 

Ser du bare p de kalde faktaene fra kampen mellom Liverpool og Manchester United lrdag formiddag hadde Liverpool ballen over 62 prosent av tiden. Det er kanskje ikke s viktig, men det resulterte i 19 skudd. Manchester United hadde seks.

Kampen ble omtalt i engelske medier som den strste i lpet av sesongen fr den ble spilt. Selv hadde jeg tatt med min svigerfar til Anfield for se hans frste kamp i Premier League. Han tippet kampen endte 4-2.

Fordi han, som s mange andre, vet at fotball er best nr den underholder.

Jose Mourinho gikk til kampen mot Liverpool for delegge mest mulig for motstanderen.

Som taktikk er det ofte valid hvis du er et lag langt nede i divisjonene med begrensede midler. Ikke for et lag som investerte 136 millioner pund i laget denne sommeren (Liverpool investerte for vrig 54 millioner pund). De siste fem sesongene har Manchester United kjpt spillere for over 611 millioner pund.

Det er ikke nok til at Mourinho tr angripe i en kamp som ble sett av millioner verden over. Det som alts ble kalt rets strste kamp.

Det har kun tre ganger vrt 0-0 mellom Manchester United og Liverpool i Premier League. To av de siste har vrt p Anfield etter at Jose Mourinho har gjort sitt beste for vre feig, kjedelig og deleggende for fotballen.

Det m vre utrolig flaut vre United-supporter etter en slik kamp. Det kan og m vre umulig hevde at laget er det beste i Premier League. P Anfield oppfrte laget seg som om de var et fjerdedivisjonslag p bortebane i cupen. 

Og valgene til Mourinho delegger fotball som underholdningsprodukt. For hvem tror du vil betale milliarder av kroner for at du skal plassere ti mann i forsvar? Hvem tror du vil se s feig fotball som det du presenterer? Du mener kanskje du spiller sjakk for oppn et langsiktig godt resultat i serien, men det er mer russisk rullet med fotballens sjel og egenart som den mest underholdende idretten som finnes.

Lykkes Mourinho vil produktet fotball forringes. Frre vil se p. Frre vil bli underholdt. Verdien blir mindre. Da er det ikke sikkert han fr en kvart milliard i rslnn lenger... 

Foto: Scanpix/Reuters/Carl Recine (verst)
Skjermdump Twitter
Foto: Pl Nisja-Wilhelmsen

Hvert tiende minutt dr en ung jente p grunn av vold i verden

Teen woman with headache holding her head in her living room during the day

Det er p tide gjre noe. Si noe. Mene noe. 

Den 11.oktober er den internasjonale jentedagen fra FN. Eller som man sier p engelsk: The International Day of the Girl Child. Her i Norge har vi kommet langt, og de store diskusjonene handler ofte om kroppspress, mobbing og trusler. Det er alvorlige ting, og som blir gjort spesielt alvorlig av at politiet ikke flger opp trusler godt nok. Press p kropp og utseende blir sterkere av filterverdenen vi lever i, og mobbing har blitt gjort lettere av en mer gjennomsiktig, digital verden.

Nr jentene vokser opp til bli kvinner kan de mte, i mange arbeidsplasser, en verden som er mest tilrettelagt for menn. Fortsatt. Selv om McKinsey frst og fremst har sjekket USA viser deres underskelse om kvinner i arbeidsplassen mange omrder som ogs er aktuelle i Norge. 

Det er utfordringer som ogs norske jenter vil mte, og mter. Dessverre blekner disse utfordringene mot verden utenfor vre egne grenser.

I Egypt har nesten 4 av 5 unge jenter (10-14) opplevd fysisk avstraffelse for noe de har gjort feil. Over 40 prosent av jentene over 15 r har opplevd fysisk vold som straff etter at de fylte 15. 

Nesten halvparten av unge jenter (15-19 r) mener at vold mot kona i et forhold kan vre berettiget under enkelte forhold. I Midtsten mener 28 prosent av de spurte at det er greid utve vold fra mannen mot kona hvis hun nekter sex, mens nesten hver fjerde av de spurte i de srlige delene av Afrika mener det er greit hvis hun brenner maten. 

Basert p tallene fra FN er det 720 millioner kvinner som ble gift fr de fylte 18 r i verden. Det er en av fire gifte. Totalt i verden. 

Det du kan gjre er snakke om problemene, f de fram i lyset og dele. Ved fokusere p at det er et problem, samt engasjere deg p vegne av dine dtre, dine venninner eller barn i andre land s vil flere politikere, flere ledere og flere mennesker prve gjre noe. Som det har blitt sagt fr s starter enhver strre brann med en liten gnist.

#dayofthegirl on Twitter">#dayofthegirl

Kilde statistikk: UNICEF (Statistical Snapshot of Violence Against Adolescent girls) 

N knuser Google Apple p alt

Det er ingen tvil om at det er stor konkurranse mellom de forskjellige teknologigigantene. Apple har ledet klart p det som kalles hardware, alts p mobiler og datamaskiner samt alt rundt.

Etter 4.oktober 2017 er det ikke mye igjen for Apple. 

For p sin store lansering kom det s mange nyheter som viser hvorfor Google kan knuse sin store motstander. For eksempel deres Google Clips. Et digitalkamera med s mye innebygget kunstig intelligens at det tar bildene for deg, fordi den vet hva du vil ta bilder av. En hel blogg-generasjon br bestille n!

Grunnen til at Google kan gjre noe slik er fordi de har skeresultatene. De har softwaren som trengs for lage smart hardware som verden ellers ikke ser maken til. Fordi dette er et kamera som ikke er et kamera slik vi kjenner det. Det er mye smartere, bedre og kan gjre mye mer enn vi er vant til. Frst og fremst gjr det hverdagen til den som vil ta bilder p farten bedre

Slik ogs Googles telefoner gjr det med overlegen batterikapasitet, bedre kamera, strre lagringskapasitet og bedre brukervennlighet i tillegg til hyggeligere priser enn det Apple kan komme opp med i sine lukkede kosystemer.

Kameraet p Googles nye telefoner har testet til 98 hos DXO. Til sammenligning fikk Apples nye telefon 94.

Les mer om telefonene her

Undertegnende har brukt en Pixel i snart ett r, og har aldri vrt borti bedre telefon. Bde nr det gjelder brukersikkerhet (krasjing), muligheter og generell brukervennlighet. I tillegg til overlegen batterikapasitet, selvflgelig.

Du kan se alt som Google lanserte her

Det kan vre at du mener det er alt for tidlig si at Google knuser Apple, eller mene at Apple fortsatt vil vinne fordi du har jo en klokke fra Apple, og kanskje en iPad? 

Problemet er at Google har noe Apple ikke har, nemlig softwaren som gjr at den kunstige intelligensen blir s mye bedre. Google har etter alle sannsynlighet en eller flere e-poster, de har et annonsesystem som de tilpasser og de har skeresultatene dine. Alt dette koblet sammen med hardware som er bedre, og mye mer tilpasset brukerne og enklere bruke, tilpasse og lage ting for s blir det litt slik etter hvert er det ingen tvil om at Googles plass foran Apple ogs p hardware-himmelen er der.

For de hadde allerede den beste telefonen p markedet, helt til Apple lanserte sin X... men s kom deres nye telefoner i dag. Det p toppen av et supersmart kamera, Google Home (som undertegnende har brukt med hell lenge, som det bare er hpe at kommer p norsk snart (deres Google Assistant er mange ganger bedre enn Siri) og en brbar datamaskin som bruker alt det Google er bra p i skyen p best mulig mte... da er sprsmlet:

Hvorfor skal du satse videre p Apple? 

Hvem er vinnerne og taperne av norske medier?

Designer's desk with responsive web design concept.

Skrur du klokken tilbake til 2012 var mobilen en ganske ny greie for beske norske medier. Nettavisen hadde for eksempel litt over 100 000 beskende hver dag gjennom mobile flater. I dag er tallet godt over 600 000. 

En gang i lpet av 2014 eller 2015 gikk mobiltrafikken for de fleste medier forbi det som ofte omtales som "desktop"-trafikk, men som alts er trafikk fra tradisjonelle datamaskiner.

Under ser du utviklingen for Nettavisen p mobil og datamaskin for snittet for tre uker siden 2012 (uke 36, 37 og 38):

Utviklingen for de strste innholdssidene p nett har vrt ganske lik for de fleste, en delvis sterk nedgang p det som kalles desktop, og en stor oppgang p mobil. De to eneste kommersielle nettstedene med desktopvekst siden 2012 er TV 2 (+5,8 prosent) og E24 (+2,7 prosent). Strst nedgang har Klikk med -59,8 prosent og Aftenposten med -39,4 prosent. Utviklingen til Klikk p "desktop" ser du under:

Ser man p totale tall, alts en ren pluss av mobiltall og desktoptall (som da ikke hensyntar dobbeltdekning) har TV 2 en vekst p 117 prosent siden 2012, mens Nettavisen har hatt en vekst p 90,2 prosent. Lavest vekst har det vrt hos Aftenposten med 11,7 prosent. 

Hyest mobilvekst har det vrt hos TV 2 med 449 prosent, Nettavisen med 484 prosent og Klikk med 505 prosent.

I reelle tall, alts ikke prosenter har VG ftt over en million flere mobillesere siden 2012. I totale tall (en sammenlegging av desktop og mobil, som da igjen ikke hensyntar dobbeltekning har utviklingen vrt slik):

1. VG + 696 139
2. TV 2 + 645 328
3. Nettavisen + 447 973
4. Dagbladet + 213 594
5. E24 + 171 093
6. Klikk + 68 401
7. Aftenposten + 61 233

Under er utviklingen for Aftenposten og Nettavisen siden 2012:

Det er ingen tvil om at de siste rene har vrt en utfordring for norske medier p nett, og kanskje spesielt for en del av de tradisjonelle aktrene med unntak av VG som har befestet sin posisjon som sterk aktr. I tillegg har det vrt sterk trafikkvekst for E24 og TV 2, som er de to eneste som har vekst p desktop siden 2012. Som man ser av grafen over var ogs Nettavisen og Aftenposten i 2012 omtrent like store, mens det n fem r etter er strre forskjeller.

Selv om det sies at Facebook delegger for norske medier s har alts alle de kommersielle norske mediene vekst de siste fem rene, s riktig s ille er det nok ikke... 

Det er ingen grunn til oppdra jenter og gutter forskjellig

En ny underskelse viser at 6 av 10 kvinner mener at barn br oppdras s kjnnsnytralt som mulig. Tallet er noe lavere for menn, med 46 prosent av menn som mener at det er bra vre s kjnnsnytrale som mulig.

Double portrait of two boys, brothers, isolated on brown

I England har dette ftt kjeden John Lewis til fjerne avdelinger for jenteklr og gutteklr (dog ikke enda p nett, og kun i butikk). Dette er erstattet med klr for "jenter og gutter" og "gutter og jenter" i tillegg til en serie med klr for begge kjnn.

Trenden er en del av en strre utvikling vekk fra tradisjonell demografi. Mennesker over 55 r definerer seg som "eventyrlystne" og "sunne" - tradisjonelle beskrivelser p unge mennesker. I tillegg viser tall fra YouTube at det er flere menn enn kvinner som sker opp foreldrerd, mens de strste gamerne blant unge er i ferd med bli jenter. 

Vi er ikke lenger faste grupper som kan skes opp med alder, kjnn og bosted. En liten rdhret gutt fra Toten kan finne andre som ogs liker de rare tingene han liker p nett. En jente fra Nesodden kan finne andre barn som har hatt slemme foreldre som ikke har vaksinert avkommene sine for diskutere hva man skal gjre. Grensene er vekk, og det gir grenselse demografier. Vi treffer hverandre p tvers, med interesser og meninger som bakgrunn. 

Det vil nesten alltid vre mange som har de samme interessene som deg. 

Det frer selvflgelig til ekkokammere og at enkelte ting kan forsterkes, men for markedsfrere er det andre problemer og utfordringer. Kjnn, bakgrunn og alder er ikke lenger viktig. Demografien er borte. Segmentene inndeles basert p helt andre faktorer. Historiene vi leser, det vi deler og det vi liker.

Det er slik at vi er like inni, samme hvilken bakgrunn vi har. Millennials mener allerede at den gamle kjnnsinndelingen har gtt ut p mote. Greit nok at man seksuelt er tiltrukket av en type kjnnsorgan, men det behver ikke ha noe si for personlighet eller interesse.

Nr normene ikke lenger er der betyr det at det statiske budskapet ikke lenger fungerer. Kvinner sier de ikke liker avkledde kvinner i reklame (93 prosent), men det er nesten det samme hos menn (50 prosent). 

Vi blir mer personligheter, og disse personlighetene krever at budskapene er tilpasset deres hverdag med historier som jeg kan forholde meg til. Ikke noen jeg kan ha sett, ikke naboen eller min kone. Meg. Det er jeg som skal trke av kjkkenplaten. Og da fungerer det drlig lage 50 forskjellige dyre TV-reklamer s jeg skal kjenne meg igjen.

Snn hvis du lurte p hvorfor folk lager enklere og bedre annonsering med mye innhold. 

Likevel, tilbake til det kjnnsnytrale. Barn er ikke i utgangspunktet verken rasister eller har noen kjnnsfordommer. Hvis de kommer s blir de tillrt av voksne, eller andre barn. Deres fargeblindhet for alt som ikke handler om vre "snill" eller "like det jeg liker" er i ferd med bli hverdagen ogs for oss voksnere.

Vi strekker i strre grad ut hendene p tvers, til hverandre over landegrenser og gammeldagse oppfatninger av demografi.

Underskelsen om kjnn er gjennomfrt av Havas. Aldersunderskelsen er fra Mintel. Millennialsunderskelsen er eldre, fra 2015, og fra Intelligence Group.

Hvorfor grsdagens ledere skaper et stort merkevareproblem

Businessman inside of cube.

Ledelse er det klare gjre visjoner om til virkelighet. Ordene er ikke mine, men innleder kapittelet om innholdsledelse i boken Praktisk innholdsmarkedsfring. Mannen som sa ordene var Warren Bennis, en av de mest visjonre folkene innenfor moderne ledelse. 

Det britiske trendbyret Trendwatching har i sin kvartalsrapport kalt dette Glass Box Brands. Det kommer jeg tilbake til. Hvordan vi alle sitter i glasshus, men hvor grsdagens ledere kaster stein.

I en artikkel i Forbes skrev forfatteren og foredragsholderen Jacob Morgan det flgende i 2013 om kravene til en moderne leder:

Flg fra fronten
Forst teknologi
Led ved eksempel
Omfavn srbarhet
Tro p dele

I boken om innholdsledelse skriver jeg flgende:

I et samfunn hvor penhet og gjennomsiktighet er noen av de sterkeste drivkreftene som finnes, kan ikke informasjon holdes tilbake ovenfor ansatte og gruppen man skal lede. Som det sies s vil informasjon vre fri, ogs innad i organisasjoner. Det er ingenting som er mer skadelig enn at informasjon om en organisasjon kommer utenfra. Skaden ved det er mye hyere enn skaden som eventuelle lekkasjer kan medfre.

Tillit internt skaper ogs tillit eksternt, og tillit sammen med respekt er ikke noe man fr. Det er noe som m fortjenes, over tid.

Glasshusene til Uber med sine interne skandaler, eller United som dro en passasjer ut av flyet er to eksempler p hvordan sm ting blir til store merkevareproblemer. Som Trendwatching identifiserer s er den interne kulturen plutselig blitt en av de sterkeste eksterne historiene for merkevareeffekt. Den moderne lederen som er lyttende, snakkende, energioverfrende, stttende og omfavnende skaper historier som interne deler i sine kretser som fort kan bli til store saker. Som Googles brev om kvinnelige IT-ansatte. Som interne lekkasjer i norske firmaer.

Det nytter ikke ha en visjon om vre miljforkjemper nr lastebilsjfrene lar bilene st p tomgang for vente p parkeringsplasser som Norsk Gjenvinning har gjort. De fleste merkevarer er vant til at ansattes eksterne oppfrsel pvirker oppfatningen av, men ogs at den interne er for mange gammeldagse ledere nytt. 

Lsningen er vanskelig, men enkel samtidig:

1. Snakk alltid med samme stemme

2. Mer penhet

3. Vis srbarhet

Hvis man alltid snakker p samme mte bygger det tillit, hvis man er pen p problemer og svarer rlig p sprsml stoler vi p alt som sies og spesielt hvis det viser srbarhet. Vi vet at andre ogs er mennesker, og at mennesker kan gjre feil. For det var vel ikke en datamaskin som gjorde en tabbe nr NTB meldte at kongen var dd?

Har du opplevd ledere som holder igjen for mye informasjon, eller organisasjoner som hadde hatt godt av vre mer pne?

PS! (Egenreklame for egen bok) Vil du lese mer om moderne ledelse, innholdsledelse og selvflgelig den effektive formen for markedsfring med innhold kan du lese boken. Den finnes p enkelte bibliotek, i nettbutikker og bokhandler om du spr. Dem heter Praktisk Innholdsmarkedsfring.